گزارش و تحلیل

آغاز شمارش معکوس برای پایان بی فرجام برجام

© AP Photo / Brendan Smialowskiآغاز شمارش معکوس برای پایان بی فرجام برجام
آغاز شمارش معکوس برای پایان بی فرجام برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از سخنان محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر احتمال خروج ایران از معاهده NPT در صورت خروج آمریکا از برجام، این‌بار علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در نهمین نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورها در سوچی روسیه دوباره مسئله خروج ایران از معاده ان پی تی را به‌عنوان یکی از سناریوهای احتمالی ایران مطرح کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک- بر اساس سخنان وزیر امورخارجه و دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی ایران پاسخ‌های احتمالی ایران به اقدام آمریکا تقریبا به وضوح مشخص شده و در صورت خروج آمریکا از برجام ایران نیز از معاهده ان‌پی‌‌تی خارج خواهد شد. در صورت عملی شدن تهدیدات از سوی ایالات متحده و ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در انتظار اخراج بازرسان خود و قطع دوربین های کنترلی آژانس در ایران باشد و این درحالیست‌که اروپا تمایل چندانی برای از دست داد مهم‌ترین دستاورد آنان در برجام و خروج ایران از ان پی تی نیست. اما اینکه تهدید ایران مبنی بر خروج از ام پی تی تا چه اندازه جدی است و آیا اجرای این تصمیم و حتی تهدید از سوی ایران می تواند اعتماد بین المللی را نسبت به برنامه های هسته ایران خدشه دار نماید موضوعاتی است که با دکتر الکساندر آزادگان استاد دانشگاه کالیفرنیا مطرح و بررسی نمودیم که در ادامه ارائه می گردد.

ترامپ و برجام – عشق نافرجام - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ و برجام – عشق نافرجام

الکساندر آزادگان به اسپوتنیک گفت: کلمه تهدید بار معنایی بسیار سنگینی دارد و بهتر است بگوییم که دو طرف به منظور دستیابی به اهداف و اولویت های خود از موضوع پایبندی به معاهده ام پی تی بیشتر استفاده ابزاری می نمایند. عمده بدعهدی های آمریکا از دوره پایانی ریاست جمهوری آقای اوباما آغاز شد تاجایی که ایشان قبل از خروج از دفتر کار خود در کاخ ریاست جمهوری تحریم نفتی ایران که از سال 1996 آغاز شده بود را مجددا تمدید کرد. اما با تمام بدعهدی های پی در پی از سوی آمریکا فکر می کنم خروج از ام پی تی آخرین گزینه اجرایی از سوی ایران باشد، چراکه از سوی مدیران سیاست خارجی کشورها و بویژه از سوی نتانیاهو و اشخاصی که متحد وی هستند بسیار بر علیه ایران سوء استفاده خواهد شد و طوری سیاه نمایی خواهند کرد که گویی ایران بلافاصله بمب اتمی خواهد ساخت. در صورتیکه اگر از منظر ایران به این موضوع نگاه کنند پی به جدیت و مصمم بودن ایران مبنی بر عدم ورود دوباره به مذاکرات خواهند برد، بویژه با توجه به ویژگی آقای ترامپ که فکر می کند دوباره می تواند با ایران وارد مذاکره و چانه زنی و امتیازگیری شود. لازم به یادآوری است که بهانه هایی مثل موضوع موشکی و حضور مستشاران نظامی در سوریه در واقع هیچ ربطی به معاهده اتمی ندارد.
دکتر آزادگان در ادامه افزود، علی رغم اینکه غرب اقتصاد ایران را به نابودی کشیده و تلاش می کنند تا ایران را وارد شرایط وخیم نمایند، اما بعید می دانم که ایران در مواضع فعلی خود حتی یک گام عقب تر برود.

تحریم صادرات آمریکا به ایران - اسپوتنیک ایران
تحریم صادرات آمریکا به ایران

الکساندر آزادگان در خصوص مسئله شکل گیری بی اعتمادی در عرصه بین الملل نسبت به ایران در پی خروج از ام پی تی گفت: متاسفانه این بی اعتمادی بروز خواهد کرد و ایران باید نسبت به جامعه بین الملل بویژه کشورهای جی 20 موضعی نسبتا تهاجی داشته باشد اما روی برخی موضوعات دست نگذارد تا بستری برای سوء استفاده ها فراهم نگردد.
دکتر آزادگان افزود، به باور من همتایان اروپایی ایران گزینه های جایگزینی را دارد تا درصورت خروج ترامپ از ام پی تی بکار گیرند، چون ترامپ توجهی به متعهدین اروپایی خود ندارد و همانطور که دیدیم آقای مکرون حتی معتقد است که ترامپ به برجام متعهد نخواهد ماند، چراکه اساسا ترامپ بسیار تحت تاثیر لابی صهیونیست و اسرائیل در واشینگتن است. اروپایی ها بدنبال تغییر رژیم در ایران نیستند، آنها بیشتر تمایل دارند تا ایران از نظر سیاسی و اقتصادی در وضعیت ثبات و تعادل قرار گیرد تا در کشور سرمایه گذاریهای بلند مدت اقتصادی انجام دهند و ترامپ این را نمی خواهد و به قول دکتر ظریف آمریکایی ها به تحریم کردن اعتیاد دارند و این سیاست قلدرمآبانه نمی تواند ادامه یابد.
به عقیده من آمریکا از همان آغاز در برجام خلوص نیت نداشت و هدف آنها تخریب رژیم، اقتصاد و به عقب راندن ایران بود و حرفهای آقای جان بولتن و جولیانی…بر کسی پوشیده نیست، اینها افراد کم وزنی در واشینگتن نیستند.
الکساندر آزادگان در پایان سخنان خود افزود، لازم به یادآوری است که چین در عرصه اقتصادی با قدرت وارد صحنه شده و واشینگتن را به چالش کشیده است. چین در بورس نفت وارد شده و تصمیم دارد سیستم جدیدی را علیه دلار مطرح کند که «پترویوآن» نام دارد و با چهل و شش کشور قرارداد امضاء کرده اند تا از این به بعد بر اساس یوآن یا واحد پولی کشوری که از نظر اقتصادی باثبات تر است همکاری نمایند. طبیعتا یکی از دلایلی که ترامپ می خواهد واحد پولی تومان را نابود کند در این است که تومان ثبات و قدرت کافی را نداشته باشد تا چین در آن سرمایه گذاری نکند و واحد پولی خود یوآن را با تومان رد و بدل ننماید.

ظریف در گفتگو با اسپوتنیک: آمریکا با لغو برجام در دنیا منزوی خواهد شد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ظریف در گفتگو با اسپوتنیک: آمریکا با لغو برجام در دنیا منزوی خواهد شد

در مورد سوء استفاده غرب و بویژه فرانسه که می خواهد مسئله موشکی ایران را مطرح نماید نیز بگویم که بحثی کاملا بی مورد و بی فایده است چراکه در هیچ کجای برجام نوشته نشده ایران باید صنعت دفاعی و موشکی خود را متوقف نماید و حتی توان دفاع از خود را نداشته باشد. تنها موردی که قید شده اینکه موشکهای ایران نباید توان حمل کلاهک هسته ای داشته باشد که این مورد از سوی ایران کاملا رعایت شده است.
درباره حضور نظامی ایران در سوریه نیز باید بگویم که ایران از قدیم با سوریه پیمان همکاری نظامی داشته و دارد و متعهد بوده که در صورت حمله نظامی از سوی خارج مثل همین نیروهای داعش که از سوی عربستان سعودی و برخی کشورهای خلیج فارس حمایت می شود به خاک سوریه، ایران حمایت نظامی نماید. این حرفهای اخیر انگلستان و آلمان و فرانسه نیز تنها مصرف داخلی برای خودشان دارد و البته با هدف پروپاگاندا علیه ایران انجام می گیرد.
ایران در برجام از خودگذشتگی نمود و بیست و پنج هزار پوند از متریال هسته ای به همراه اورانیوم بیست درصدی خود را به روسیه ارسال کرد، در حالیکه برجام از ایران تنها ششصد و شصت پوند درخواست کرده بود و البته اجازه اورانیوم سه و نیم درصدی را داده بود، بنابراین ایران هرآنچه از انعطاف و حسن نیست که لازم بود را نشان داد. اکنون در داخل ایران نیز هموطنان والبته بسیاری از لیبرالها و اطلاح طلبان متوجه شده اند که حرفهای آمریکا از همان آغاز وعده های دروغین و پوشالی بوده و واشینگتن شریکی نیست که بتوان روی حرف آن حساب کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала