گزارش و تحلیل

مجرمان مومن

© Flickr / KlausHausmannمجرمان مومن
مجرمان مومن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند سال پیش مطالعه ای در یکی از کشورهای همسایه انجام شد و در آن مشخص شد آمار جرم و جنایت در ماه مبارک رمضان به شدت کاهش می یابد وپس از تحقیق مفصل روی آمار مشخص شد که بسیاری از دزدان به اصول دین پایبند می باشند و مومنانی هستند که در ماه مبارک رمضان به عبادت می پردازند وخارج از این ماه به دلیل احتیاج و نیاز مالی دست به دزدی و جرم و جنایت می زنند.

نکته جالب در این مطالعه این بود که مشاهده شد بسیاری از مجرمین بازداشتی افراد نماز خوانی هم هستند و باور دارند که کار دنیوی آنها ربطی به آخرت آنها ندارد و هر کدام حساب و کتابی دارد.
آن زمان که این تحقیق را مطالعه می کردم به یاد فرقه ای در لبنان به نام حبشی ها افتادم که چنین باورهایی را داشتند.
بسیاری از دختران وابسته به این گروه بی حجاب بودند و در دانشگاه با لباس های باز تردد می کردند اما زمانی که پس از تلاش های بسیار دانشجویان موفق شدند یک مکان در دانشگاه برای نمازخوانه فراهم کنند مشاهده می کردیم که دختران وابسته به این فرقه سروقت همه آرایش خود را پاک می کنند و نمازشان را می خوانند وسپس مجددا آرایش می کنند و در دانشگاه تردد می نمایند.
مضاف بر اینکه اینان چون اهل تسنن بودند خود را ملزم می دانستند هر پنج نماز خود را جدا و سر وقت بخوانند و تلاش داشتند هیچ وقت در نماز خواندن تعلل نکنند.
پسرهای وابسته به این فرقه نیز در بسیاری از موارد هیچ ظاهر سازی اسلامی را رعایت نمی کردند ولی سروقت نماز می خواندند.

افزایش جنایت در بریتانیا - اسپوتنیک ایران
افزایش سطح جنایت در بریتانیا
هیچ کدام اینان نماز جماعت روز جمعه خود را فراموش نمی کردند و اکثرا در مسجدی که وابسته به این فرقه بود نماز جمعه شان را در کشوری که شنبه و یکشنبه آن تعطیل است برگزار می کردند.
برخی از همین هایی که از حضور در نماز جمعه غیبت نداشتند فردای همان روز در دیسکو ها و یا مهمانی های شبانه شرکت داشتند و مشروب هم میل می کردند.
هر وقت هم با آنها بحثی را مطرح می کردیم اظهار می داشتند ما در مورد اعتقادات شما نظر نمی دهیم شما هم در مورد اعتقادات ما اظهار نظر نفرمایید، وبرای خود تحلیل های زیادی مبنی بر اینکه خداوند حساب کتاب دنیوی را از اخروی جدا کرده می آوردند.
جالب اینکه تا قبل از اینکه وهابی ها رهبر این فرقه را ترور کنند بسیاری از افراد تحصیل کرده اهل تسنن لبنان به این فرقه تمایل پیدا کرده بودند.
در همین شرایط بسیاری از دوستان که مدعی مذهبی بودن داشتند به دلایل واهی مانند اینکه نمازخانه ممکن است نجاستی از قبل آنجا بوده باشد که خوب شسته نشده و یا اینکه مثلا از وسط پرده خانم ها پیدا هستند و یا… از نماز خواندن در آن نمازخانه سرباز می زدند.
البته ما هم در ایران بسیاری را داریم که چنین باور هایی دارند و شاید همه لوطی های معروف قبل از انقلاب را به یاد داشته باشند که عرق خور های قهاری بودند ولی مثلا در ماه مبارک رمضان عرق خوردن را کنار می گذاشتند و در محرم هیات های آنچنانی راه اندازی می کردند.
این مقدمه طولانی بهانه ای بود برای ورود بنده به اصل صحبت.
در بسیاری از موارد مشاهده می شود افرادی در مملکت ما دست به کارهای مجرمانه می زنند افرادی مومن ونماز خوان وپایبند همه شعائر دینی و مذهبی هستند اما شرایط زندگی آنها را وادار به دست زدن به کارهای مجرمانه می کند.
در حالی که ملاک استخدام افراد در ادارات گزینش های بسیار پیچیده فرهنگی ، اعتقادی و مذهبی است اما مشاهده می کنیم که در بسیاری از موارد فساد و اختلاس بیداد می کند. چرا؟
پاسخش بسیار ساده است، به دلیل اینکه تلخی شرایط زندگی می تواند ایمان افراد را متزلزل کند.
بسیاری از افراد نمی توانند با امید آخرت خوب در دنیای سخت زندگی کنند.
برخی هم می توانند سختی دنیا را برای خود تحمل کنند اما توان آن را ندارند که این سختی را بر همسر وفرزندان خود روا بدانند.
به هر حال سطح ایمان و اعتقادات افراد فرق می کند و افراد انگشت شماری در جهان و مملکت وجود دارند که بتوانند با شرایط سخت زندگی بسازند.
این فشار ها وقتی دو چندان می شود و ایمان افراد بیشتر متزلزل می شود که اینان اختلاف طبقاتی در جامعه را مشاهده کنند.
در شمال غربی صنعا پایتخت یمن، 8 دانش آموز شهید و 15 تن دیگر مجروح شدند - اسپوتنیک ایران
جنایت جدید عربستان در یک مدرسه ابتدایی
نمی توان از عموم مردم توقع داشت که با شرایط سخت زندگی کنند وقتی مشاهده می کنند برخی با ثروت های کلان به زن و بچه آنها فخر می فروشند، مخصوصا اگر این افراد ادعای مومنی داشته باشند.
اینگونه نیست که افراد همه بالفطره دزد و مجرم و جنایت کار باشند، بسیاری از اینان افراد مومنی هستند که به دلیل شرایط زندگی مخصوصا شرایط اقتصادی ایمانشان متزلزل شده و پایشان به جرم و جنایت باز شده.
اگر بنا باشد از جرم و جنایت و دزدی و اختلاس جلوگیری به عمل آید باید شرایطی فراهم شود که افراد همه بتوانند در سطح معقولی زندگی کنند و اختلاف طبقاتی در جامعه کم شود.
توقع این نیست که در جامعه فقیر و ثروتمند نداشته باشد اما توقع این است که افرادی که مدعی ساده زیستی ، ایمان و انقلابی بودن هستند وخود علمدار مومنان می دانند حد اقل اقدام به فخر فروشی در قبال جامعه ننمایند.
وقتی افراد معمولی جامعه می بینند فرزندان افرادی که مدعی انقلابی بودن و ایمان هستند ماشین های چند ملیارد تومانی سوار می شوند و بعد مشخص می شود این پولها را از سفره انقلاب و مملکت برداشته اند و خودشان به زور اقساط می توانند پول یک ماشین بیست ملیونی را فراهم کنند، آیا نمی توان توقع داشت که این افراد خود را نیز مجاز بدانند که به هر کاری می توانند دست بزنند تا برای فرزندانشان همان زندگی را فراهم کنند؟
وقتی که بیکاری بیداد می کند و تفاوت حقوق در ادارات میان دو کارمند با یک سطح تحصیلی و تجربه وفقط به دلیل داشتن پست و سمت چندین برابر می شود آیا می توان از کارمندی که حقوق غیر مکفی دریافت می کند توقع داشت دست به اختلاس و یا رشوه گیری نزند؟
وقتی برخی افراد چندین بار بازنشسته می شوند و مجددا استخدام می شوند و چندین پست و سمت عالیرتبه را اشغال می کنند که حقوق و مزایای آنچنانی برای آنها دارد وحتی در برخی موارد ماهی یک بار هم نمی توانند به دفتر کار خود برای امضای حقوق کارمندان مراجعه کنند وباید لیست ها را برای امضا به جای دیگری برای آنها برد، چه توقعی از کارمندان زیر دست آنها در آن ادارات است؟
تنها راهکار جلوگیری از افزایش دزدی و اختلاس و فساد و جرم این است که تلاش شود سطح زندگی عموم مردم به هم نزدیک شود.
شاید بد نباشد در پایان به این ماجرا اشاره کرد که کمترین میزان جرم در جهان امروزه در کشورهای اسکاندیناوی پیش می آید و دلیل اصلی این است که سطح زندگی مردم بسیار به هم نزدیک است.
شاید هم ایمانشان بسیار زیاد باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала