گزارش و تحلیل

شانس بالای لوک اویل در مناقصه میدان های نفتی ایران

© Sputnik / Ilya Pitalevشانس بالای لوک اویل در مناقصه میدان های نفتی ایران
شانس بالای لوک اویل در مناقصه میدان های نفتی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت «لوک اویل» برای توسعه دو میدان نفتی منصوری و شنگوله با ایران قرارداد می بندد.

یکی از غول های نفتی روسیه «لوک اویل»، در صدد برگشت به بازار نفتی ایران است.
اخیرا واحد علی ‌اکبروف، رییس شرکت« لوک اویل» (دومین شرکت بزرگ نفتی در کشور روسیه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در سه ماه آینده در انتظار بستن قرارداد بزرگی برای توسعه میادین نفتی منصوری و شنگوله با شرکت نفت ملی ایران می باشد. 

شایان ذکر است که شرکت نفت ملی ایران در ماه اوت سال گذشته برای چند میدان نفتی خود مناقصه را برگزار کرد. شرکت «لوک اویل» به همراه بقیه شرکت های روس و خارجی طرح توسعه دو میان نفتی را به شرکت ملی نفت ایران ارائه داد. با توجه به صحبت های اخیر علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت «لوک اویل» از بین رقبای این مناقصه می تواند به عنوان پیمانکار معتمد برای توسعه میدان منصوری و شنگوله انتخاب شود.
آقای امید شکری کله سر، تحلیل گر ارشد امنیت انرژی از واشنگتن در گفت و گو با اسپوتنیک در مورد شانس پیروزی «لوک اویل» در این مناقصه میادین ایران و چشم اندازهای منافع مالی این شرکت نفتی روسیه اظهار نظر نمود. وی گفت:


سپتامبر سال 2017 و در جریان سفر وحید علی اکبروف رئیس شرکت نفت لوک اویل روسیه مذاکراتی بین مقامات وزارت نفت و رییس شرکت نفت لوک اویل با هدف نهایی کردن قرارداد توسعه ۲ میدان بزرگ نفتی در جنوب ایران آغاز شد. در جریان این سفر مذاکرات در مورد نهایی کردن قراردادهای بهره برداری از میدان های نفتی منصوری و منگوله در جنوب ایران انجام گرفت تا در صورت توافقات اولیه قراردادهای نهایی در ماه مارس 2018 به امضا طرفین برسد شرکت لوک اویل طرح توسعه میدان نفتی منصوری را در ماه اوت سال گذشته به ایران ارائه کرده بود.
علی اکبروف، رئیس لوک ایل در جریان سفر سال قبل به ایران ضمن ابراز علاقه به حضور در صنعت انرژی ایران اولویت این شرکت را در مرحله اول به سرمایه گذاری در توسعه میدانهای نفتی منصوری و منگوله عنوان کرده بود وی معتقد است که با توجه به وسعت زیاد میدان‌های نفتی ایران و همچنین حجم بالای ذخایر، به‌طور طبیعی این شرکت نمی‌تواند در طرح توسعه همه میدانهای نفتی مشارکت داشته باشد به همین دلیل شرکت «لوک اویل» سعی می کند تا تمرکز خود را روی دو میدان نفتی منصوری و منگوله باشد تا با سرعت بیشتر و زمان کمتر به نتیجه برسد.


این دو میدان نفتی در کجای ایران قرار دارند؟ و ظرفیت تولید نفت در آنها چقدر است؟
میدان نفتی منصوری یکی از میدان های نفتی ایران است، که در استان خوزستان، در فاصله ۵۰ کیلومتری از جنوب شرقی اهواز و در حدود ۶۰ کیلومتری شمال خلیج فارس مستقر است. این میدان از شمال غربی در همسایگی میدان نفتی اهواز، از غرب با میدان آب تیمور و از شمال شرقی در مجاورت میدان نفتی شادگان قرار دارد. ظرفیت تولید نفت خام میدان منصوری بطور متوسط معادل ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.
میدان نفتی آب تیمور نیز در فاصله ۲۵ کیلومتری از غرب اهواز، میان میدان نفتی منصوری و میدان نفتی اهواز قرار دارد. ساختار میدان آب تیمور با عملیات لرزه‌نگاری در سال ۱۳۴۰ کشف و پس از حفر چاه شماره۱ در سال ۱۳۴۶ و اثبات وجود نفت در مخزن بنگستان این میدان، تولید از آن در سال ۱۳۷۰ آغاز شد.

ارائه طرح های توسعه میادین نفتی ایران توسط گازپروم نفت و لوک ایل - اسپوتنیک ایران
ارائه طرح های توسعه میادین نفتی ایران توسط گازپروم نفت و لوک ایل

تخمین نفت موجود در این میدان نفتی چقدر است؟
بر مبنای محاسبات اولیه، حداقل نفت درجای میدان نفتی آب تیمور ۱۵ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. تولید کنونی مخزن بنگستان میدان آب تیمور ۶۰ هزار بشکه در روز است. میدان نفتی آب تیمور از میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.


ایران بعد از رفع تحریم ها با چه شرکت های نفتی قرارداد همکاری امضا کرده است؟
ایران پس از رفع تحریم ها در نظر داشت تا سرمایه خارجی زیادی برای میادین نفتی و گازی خویش بیابد تا کنون بجز قرارداد فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال و شرکت چینی و قرارداد طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب با شرکت روسی زاروبژنفت قرارداد عمده دیگری امضا نکرده است اگر قرارداد بهره برداری از میدان های نفتی منصوری و منگوله با شرکت لوک اویل به امضا برسد اولین قرارداد مهم ایران با شرکتهای خارجی در سال جدید خواهد بود. ایران برای بازیابی و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز بویژه در میادین مشترک نیازمند سرمایه گذاری خارجی است چاههای نفت ایران اکثرا در نیمه دوم عمر تولید خویش هستند و سالانه 8 درصد تولید این میادین کاهش می یابد.
شرکتهای روس مایل به سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران هستند وایران نیارمند سرمایه و تکنولوژی خارجی. شرکتهای روس حضور فعالی در صنعت انرژی عراق دارند گازپروم خواستار حضور فعال در منطقه دریای مدیترانه است و در تلاش است تا در منابع گازی این منطقه سرمایه گذاری کند و در استخراج و انتقال منابع گازی این منطقه نقش ایفا کند تا گاز این منطقه به بازار گاز طبیعی روسیه بویژه در بازار اتحادیه اروپا خللی وارد نکند.

آمادگی لوک ایل برای کار در میدان منصوری ایران - اسپوتنیک ایران
آمادگی لوک ایل برای کار در میدان منصوری ایران

رقابت با شرکت دولتی نفت اندونزی پرتامینا
شهریور سال 96 شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران از بررسی طرح ارائه شده، برای توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری را که از سوی شرکت اویل روسیه و شرکت دولتی نفت اندونزی (پرتامینا) ارائه شده بود خبر داد.شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران به بررسی طرح‌های ارائه شده و ویژگی‌های مخزن، برنامه‌های توسعه در فازهای مختلف، سناریوهای افزایش تولید و برنامه‌های ازدیاد برداشت در میدان منصوری پرداخته بود طی روزهای اخیر خبر انعقاد قرارداد بین شرکت پرتامینا و شرکت ملی نفت ایران در اردیبهشت به گوش می رسد حتی خبرگزاری رویترز روز 28 مارس از احتمال انعقاد قرارداد این طرح در ماه اریبهشت خبر داده و به نقل از مدیر این شرکت به طرح این شرکت برای افزایش بازده و تولید این میدان نفتی در یک بازه زمانی 5 ساله از 25000 بشکه در روز به 60000 بشکه در روز خبرداده است به گفته مدیر این شرکت نفت تولیدی در این میدان به اندونزی صادر خواهد شد به نظر می رسد بجز لوک اویل و پرتامینا هیچ شرکت خارجی برای طرح افزایش بازیافت و تولید میدان منصوری وجود ندارد.
با وجود اینکه تا به امروز یعنی 16 فروردین رسما از سوی وزارت نفت در مورد امضای قرارداد این پروژه با شرکت نفت اندونزی (پرتامینا) اظهار نظر رسمی صورت نگرفته است باید منتظر ماند تا طی روزها و هفته های آینده موضع رسمی وزارت نفت در این مورد اعلام شود.
آمادگی لوک ایل برای کار در میدان منصوری ایران - اسپوتنیک ایران
طرح های جدید لوک اویل در ایران

اما با توجه به اینکه اخیرا مدیر شرکت پرتامینا از سهم هشتاد درصدی این شرکت در طرح توسعه میدان منصوری خبر داده و 20 درصد باقی مانده را متعلق به طرف ایرانی دانسته است فرصتی برای حضور و فعالیت لوک اویل در این میدان وجود نخواهد داشت. سوالی که در این بین مطرح است این است که تکلیف طرح توسعه میدان نفتی منگوله با شرکت لوک اویل چه خواهد شد؟
احتمال عملیاتی شدن طرح توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری پس از خروج احتمالی آمریکا از برجام نیز مسله دیگری است که باید مد نظر قرارگیرد ایا شرکت اندوزیایی حاضر خواهد بود با توجه به تحریم احتمالی آمریکا به فعالیت خویش در این میدان ادامه دهد یا خیر و یا منافع خویش را در بازار انرژی آمریکا بر منافع خود در صنعت انرژی ایران ترجیح خواهد داد.


تاثیر برجام بر قراردادهای نفتی چیست؟
اگر دولت آمریکا از برجام خارج نشود که با توحه به تحولات اخیر دولت آمریکا احتمال خروج آمریکا هم ار برجام افزایش یافته است یا تحریم جدیدی بر صنعت انرژی ایران وشرکتهای خارجی مایل به سرمایه گذاری در ایران اعمال نشود می توان شاهد افرایش نقش شرکتهای مهم انرژی روسیه در بخشهای مختلف صنعت نفت و گاز ایران شد
نباید فراموش کرد که در جریان تحریم ایران شرکتهای روس نیز پروژه های نفت و گاز ایران را ترک کردند اگر شرکتهای خارجی بویژه روسیه منافعی و یا پروژ هایی در خاک آمریکا داشته باشند و یا با شرکتهای آمریکایی پروژه مشترک داشته باشد باید دید تا چه حد در مقابل فشارهای و تحریمهای احتمالی آمریکا علیه ایران مقاومت خواهند کرد آیا سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران را به منافع خویش در بازار آمریکا ترجیح خواهند داد یا خیر؟
در ماههای آینده می توان نسبت به اثرات تحریم احتمالی آمریکا بر صنعت انرژی ایران و حضور و یا عدم حضور شرکتهای روس و یا چینی در ایران اظهار نظر کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала