گزارش و تحلیل

ضربات هوایی اسراییل به سوریه - هشدار به ایران

© AP Photo / Sebastian Scheinerضربات هوایی اسراییل به سوریه - هشدار به ایران
ضربات هوایی اسراییل به سوریه - هشدار به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، حمله اسراییل به راکتور اتمی سوریه در 2007 به معنای هشداردهی به ایران در 2018 می باشد.

این روز ها اسراییل رسما اعلام کرد که  6 سپتامبر   2007 این کشور بوسیله هشت بمب افکن اف 15 بصورت بسیار محرمانه بر واحد سری سوری القابور در دیر الزور واثع در 300 مایلی شمال شرقی دمشق چند ضربه وارد آوردند. 

ولادیمیر ساژین خاورشناس و کارشناس در امور ایران می نویسد: ژنرال آموس یادلین رییس سابق اطلاعات نظامی اسراییل برای رسانه ها تعریف کرد که عملیات نظامی اطلاعاتی که در سوریه در 2006 انجام شد ثابت کرد که در آن  کشور راکتور با استفاده از پلوتونیوم راه اندازی شد و هدفش تولید بمب هسته ای است.

برای ما در سال 2006 تنها یک سوال وجود داشت: مدت زمان ما قبل از بارگیری سوخت و راه اندازی اکتور با سوخت هسته ای چقدر است. پاسخ چنین بود: از شش تا هفت ماه. سپس برنامه ریزی مخفی عملیات شروع شد که دو هدف را دنبال کرد: نابودی راکتور و اجتناب ورزیدن از جنگ. اهداف بر آورده شد.

حالا این سوال در بین خوانندگان مطرح است: چرا اسراییل تصمیم گرفت مخصوصا الآن چنین عملیات مخفی را افشا کند؟  پاسخ اسرائیل توسط کاتس وزیر پیشیم اطلاعات اسراییل داده شد. وی از نخست وزیر وقت آن کشور ایهود اولمرت به خاطر گرفتن تصمیم درست در باره بمباران آن واحد ابراز سپاسگزاری کرد. کاتس نوشت: این عملیات  موفقیت آمیز نشان داده است که اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد که سلاح های هسته ای در دست کسانی قرار گیرد  که به ما تهدید می کنند. سوریه — در آن زمان و حالا — ایران.

جمهوری اسلامی ایران — این دشمن ابدی دولت یهودی — مدتهاست که باعث نگرانی عمیق اسراییل شده است. حتی پیش از انقلاب اسلامی ایران، آیت الله خمینی رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اسراییل را به لیست اصلی دشمنان زیر شماره 2 (بعد از ایالات متحده) وارد کرد. پس از سال 1979، ضد صهیونیسم به اصل اساسی سیاست ایران تبدیل شد. تزی در باره لزوم زدودن اسراییل از سطح زمین که تهران آنرا همواره تکرار می کند حوصله سیاسی تل اویو را بهتر نکرد. برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، که بدون کنترل بین المللی طی چندین دهه به سرعت در حال توسعه بوده است، به انگیزه شدید افزایش درگیری های ایران و اسرائیل تبدیل شده است که نزدیک بود در 2010 تا 2011 به جنگ تبدیل شود.

© Photo / Press service of the Israel Defence Forces حمله اسراییل به راکتور اتمی سوریه در 2007
حمله اسراییل به راکتور اتمی سوریه در 2007  - اسپوتنیک ایران
حمله اسراییل به راکتور اتمی سوریه در 2007

معامله هسته ای، یعنی برنامه  جامع اقدام (برجام) در ژوئیه 2015 توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، آلمان و ایران به امضا رسید، تا حدی شدت احساسات را کاهش داده است.

این وضعیت پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه و تشدید فعالیت های نظامی- سیاسی ایران در آن کشور بدتر شد. اسراییل از افزایش نفوذ تهران بررژیم بشار اسد، تقویت مواضع نظامی ایران در سوریه، به ویژه در نزدیکی مرزهای اسراییل و سوریه، گسترش حضور نظامی ایران و زیردستان شیعه در خاک سوریه هراسان است. وزیر دفاع آویگدور لیبرمن اشاره کرد که "انگیزه دشمنان ما در سال های اخیر افزایش یافته است، اما در عین حال قدرت ارتش اسراییل نیز افزایش یافته است… این معادله را باید همه افراد در خاورمیانه درک کند"

بدون شک، در سال های اخیر، اسرائیل توانایی های نظامی خود را تقویت کرده است.

پس از آغاز بحران سوریه، اسراییل بیش از 100 حمله هوایی را به تاسیسات سوریه انجام داد که به نظر می رسد به فعالیت های نظامی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت دسته های شیعه، عمدتا به حزب الله لبنان، حمایت شده بوسیله ایران مربوط است. به گزارش نشریه اینترنتی جریده کویت، دو جنگنده بمب افکن نیروی هوایی اسرائیل F-35، که از طریق عراق و سوریه دیده نشدند، به حریم هوایی ایران رخنه کردند. آنها از مناطق ایران — بندر عباس، اصفهان و شیراز شناسایی کردند. اسراییل این گزارش را نه تایید  و نه رد کرده است. راستش، كارشناسان نظامی اعتبار اين اقدام نيروی هوايی  اسرایيل را مورد ترديد قرار می دهند. با این حال، جالب اینجا است که از 4 تا 15 مارس، اسراییل همراه با ایالات متحده تمرینات نظامی تحت عنوان "جونیپر کبرا" انجام داده بود.

به طور کلی می توان گفت که وضعیت حول ایران متشنج می شود. این موضوع مربوط به فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در سوریه و سرنوشت برجام است.

در این رابطه، تغییر کابینه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده  جالب است. همانطوری که  رسانه ها می نویسند، رئیس جمهور ترامپ یک کابینه ضد ایرانی را تشکیل می دهد.  خود ترامپ مخالف دوآتشه برجام است و تهدید می کند که معامله هسته ای را در ماه مه قطع  کند. مشاور امنیتی  جدید او، جان بولتون، که مقاله ای با عنوان "متوقف کردن بمب در ایران، بمباران ایران" را نوشت، خواستار وارد کردن پیشگیرانه ضربات و "تغییر رژیم" ایران شد.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه جدید آمریکا ایران را "یک دولت پلیسی خطرناک "، "تئوکرسی مستبد" و "پیشتاز امپراتوری مخرب" که قدرت و نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش می دهد می نامد که باید مورد مبارزه قرار گیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، موضع سرسختانه ای در رابطه با ایران را تایید کرده و توافق هسته ای را تهدیدی برای بقای اسراییل و ایران می نامد. قبول رسمی این حقیقت از سوی اسراییل که در 2007 راکتور اتمی در سوریه را   از بین برده، نشانه ای از عدم تمایل تل آویو به  اجازه دادن تحکیم مواضع تهران در منطقه و به تحکیم و ایجاد شرایط برای تولید سلاح های هسته ای در آینده است.

ولی امروز، جنگ تمام عیار علیه ایران به دلایل بسیاری بعید به نظر می رسد. اما اصلی ترین چیز این است که نه در بیت المقدس  و نه در تهران "جنگ گرم" را نمی خواهند. در آنجا، با رعایت منافع خود "جنگ سرد" را به طور فعال ادامه می دهند. چندی پیش عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اخیرا اظهار داشت: "حضور ایران در سوریه به معنای ایجاد جبهه جدید علیه اسراییل نیست، بلکه مبارزه علیه تروریسم است."

با این حال، در شرایط فعلی هیستری ضد ایرانی (از یک سو) و ضد اسراییلی (از سوی دیگر) در خاورمیانه، احتمال دارد که حادثه تصادفی و غیرقابل پیش بینی بین نیروهای مسلح ایران و اسراییل می تواند منجر به پیامدهای فاجعه بار شود. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала