حرف آخر ظریف به آمریکا درباره برجام+ویدیو

© REUTERS / Lucas Jacksonحرف آخر ظریف به آمریکا درباره برجام
حرف آخر ظریف به آمریکا درباره برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران طی پیامی ویدیویی به زبان انگلیسی در یکی از شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد که ایران نه درباره برجام مذاکره مجدد خواهد کرد و نه به آن چیزی اضافه می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران در پیامی ویدیویی که در یوتیوب منتشر کرده تاکید کرد: ما درباره برجام نه مذاکره مجدد خواهیم کرد و نه به آن چیزی اضافه می‌کنیم.

ظریف پیام ویدیویی خود را اینگونه آغاز کرد: در دو سال نخستی که پست وزارت امور خارجه ایران را در اختیار داشتم، بخش عمده‌ای از زمان خود را صرف مذاکره با همتایان اروپایی خود، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالت متحده کردم. ما در سال 2015 به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافتیم که ما آن را برنامه جامع اقدام مشترک نامگذاری کردیم. در این توافق کشور من موافقت کرد تا گام‌های محکمی اتخاذ کند تا در وهله نخست نگرانی آمریکا را برطرف کند.

ظریف در ادامه افزود: آمریکا نیز متعد شد تا تحریم‌ها را برداشته و تجارت با ایران را تسهیل بخشد. این توافق برای همه الزام آور بوده و تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تایید کردند. 11 بار است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است. در مقابل آمریکا به صورت پیوسته این توافق را به خصوص با ارعاب دیگران برای تعامل با ایران نقض کرده است. طی سال گذشته گفته شد که رئیس جمهور ترامپ از این توافق ناخرسند بوده و هم اکون مشخص شده است که واکنش برخی کشورهای اروپایی به این ناخرسندی، پیشنهاد اعطای امتیازات بیشتر به آمریکا از جیب ما (ایران) بوده است.

این پیشنهادات شامل مواردی بوده است که همه ما تصمیم گرفتیم از چارچوب مذاکرات مستثنی شود که شامل توانایی دفاعی ایران و نفوذ منطقه‌ای بوده است. لطفا درک کنید که در هر دو موضوع این ایران و نه غرب است. ما طی چند قرن گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم اما به ما تجاوز شده است که آخرین مورد آن توسط صدام حسین بوده که توسط آمریکا و متحدان منطقه‌ای مورد حمایت بود. غرب حتی به صورت فعالانه مانع از آن شد که ابتدایی ترین تجهیزات دفاعی را خریداری کنیم حتی زمانی که صدام حسین غیرنظامیان و سربازان ایرانی را با تسلیحات شیمیایی بمباران می‌کرد. هزینه های دفاعی ما کسری از هزینه کشورهایی نظیر عربستان و امارات متحده عربی بوده و برد موشک‌های ما کمتر از برد موشک‌هایی است که عربستان در اختیار دارد و بر خلاف متحدان آمریکا در منطقه که به شستشوی مغزی، تامین مالی و تسلیح گروه‌هایی نظیر القاعده، طالبان و داعش می پرداختند، ما نقش محوری در شکست این گروه‌های افراطی داشتیم.

ظریف در این پیام ویدیویی تاکید کرد: اجازه دهید این موضوع را یک بار دیگر کاملا شفاف کنم. ما نه امنیت‌مان را به دیگران می‌سپاریم و نه مذاکره مجدد درباره توافقی که پیشتر با اعتقاد خوب بدان دست یافتیم انجام خواهیم داد و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد.

اجازه دهید این موضوع را در یک شرایط واقعی قرار دهیم. زمانی که شما یک خانه جدید خریداری می‌کنید و خانواده خود را به آنجا منتقل می‌کنید شما هرگز به 2 سال قبل برای مذاکره مجدد درباره قیمت باز نخواهید گشت. در روزهای آینده آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد همچنان به تعهدات خود پایبند بماند یا خیر. موضع ایران در مواجه با اقدامات قدرمآبانه محکم است. اما اگر آمریکا همچنان به نقض توافق ادامه دهد یا آنکه از توافق خارج شود ما حق خود برای واکنش به شیوه‌ای که خود ما انتخاب می‌کنیم خواهیم داشت. آمریکا به توافق جدیدی دست نخواهد یافت به خصوص که این کشور به توافقی که قبلا بدان دست یافته بود احترام نگذاشته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала