هشدار ظریف به آمریکا درباره پیامدهای خروج از برجام

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار ظریف به آمریکا درباره پیامدهای خروج از برجام
هشدار ظریف به آمریکا درباره پیامدهای خروج از برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد درباره پیامدهای "بسیار ناخوشایند" خروج از توافق هسته ای برجام به ایالات متحده هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برجام و خروج احتمالی دولت آمریکا از این توافق هسته ای گفت: جمهوری اسلامی ایران حتما براساس منافع خود عمل می کند و در برجام و بیرون برجام انتخاب های گسترده ای برای اقدام دارد.
ظریف تصریح کرد: حتما اقدامی که جمهوری اسلامی خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه کشور وی بسیار واضح به تعهدات خود تحت توافق هسته ای عمل کرده ، گفت: متاسفانه (به تقصیر)ایالات متحده به ویژه دولت ترامپ، بخش هایی از این توافق اجرا نشده است. بنابراین اگر کشورهای اروپایی می خواهند توافق را حفظ کنند، باید آن را برای ایران پایدار سازند و این به این معنی است که آنها باید ایالات متحده را تحت فشار یا تشویق قرار دهند تا به تعهدات خود تحت برجام عمل کند.
ظریف افزود: متاسفانه آمریکا در بسیاری از موارد به این تعهدات عمل نکرده است و با مانع تراشی در تجارت با ایران، تعهدات قانونی و وظایف خود را در این توافق، آشکارا نقض کرده است.
وی خطاب به اروپایی ها تاکید کرد: به اعتقاد من بسیار مهم است که تلاش کنید ایالات متحده به تعهدات خود تحت برجام عمل کند.
رئیس جمهوری آمریکا قرار است در 12 ماه مه تصمیم خود را درباره برجام و همچنین اسقاط تحریم های مربوطه اعلام کند. ترامپ در ماه ژانویه اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهد ماند مگر این که اصلاح شود.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم بارها اعلام کرده است که برجام مذاکره شدنی نیست و یک خط از آن کم یا زیاد نخواهد شد.
در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.
توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در امریکا تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.
لغو تحریمها علیه ایران متناسب با اقدامات ایران برای از بین بردن برنامه هسته ای اش و در جهت منافع ملی آمریکا خواهد بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала