گزارش و تحلیل

برجام اینجوری چه فرجامی دارد؟

© AP Photo / Ronald Zakبرجام اینجوری چه فرجامی دارد؟
برجام اینجوری چه فرجامی دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود دو هفته مانده به اعلام نظر رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در مورد باقی ماندن این کشور در برجام یا نه است و ظاهرا بسیاری کشورها تلاش دارند آقای ترامپ را متقاعد کنند که به برجام پایبند بماند.

حتی اگر هم آقای ترامپ احتمالا اعلام کند ایالات متحده در برجام خواهد ماند قطعا بگونه ای اعلام خواهد کرد که باز هم همه تا مدتی معطل بمانند که آیا پس از مدتی دیگر ایالات متحده در برجام خواهد ماند یا نه.

با شرایط فعلی می توان گفت ایران استفاده ای که مد نظرش بود از برجام نمی برد، چون اصلی ترین هدف ایران از ورود به مذاکرات و رسیدن به برجام رفع تحریم های بانکی واقتصادی بود که این هم فعلا نشده.

اینکه برخی سیاستمداران هم اظهار می دارند که یکی دو هفته دیگر در مورد ارز فرجی می شود ظاهرا هنوز امیدوار هستند از این چشمه آبی برای ایران بجوشد و هنوز نتوانسته اند قبول کنند که سنگ بزرگی جلوی سرچشمه افتاده و فعلا هر چه قدر زور بزنند نمی شود آن را برداشت.

ایالات متحده اگر بنا بود به تعهدات خود عمل کند به تعهدات قبلی خود نسبت به دیگر کشورها ویا جامعه جهانی و یا مجامع بین المللی عمل می کرد، برجام پیش کش.

به همه قرارداد هایی که ایالات متحده تا به حال امضا کرده نگاه کنید چند تایشان را این کشور اجرا کرده، مبنای سیاست سیاستمداران آمریکایی بر خدعه و نیرنگ و دبه در آوردن است.

آمریکا در حالی انواع و اقسام فشارها را بر برنامه هسته ای ایران وارد می کند که کشورهای رقیب ایران در منطقه یعنی عربستان سعودی و ترکیه و مصر در حال ساختن برنامه های هسته ای خود می باشند، اسرائیل که هیچ.

قطعا تا زمانی که دوره گذر برجام بگذرد همه این کشورها برنامه های هسته ای پیشرفته تر از ایران خواهند داشت.

مبنای سیاست ایالات متحده هم بر همین اساس است.

ایران را معطل کنند تا دیگران از ایران جلو بزنند.

ایالات متحده در حالی کشورهایی که هر روز تهدید به حمله به ایران می کنند را به انواع و اقسام سلاح های پیشرفته تجهیز می کند که ایران از خرید ساده ترین تسلیحات منع شده.

آمریکایی ها تلاش می کنند برنامه موشکی و ارتباطات منطقه ای ایران را به این دلیل متوقف کنند تا ایرانی ها زمانی بخود آیند و ببینند چیزی برای دفاع کردن از خود ندارند و دشمنانشان آنقدر قدرتمند هستند که ایران توان مبارزه با آنها را نخواهد داشت و دروازه های ورود مملکت را بدون خون و خونریزی برایشان باز کنند و آنها هر بلایی می خواهند سر ایرانی ها بیاورند.

احتمالا به دنبال آن هستند ماجرای محمود افغان و سلطان حسین صفوی را تکرار کنند.

هدف نهایی هم تجزیه ایران و تبدیل آن به کشورهای کوچک در حال جنگ و ستیز با یکدیگر است.

اگر باور ندارید می توانید روی اینترنت طرح های موسوم به طرح برنارد لویس و یا مرزهای خونین و یا طرح آتلانتیک را مطالعه نمایید.

آمریکا به خوبی می داند که در صورت خروج از برجام این توافقنامه سر جای خود باقی می ماند و تنها در صورت خروج ایران از برجام و یا خروج همه کشورهای 1+5 از برجام این توافقنامه ملغی به حساب می آید.

در شرایط فعلی حتی اگر هم اروپایی ها با آمریکا همراهی کنند باز هم چین و روسیه با آمریکا همراهی نخواهند کرد، مضاف بر اینکه بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا یعنی آلمان هم رسما موضع مخالف با ایالات متحده دارد.

پس می توان گفت تکلیف تصمیم دو هفته آیِنده رئیس جمهوری ایالات متحده از پیش معلوم است، تصمیمی را اعلام خواهد کرد که عدم خروج ایالات متحده از برجام به شرطها و شروطها در آن نهفته باشد و باز هم جهان باید مدتی منتظر بماند تا ببیند چه خواهد شد و هیچ کس جرئت تعامل با ایران را نداشته باشد.

وی تلاش دارند آنقدر ایرانی ها را تحت فشار قرار دهد تا خودشان از برجام خارج شوند و برجام ملغی گردد.

به همین دلیل می توان گفت وقت آن رسیده که ما ایرانی ها برای این شرایط برنامه ریزی ای داشته باشیم و گوی را از یانکی ها بگیریم و نگذاریم به بازی خود ادامه دهد.

ما باید کاری کنیم که ترامپ به هدف خود مبنی بر خروج ایران از برجام نرسد اما در عین حال طرف مقابل در فشار باشد که اگر برجام اجرا نشود خواسته هایش محقق نگردد و برنامه هسته ای ایران با قدرت هرچه تمامتر ادامه یابد، به هر حال در برجام ماده و تبصره هایی وجود دارد که اگر طرف مقابل به تعهدات قبل عمل نکند ایران می تواند اجرای برجام را معلق کند و یا بخش هایی از آن را دیگر اجرا نکند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала