گزارش و تحلیل

روسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد

© Fotolia / Fascinadoraروسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد
روسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه آلمانی گالیلئو، مسکو تصمیم گرفت بازار جهانی را بوسیله پنکیک های با خاویار تصرف کند.

روسیه به آمریکا جنگ فست فود را اعلان کرده است. شبکه زنجیره ای رستوران های فست فود مسکو تصمیم گرفت بازار جهانی را تسخیر کند، اما نه با همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده بلکه با  پنکِیک با خاویار.

در اینجا ما در مورد پنکیک معروف روسی صحبت می کنیم. زنجیره رستوران های فست فود "تِرِموک" پاسخ روسیه به "مک دونالدز" و "برگر کینگ" است. "ِتِرِموک" نه تنها در مسکو محبوب است. صدها شعبه این رستوران در آمریکا و دو رستوران این شبکه حتی در نیویورک وجود دارد. اکنون نوبت آلمان برای لذت بردن از غذای سریع روسیه است.

این ایده متعلق به میخائیل گونچاروف است. او به سوال ما که چگونه توانسته است در رقابت با غول های آمریکایی پیروز شود گفت: "پاسخ ساده است. امسال از شروع کار ما 20 سال گذشت. لازم بود در طول بیست سال مانند آلمانی ها به شدت کار کنیم و هر سال گام به گام بر مساعی مان بیافزاییم. سرانجام همه چیز عملی شد.

اصلی ترین چیز این است که شما در بشقاب خود چه دارید. هر کودک روسی این را می داند. در اینجا پِلمِنی روسی است. اصلی ترین چیز این است که همه چیز باید همانطوری که در منزل با مادربزرگ من پخته شد، خوشمزه باشد.

میخائیل گونچاروف می گوید که این ایده در آمریکا به او خطور کرد. "همانطور که می دانید، آمریکا محل تولد فست فود است. اما در همان امریکا ایده رستوران های "فست کِژوال" متولد شد. یعنی، غذا را تقریبا به همان اندازه سریع ای که در فست فود می پزند در فست کژوال درست می کنند. اما در همان زمان با کیفیتی مانند یک رستوران معمولی. به عنوان مثال، شما سفارش پانکیک را دادید، و آشپز بلافاصله شروع به پختن آن می کند. بعد پیشخدمت آن را روی میز خوراک های حاضر و آماده قرار می دهد. ما چیزی از پیش پخته را نداریم.

ایده ادغام رستوران های فست فود مدرن و غذاهای سنتی به مذاق روس ها خوش آمده است.  بسیاری معتقدند که پنکیک می تواند با معروف ترین غذاها از سراسر جهان رقابت کند. ما روس ها از پنکیک ما افتخار می کنیم. بسیاری از کشورها در حال تلاش برای معرفی غذاهای ملی بسیار مشهور خود به عنوان یک میراث فرهنگی یونسکو هستند.  و سیاستمداران روسی نیزمی خواهند کاری کنند تا پنکیک و ِپلِمنی روسی  در لیست میراث فرهنگی  یونسکو ثبت شوند.

میخائیل گونچاروف توضیح می دهد: "این اختراع ماست که مشتریان از آن خوششان آمده است —   پنکیک سیاه با سس تیره ژاپنی تریاکی. شما باید این پنکیک سیاه روسی و ژاپنی با این سس سویا را امتحان کنید!"  ذغال سنگ به آن رنگ سیاه می دهد نه سس تیره. محتویات این خوراک مرغ و پنیر است.

بعدها ما این پنکیک های سیاه را امتحان خواهیم کرد. ولی حالا به کار روزمره این رستوران ها نگاه می کنیم.

کار این رستورانها را شبکه بزرگ لجستیک و تدارکات تامین می کند. هر روز محصولات تازه باید به این کارگاه تحویل داده شود. ایرینا مسئول این کار می گوید: در اینجا محصولات امروزه — پوره سیب زمینی، سیرنیکی، مرغ، مواد برای سوپ ها و خیلی چیزهای دیگر جا داده شده است. امروز قبل از ساعت 9  سفارش های شعبه های مختلف برای روز بعد می رسد. تا نیمه شب همه چیز باید فرستاده شود و فردا همه چیز دوباره شروع خواهد شد. و همینطور — هر روز.

در اینجا خمیر را برای پنکیک تهیه می کنند، همیشه در مقادیر زیاد. هر روز دو تن آرد، 400 لیتر خامه، تخم مرغ، آب، ادویجات و ترشی ها بکار گرفته می شوند. ایرینا در مورد مقدار خمیر مورد نیاز روزانه می گوید: تقریبا پنج تن. و این فقط مقداری است که به 150 رستوران در مسکو می رسد. هر یک از این رستورانها باید 65 کیلوگرم خمیر پنکیک داشته باشند.

© Fotolia / Belaya Katerinaروسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد
روسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد  - اسپوتنیک ایران
روسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد

علی رغم همه چیزهای تازه — پرطرفدار ترین محتویات پنکیک، فیله ماهی سالمون است. لازم است تا 300 کیلوگرم در روز از این ماهی بصورت دستی بریده شود.

روس ها غذاهای چرب را دوست دارند. سس ویژه پنکیک شامل مایونز، ماست پر چرب و ترب کوهی است. بنابراین، این سس باید وجود داشته باشد. از این سس مایونز امروزه در هر خانواده روسی استفاده می شود، بنابراین می توان آن را سنتی دانست.

کارمند "ِتِرموک" می گوید: پانکیک های ما خوشمزه هستند، مثل اینکه در خانه پخته شده اند. حتی افراد سالخورده که خودشان می دانند چگونه پنکیک را درست کنند، در رستوران ما پنکیک های ما را میل می کنند. گاهی اوقات از ما نسخه را می خواهند اما این رازی است، که برای ما هم معلوم نیست.

© Fotolia / Minadezhdaروسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد
روسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد  - اسپوتنیک ایران
روسیه جنگ فست فود را به آمریکا اعلان کرد

خوب، بیایید بالاخره یک پنکیک سیاه ، محبوب ترین غذای منو را امتحان کنیم. سر آشپز بویژه از سس تیره ژاپنی افتخار می کند که باید به محتویات سنتی پنیر و مرغ مزه خاصی بدهد. پس از مزه چشیدن او پاسخ می گوید: "ببین، این واقعا غیر معمول است. از یک طرف، این  طعم سنتی روسی از مرغ و پنیر است، اما سس ژاپنی نیز طعم شور، و شیرین بسیار خوشمزه ای دارد!"

 گونچاروف می خواهد شبکه خود را در کشورهای دیگر گسترش دهد. وی این کار را در آمریکا انجام داده، هدف بعدی او چیست؟

گونچاروف می گوید: "ما می خواهیم به آلمان برویم. این حتی راهی است که از نظر استراتژیک مفید می باشد: در آلمان بسیاری از شهرهای بزرگ مانند فرانکفورت، هامبورگ، مونیخ، برلین، لایپزیگ وجود دارد. ما می توانیم در هر شهر یک شعبه باز کنیم. فرهنگ غذا خوردن در میان روس ها و آلمانی ها مشابه است. روس ها و آلمانی ها دوست دارند غذا با یک روح پخت و پز شود، خوشمزه و خوب باشد."

"ترموک" پاسخ روسیه به شرکت های فست فودی مانند مک دونالدز و برگر کینگ است. این غذاهای سنتی بطوریکه مادر بزرگها آنرا می پختند منتها در سبک غذای فست فود است و روس ها با اشتها و اشتیاق آنرا میل می کنند.

همه اینها با یک دکه کوچک در خیابان آغاز شد. در حال حاضر در روسیه دو شبکه "ترموک" وجود دارد: در مسکو و سن پترزبورگ و دو شعبه در نیویورک. امروز در روسیه 300 رستوران با مجموع گردش پولی 130 میلیون یورو وجود دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала