وزیر سابق دفاع اسرائیل: ایران برجام را نقض نمی کند

© AFP 2023 / Gali Tibbonوزبر سابق دفاع اسرائیل: ایران برجام را نقض نمی کند
وزبر سابق دفاع اسرائیل: ایران برجام را نقض نمی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر پیشین دفاع اسرائیل با نادیده گرفتن توافق برجام خواستار اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران شد.

موشه یعلون وزیر دفاع سابق اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: با نادیده گرفتن توافق هسته ای ایران، اعمال تحریم های بین المللی را برای توقف جاه طلبی های هسته ای ایران خواستار شد.
در سال 2015 ایران و گروه 1+5 (روسیه، آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان) به یک توافق تاریخی برای حل و فصل مشکلات طولانی مدت برنامه هسته ای تهران دست یافتند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب رسید که براساس آن تحریمای مالی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران را لغو می شود.
دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا بارها این نارضایتی خود را از این توافقنامه اعلام کرد و تاکید کرد که در صورت عدم اصلاح، از این توافقنامه خارج می شود.
همانطور که گزارش شده،دونالد ترامپ در 12 مه تصمیم نهایی خود را در مورد خروج و یا عدم خروج از برجام اعلام می کند.
موشه یعلون ضمن بد خواندن توافق برجام گفت این تواقف نامه باید بازبینی شود و به گفته وی همانطور که ایران سلاح و موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای برای حوثی ها در یمن ارسال می کند، پس اکنون زمان اعمال تحریم علیه ایران است. وی گفت:فشار های اینچنینی می تواند تهران را مجبور به کنار گذاشتن ایده هایی برای دستیابی به سلاح اتمی و خرلابکاری در منطقه می کند.
اسرائیل از همان آغاز توافق هسته ای در سال 2015 آنرا یک اشتباه تاریخی خواند و خواستار بازبینی آن بود.
در هفته جاری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که این کشور 100 هزار اسناد متنی و دیجیتالی در اختیار دارد که نشان می دهد ایران از طریق پروژه ای با نام "آماد" در پی تولید سلاح هسته ای است. این سخنان نتانیاهو در اوج حساسیت بین المللی درباره تائید و یا بازبینی برجام ارائه شد.
وزیر سابق دفاع اسرائیل، اطلاعات بدست آمده توسط سرویس اطلاعاتی اسرائیل را دستاوردی بزرگ و مهم خواند و گفت: در سال 1990 نیز سرویس های اطلاعاتی ما به این موضوع پی بردند که فعالیت های هسته ای ایران در زمینه نظامی صورت می گیرد.
یعلون ابراز اطمینان کرد که ایران توافق برجام را نقض نمی کند، به این دلیل که این توافق برای آنها بسیار سودمند و غیر قابل تصور است. اما این بدان معنا نیست که آنها پس از این توافق قادر به ساختن بمب اتم طی یک سال نباشند. او معتقد است که در حال حاضر به دلیل بحران اقتصادی و تهدید های اعتراضات داخلی، مقامات ایران بیشتر تحت فشارهای خارجی قرار گرفته اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала