خصوصیات اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران

© REUTERS / farsnews.comخصوصیات اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران
خصوصیات اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موشک سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و از نوع موشک های بالستیک است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران، وزن کلاهک سجیل حدود هزار کیلوگرم و برد آن ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.
موشک سجیل در دو نوع ۱ و ۲ ساخته شده است. به دلیل شتاب بالای این نوع موشک امکان نابودی و مورد هدف قرار دادن آن بسیار پایین است. از دیگر مزایای این سجیل استفاده از سوخت جامد است که نسل جدید و مناسبی از سوخت محسوب می‌شود، سرعت زیاد، بالا بودن امکان برخورد موشک به هدف و زمان اندک جهت آماده شدن برای پرتاب است.
موشک سجیل ۲ دارای قدرت تحرک بالایی بوده و به عنوان یکی از دوربردترین موشک‌های ایران شناخته می‌شود که سوخت آن نیز جامد بوده و مورد آز مایش قرار گرفته است. این موشک به علت سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب دارای قابلیت بالقوه‌ای است که تحول عظیمی در صنعت موشکی ایران به وجود آورد.
سجیل ۲ بلافاصله پس از خروج از جو زمین یک حالت افقی گرفته و در خارج از جو حرکت می‌کند و پس از قرار گرفتن در بالای سر هدف خود، دو مرتبه وارد جو زمین می‌شود. جاذبه زمین و سرعت بسیار بالای این موشک سبب می‌شود تا بعد از تمرکز آن بر روی هدف، بلافاصله سقوط کند. سرعت بازگشت این موشک به جو زمین و سقوط آن روی هدف حدود ۱۳ ماخ است که این مسئله باعث می‌شود تا هیچ سامانه دفاع هوایی توانایی مقابله با آن را نداشته باشد.

به واقع طراحی سجیل به گونه‌ای است که سامانه موشکی گنبد آهنین و پاتریوت آمریکا نمی‌توانند با آن مقابله کنند. سیستم موشکی پاتریوت ایالات متحده در زمره سیستم‌های دفاعی برتر دنیا قرار می‌گیرد که وظیفه اصلی آن مقابله با موشک‌های بالستیک است. این سامانه دارای رادار مرکب چند کاره است و کشور‌هایی از جمله اسپانیا، آلمان، عربستان، اسرائیل و… از این سامانه استفاده می‌کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала