گزارش و تحلیل

تحریم تاکسی روسی "ماکسیم" از سوی آمریکا به خاطر فعالیت در ایران

© Photo / تاکسی ماکسیمتحریم سرویس تاکسی رانی روسی "ماکسیم" از سوی آمریکا به خاطر کار در ایران
تحریم سرویس تاکسی رانی روسی ماکسیم از سوی آمریکا به خاطر کار در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا تحریم های جدیدی را علیه کارآفرینان روسی وضع کرده است. اینبار شرکت اپل از سرویس بین المللی تاکسیرانی روسی "ماکسیم" تقاضا کرده تا روز 17 آوریل اپلیکیشن خود را که در 10 کشور کار می کند، از "اپ استور" حذف کند.

سال گذشته ماکسیم سرویس خود را در جمهوری اسلامی ایران راه اندازی کرد. پاول استنیکوف، رئیس بخش ارتباطات شرکت ماکسیم در مصاحبه با اسپوتنیک در اینباره صحبت کرد که تصمیم اپل درباره حذف ماکسیم از اپ استور تا چه حد در رابطه با فعالیت این شرکت در ایران است.
اسپوتنیک: این تصمیم اپل برایتان غیر منتظره بود یا هنگام راه اندازی سرویس "ماکسیم" در ایران در انتظار وقوع چنین وضعیتی بودید؟
پ. استنیکوف: شرکت اپل تصمیم خود را بطور یکجانبه و بدون بحث با ما گرفته است. به این دلیل تصمیم اپل برای ما غیر منتظره بود. پیشتر اپل در اواخر ژانویه درخواست کرده بود ایران از فهرست انتخاب کشورها در اپلیکیشن "ماکسیم" حذف شود و این کار انجام شد. صحبت بر سر حذف این اپلیکیشن از اپ استور نبود.
ما همواره وارد تماس با شرکت تنظیم کننده شده و تلاش کرده ایم مقررات موجود را رعایت کنیم. اپلیکیشن ما در فروشگاه اپل برای ایران عرضه نشده بود. مخصوصا که اپل استور در آنجا در دسترسی آزادانه قرار ندارد. بله "ماکسیم" فناوری ها و نرم افزارش را برای شعبه نوپای خود در ایران عرضه کرده است. درست به همان شکلی که هر شرکت و آدمهای معمولی در ایران مثلا از نرم افزارهای مایکراسوفت، اپل و گوگل استفاده می کنند. اما این کار تا به حال باعث اعمال تحریم های امریکا علیه شرکت های آمریکایی نشده و آنها فعالیت خود را در ایران قطع نکرده و هیچکس کارکردن در آنجا را برای آنها ممنوع نمی کند.
تقاضای حذف اپلیکیشن سرویس تاکسی رانی "ماکسیم" از اپل استور برای همه کشورها بی معنا و بی اساس است و ما آنرا به هیچ وجه قبول نمی کنیم. در حال حاضر کارشناسان "ماکسیم" برای حل و فصل این مساله تلاش می کنند.

تاکسی ماکسیم - اسپوتنیک ایران
«ماکسیم» روسی در خیابان های ایران

اسپوتنیک: آیا امریکائیان این تصمیم خود به شکل حقوقی و قانونی به شما توضیح دادند؟
پ.استنیکوف: نه، اپل در اطلاعیه خود به برخی از مقررات کلی تحریم ها استناد می کند. در این اطلاعیه گفته می شود:" شرکت اپل هنگام انتشار اپلیکیشن ها در اپ استور باید قوانین امریکا را رعایت کند. اپ استور مطابق با مقررات تحریم های آمریکا نمی تواند برخی از اپلیکیشن ها یا طراحان در رابطه با کشورهای تحت تحریم های امریکا را عرضه و منتشر کرده و یا با آنها سر و کار داشته باشد. چندی پیش ما به این نتیجه رسیدیم که شرکت اپل نمی تواند اپلیمیشن شما را عرضه کند چون این کار مطابق با مقررات تحریم های امریکا ممنوع است. به این دلیل در حال حاضر نمی توانیم اپلیکیشن شما را در اپ استور قرار دهیم. تدابیر لازم را اتخاذ کنید تا اپلیکیشن شما طی 14 روز از زمان دریافت این اطلاعیه از اپ استور حذف شود. عدم اجرای این تقاضا منجر به آن خواهد شد که شرکت اپل اپلیکیشن شما را از اپ استور حذف کند. ما می دانیم که این کار باعث دلسردی شما خواهد شد. این عرصه حقوقی، بغرنج و در حال تغییر دائمی است و امیدواریم در صورت وارد شدن تغییرات در قانون آمریکا شما دوباره اپلیکیشن خود را برای عرضه در اپ استور واگذار کنید. اگر سوالاتی درباره محدودیت های قانونی موجود برای شرکت های امریکایی برای شما به وجود بیاید، می توانید به وزارت خزانه داری امریکا یا تحریم های اعمال شده علیه ایران یا سوریه مراجعه کنید."

اسپوتنیک: آیا راه های دیگری غیر از اپ استور برای استفاده از اپلیکیشن "ماکسیم" در ایران وجود دارد؟ آیا این در حفظ مشتریان شما کمک خواهد کرد؟
پ.استنیکوف: همانطوری که گفتم اپ استور در ایران کار نمی کند و به این دلیل مردم از آنجا اپلیکیشن "ماکسیم" را دانلود و بارگذاری نمی کنند. فروشگاه ملی برای سیستم عامل iOS به نام SibApp در ایران وجود دارد. اپلیکیشن ما در آنجا عرضه می شود. ورژن این اپلیکیشن برای سیستم عامل آندروید در فروشگاه های اینترنتی ملی Cafebazaar و Iranapps عرضه می شود. به این دلیل اپلیکیشن ما برای مردم ایران کمافی السابق قابل دسترسی است و وضعیت فعلی به آنها مربوط نمی شود. گسترش سرویس ما در آنجا ادامه دارد.
اسپوتنیک: در حال حاضر سرویس شما در ایران تا چه حد فعال است؟ از ماه نوامبر تا به حال چه مشتری هایی در ایران پیدا کرده اید؟
پ.استنیکوف: ما فورا با صداقت گفتیم که لازم است کل نرم افزار ما برای بازار ایران بطور عمیق تکمیل شود. مرحله تطابق و دمسازی ما با وضعیت در ایران پایان یافته است. اکنون گسترش سرویس ما در ایران با سرعت زیادی جریان دارد. در حال حاضر سرویس "ماکسیم" در 20 شهر ایران از جمله تهران، ساری، شیراز، کرمانشاه، اصفهان، قم، بندرعباس، کرج، اهداز، مشهد، همدان، کرمان، تبریز، زاهدان، اردبیل، اراکف سنندج، رشت، زنجان و یزد فعالیت می کند. تعداد سفارشات ما برای سفر رو به افزایش است. همچنین تعداد شرکای ما که با استفاده از نرم افزار سرویس "ماکسیم" به حمل و نقل مسافر می پردازند، افزایش پیدا می کند. به تدریج سرویس ما در همه شهرهای دارای جمعیت بیش از صد هزار نفر و سپس حتی در نقاط مسکونی کوچکتر در ایران قابل دسترس خواهد شد.
اسپوتنیک: شرکت شما در وضع دشوار فعلی چه تدابیری را اتخاذ خواهد کرد؟
پ.استنیکوف: تحریم هایی که شرکت آمریکایی اپل برای اعمال آنها تلاش می ورزد، علیه آدمهای معمولی است. آنها به ایران مربوط نمی شوند. مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، گرجستان، بلغارستان، بلاروس، آذربایجان، تاجیکستان و ایتالیا که سرویس "ماکسیم" در آنجا کار می کند، این تحریم ها را احساس خواهند کرد. این کار بی معنا و مهمل است. آدمهای معمولی نباید به خاطر هوس ها و تمایلات آمریکا رنج ببرند. ما از حق مردم برای استفاده از سرویس مورد علاقه آنها از هر پلتفرم موبایل دفاع خواهیم کرد. حقوقدانان شرکت ما در حال مذاکره با اپل هستند. این وضع در طرح های ما برای توسعه سرویس "ماکسیم" در ایران تاثیر نخواهد گذاشت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала