گزارش و تحلیل

چرا ترکیه از ضربات غرب به سوریه حمایت کرد؟

© AP Photo / Hassan Ammarچرا ترکیه از ضربات غرب به سوریه حمایت کرد؟
چرا ترکیه از ضربات غرب به سوریه حمایت کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و چند مقام دیگر آن کشور در حمایت از ضربات ایالات متحده و متحدینش به سوریه سخن گفتند.

شیمیایی توسط نیروهای مسلح دولتی سوریه اردوغان عملیات غرب را درست نامید و توجیه کرد. کارشناسان معتقدند که با این سخنان، رهبر ترکیه قصد دارد از منافع کشور در شمال سوریه دفاع کند. آنکارا در درگیری های سوریه چه هدف ها را دبنال می کند؟

وزارت خارجه ترکیه طی ببانیه ای اعلام کرد که عملیات سه کشور "پاسخ برابر" به استفاده از سلاح های شیمیایی در شهر دوما است. عملیات نظامی علیه رژیم اسد در حکم تظاهر وجدان بشریت بود. به گفته اردوغان، غرب با حملات به اهداف در سوریه به رهبران کشورهای منطقه فهماند که کشتار ها در سوریه را بدون ماجازات باقی نخواهد گذاشت.

پیشنهاد ترامپ برای حمله به پایگاه های روسیه و ایران در سوریه - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد ترامپ برای حمله به پایگاه های روسیه در سوریه
ولادیمیر احمدوف کارمندان علمی موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، گفت که دو کشور حتی قبل از شروع جنگ داخلی در سوریه، روابط آسانی نداشتند. آنها درگیری در اطراف استان اسکندرون، که ترک ها آن را سرزمین خود می دانند و سوری ها از آن خود می دادند در حال اختلاف بودند و زمانی بود که بر سر این زمین نزدیک بودند وارد درگیری مسلحانه شوند.

از سوی دیگر، از اواخر دهه 1990، ترکیه و سوریه در رشته تجارت و اقتصاد و نیز تبادل اطلاعات میان سرویس های ویژه دو کشور فعالانه همکاری می کنند.

احمدوف خاطر نشان کرد که ترکیه به دو دلیل از عملیات فعلی ائتلاف غرب حمایت می کند. یکی از آنها این است که آنکارا که خودش عضو ناتو است به سادگی از اقدامات متحدین حمایت کرد. احمدوف خاطر نشان کرد که در عین حال ترک ها کمک نظامی نکردند و به پشتیبانی لفظی از سیاست خارجی ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا نسبت به سوریه اکتفا کردند.

هدف قطعنامه آمریکا و متحدینش درباره سوریه چیست؟ - اسپوتنیک ایران
هدف قطعنامه آمریکا و متحدینش درباره سوریه چیست؟
مهمترین دلیل دیگر این است که آنکارا تلاش می کند مواضع خود را در حلب و عدلب مستحکمتر سازد. در آنجا نیروهای مسلح اپوزیسیون سوریه تحت کنترل آن عمل می کنند. اصلا ارتش آزاد سوریه به دلیل نقش برجسته ترکیه در ایجاد آن شکل گرفت.

عملیات سه کشور ناتویی به اندازه زیاد جنبه تبلیغاتی نه نظامی داشت و سازمان های سوری مخالف اسد این سیگنال را دریافت کردند که می توانند به حمایت مستقیم از خارج متکی باشند. تقویت آنها در این مرحله جوابگوی منافع ترکیه است.

در حال حاضر طرف ترکیه تلاش می کند تا از ظاهر شدن واحدهای اداری و ارضی غیرقانونی در خاک سوریه جلوگیری کند که امنیت آنکارا را تهدید می کند. در درجه اول، این امر به مناطق سوریه مربوط می شود که در آن نفوذ رادیکال های حزب کارگر کردستان برای جدا شدن از بعضی مناطق ترکیه و مساعی جهت ایجاد کردستان مستقل در آن سرزمین احساس می شود.

حمله نظامی آمریکا به سوریه + ویدئو - اسپوتنیک ایران
حمله نظامی آمریکا به سوریه + ویدئو
آندره چوپریکین دانشیار ارشد مکتب خاورشناسی دانشگاه اقتصادی مسکو همچنین بر آن است که ضربات وارد شده توسط آمریکایی ها و متحدان آنها توجه همه را از عملیات ترکیه در شمال سوریه، که نام آن "شاخه زیتون" است منحرف کرد. این عملیات علیه دسته های کرد برگزار می شود.

رهبری ترکیه زمانی که آمریکا اعلام کرد برای حراست از مرزهای مناطق شمالی، ارتش 33 هزار نفری کرد را تشکیل می دهد به شدت نگران شد. در آنکارا بلافاصله متوجه شدند، همه این پرسل علیه چه کسانی بکار برده خوهد شد.

چوپریکین اشاره کرد که هدف اصلی شرکت ترکیه در حوادث سوریه در حال حاضر جلوگیری از ایجاد نهادهای دولتی کرد در سوریه است. یکی از دلایل دیگر حمایت آنکارا از حملات به سوریه، مسئله استرداد فتح الله گولن به ترکیه بود.

این کارشناس گفت: پس از آغاز اختلاف دیپلماتیک و سیاسی میان ترکیه و ایالات متحده، روشن شد که تا زمانی که این نزاع حل و فصل نشود، آمریکا دقیقا گولن را به ترکیه مسترد نخواهد کرد. اکنون آنکارا سعی دارد با واشنگتن آشتی کند، از جمله، به خاطر حمایت از عملیات آمریکا و متحدینش در سوریه دست به اقدام زده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала