ماهواره شکارچی برای شناسایی سیارات فراخورشیدی

© Photo / NASA's Goddard Space Flight Centerماهواره شکارچی برای شناسایی سیارات فراخورشیدی
ماهواره شکارچی برای شناسایی سیارات فراخورشیدی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناسا در حال اجرای طرح پرتاب ماهواره‌ ای جدید به فضا به‌ منظور کشف سیارات فراخورشیدی است.

به گزارش اسپوتنیک، رصد خانه مداری TESS که برای جستجوی سیارات فراخورشیدی و مطالعه اتمسفر آنها طراحی شده است، در تاریخ 16 آپریل فعالیت خود را آغاز می کند.
این تلسکوپ جدید ناسا 200 هزار ستاره‌ی درخشان در فضا را مورد بررسی خواهد داد و به دنبال کاهش درخشندگی ستاره‌هاست که به دلیل جابه‌جایی از یک یا چند سیاره رخ می‌دهد. اما بسیاری از سیاره‌ها در مداری هستند که هرگز بین ما و ستاره‌ها قرار نمی‌گیرند. برای تشخیص این مساله باید به دنبال سه مورد بود: نور منعکس شده از جو سیاره فراخورشیدی، کشش گرانشی که این سیاره روی ستاره‌هایش دارد، و عدسی‌های گرانشی و خم شدن مسیر نور با شی‌ئی عظیم طبق آنچا انیشتین پیش‌بینی کرده بود.

برخی از این سیارات ممکن است در محدوده زیست‌پذیر ستاره خود حضور داشته باشند و بنابراین می‌توانند اهداف ماموریت‌های مطالعاتی آینده قلمداد شوند، ماموریت‌هایی که زیست‌پذیر بودن آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تلسکوپ فضایی تس 350 کیلوگرم وزن دارد و پرتابگر فالکون ـ 9 شرکت اسپیس‌ایکس آن را به فضا پرتاب می‌کند. مدار گردش این تلسکوپ به دور زمین، قطب به قطب است و مدار بیضوی بسیار کشیده‌ای است؛ تس در این مدار در نزدیک‌ترین حالت حدود 108 هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد و در دورترین حالت 373 هزار کیلومتر از زمین فاصله می‌گیرد. این فاصله تقریبا به اندازه فاصله متوسط ماه تا زمین است. تس وقتی در این مدار قرار می‌گیرد، هر گردش آن به دور زمین حدود 14 روز طول می‌کشد.

پیش‌بینی می‌شود داده‌هایی که تلسکوپ فضایی تس طی حداقل دو سال ماموریت خود به دست می‌آورد در کنار داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر و تلسکوپ غول‌پیکر جیمزوب (که حدود سال 1400 به فضا پرتاب می‌شود) ما را به کشف سیاره‌هایی شبیه به زمین و زیست‌پذیر بیش از پیش نزدیک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала