گزارش و تحلیل

بازی دونالد ترامپ با آتش

© AP Photo / Evan Vucciبازی دونالد ترامپ با آتش
بازی دونالد ترامپ با آتش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تنها چند روز پس از اعلام اتمام ماموریت نظامی ایالات متحده در سوریه از سوی دونالد ترامپ اکنون شاهد لشکرکشی نظامی چند ملیتی از سوی ایالات متحده و همپیمانانش به سوریه هستیم

دونالد ترامپ چند روز پیش با اعلام این موضع که هدف حضور نظامی آمریکا در سوریه شکست داعش بوده افزود اگر ریاض کماکان خواهان حضور نظامی ما در سوریه است باید هزینه‌های آن را بپردازد. در واقع سعودی سال گذشته با عقد قرارداد 110 میلیارد دلاری با ایالات متحده هزینه‌های حضور آمریکا در سوریه را پرداخته است.
می‌توان چنین تحلیل کرد که حمله شیمیایی به دوما در استان ریف دمشق سناریویی بوده جهت ایجاد فشار بر دونالد ترامپ برای ادامه فعالیت نظامی در سوریه به نوعی که حمله شیمیایی از بعد زمانی دقیقا پس از اظهارات ترامپ مبنی بر خروج از سوریه مطرح شده و بلافاصله با جبهه گیری حداکثری جمهوری خواهان منجمله 70% از معاونان ترامپ همراه می‌شود که خواهان واکنش از سوی دولت ترامپ هستند. ژان ایو لودریان نیز به جامعه جهانی تضمین می‌دهد که دولت فرانسه به وظیفه خود در قبال حمله شیمیایی عمل خواهد کرد. نکته بسیار مهم در این میان استناد سازمان‌های بین المللی و دولت‌های فرانسه، آلمان و ایالات متحده به گزارش گروه جیش الاسلام است که طبق قوانین کشورهای مذکور گروهی تروریستی محسوب شده و از سال 2015 غوطه شرقی را به اشغال خود در آورده است. جیش الاسلام گروهی است که به طور رسمی از سوی عربستان سعودی حمایت تسلیحاتی و مالی می‌شود در سطوح بالای نظامی خود از مستشاران پاکستانی بهره می‌گیرد. این گروه عملا جزو متحدین بالفعل جبهه النصره، احرار الشام و ارتش آزاد سوریه نیز می‌باشد.

حقوق بشر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایالات متحده ریشه نقض حقوق بشر

کاخ سفید در آپریل سال گذشته نیز سوریه را به دلایل مشابه مورد هدف حمله موشکی قرار داده بود ولی این بار ظاهرا حملاتی گسترده‌تر از گذشته را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
با تحلیل صحنه نبرد در سوریه می‌توان چنین عنوان کرد که ائتلاف ایالات متحده و فرانسه قطعا قادر خواهد بود خسارات شدیدی را در بعد نظامی به سوریه وارد سازد اما به دلیل استقرار سامانه‌های اس 300 و اس 400 قادر به اعمال اراده نخواهد بود. به طور واضح تر، ایالات متحده نهایتا می‌تواند به چند فرودگاه یا پایگاه که ادعا می‌کند در حمله شیمیایی اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند آسیب جدی وارد کند ولی نخواهد توانست دولت بشار اسد را در هم بکشند زیرا در وهله نخست باید توجه داشت حمله آتی به آسانی ممکن است به جبهه گیری مستقیم با ایران، روسیه و حتی ترکیه منجر شود و این مسئله همان اتفاقی است که ایالات متحده و متحدانش خصوصا ناتو از ابتدای قرن بیست و یکم میلادی از آن گریزان بوده اند.
ایالات متحده با بهره گیری از ناوشکن یو اس اس دونالد کوک که مجهز به 60 موشک توماواک است به طور مستقیم قصد دارد تا علاوه بر نمایش قدرت نظامی خود، رضایت عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسرائیل و سایر متحدین خود در خاورمیانه را کسب کند و با بررسی این اهداف ورود حداکثری به عرصه نظامی در سوریه با هدف مقابله با دولت سوریه و متحدانش در اساس منطقی و عقلانی نیست زیرا در این صورت واکنش روسیه، ایران و ترکیه می‌تواند به فاجعه نظامی ختم شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала