ارز دیجیتال در ایران

© AFP 2023 / George Freyبیت کوین ارز دیجیتالی
بیت کوین ارز دیجیتالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران از ارز دیجیتال با وجود ممنوعیت بانک مرکزی استفاده خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  ایران با بیان اینکه پیکره آینده جهان براساس فناوری «بلاک چین» (زنجیره بلوکی) است، برگشت به عقب در برابر ارز دیجیتال را بی معنا دانست و گفت: مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی آماده شد.

بانک مرکزی ایران در بخشنامه ای تاکید کرد که به کارگیری ابزار بیت کوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است.

محمدجواد آذری جهرمی به مصوبه اخیر بانک مرکزی پیرامون ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: مصوبه بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار اصلی پول و مالی کشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین که به بانک ها و صرافی ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع کرده است، به معنای ممنوعیت و یا محدودیت بکارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست.

وی با یادآوری پروژه مشترک در این زمینه با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه پولی و مالی بانک مرکزی و پست بانک ایران، خاطرنشان ساخت: هفته گذشته در جلسه مشترک برای بررسی میزان پیشرفت این پروژه، اعلام شد که مدل آزمایشی آماده است.

ارز دیجیتال با «بیت کوین» در سال 2008 میلادی تولد یافت؛ مبدا آن با نام مستعار «ساتوشی ناکوموتو»، با گذشت نزدیک به یک دهه از آغاز فعالیت این نوع ارزها هنوز ناشناخته مانده است.

مزیت این ارز اینکه تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه است. به طور کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала