گزارش و تحلیل

سفر مهتاب کرامتی به مسکو + فیلم

© Sputnikمهتاب کرامتی
مهتاب کرامتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فیلم مستند مهتاب کرامتی برای اولین بار در مسکو اکران شد

فیلم مستند «صفر تا سکو» با محوریت فعالیت زنان در جامعه ایرانی به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی مشترک مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی با حضور عوامل تولید در مسکو به نمایش درآمد.
خبرگزاری اسپوتنیک — فیلم مستند صفر تا سکو روایتگر زندگی شهربانو، سهیلا و الهه منصوریان، قهرمانان جهانی ووشوکار اهل سمیرم است که به بهانه همزمانی روز جهانی زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا که در تقویم ایرانی به عنوان روز زن شناخته شده با تلاش رایزنی فرهنگی ایران در شهر مسکو طی دو روز به اکران عمومی درآمد.

سحر مصیبی، کارگردان مستند «صفر تا سکو» در خصوص شکل گیری ایده ساخت این مستند در گفتگو با اسپوتنیک گفت:

حدود چهار سال پیش من به همراه خانم مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی فیلمی تهیه کردیم که نیاز به دو قهرمان ورزشکار زن داشت تا به عنوان لیدر دو تیم بدلکار ایفای نقش کنند. اینجا بود که با خانم الهه منصوریان خواهر کوچک خانواده منصوریان آشنا شدم و به این ترتیب اسباب آشنایی با دو خواهر دیگر هم ایجاد شد. زندگی جذاب و سراسر شور و فعالیت این خانواده من را به این فکر انداخت که می توان از آن مستند جالبی تهیه کرد و در نهایت با طرح ایده تصمیم بر آن شد تا کار ساخت مستند زندگی این خواهرها آغاز گردد.این فیلم اولین مستندی است که در تاریخ سینمای ایران درباره ورزش زنان ساخته شده است، علاوه بر این خود خواهران منصوریان که در سه وزن مختلف در یک رشته مشترک و قهرمان جهان هستند از جذابیت اصلی این مستند است.

© Sputnikفیلم صفر تا سکو
فیلم صفر تا سکو  - اسپوتنیک ایران
فیلم صفر تا سکو

در ادامه این گفت و گو طهورا ابوالقاسمی یکی از تهیه کنندگان مستند «صفر تا سکو» در خصوص اطمینان و آگاهی قبلی از موفقیت این مستند به اسپوتنیک گفت:

ما دو نوع موفقیت در این کار داشتیم، یکی موفقیت دخترها بود که توانستند قهرمان جهان شوند و دیگری موفقیت خود فیلم، که در مورد اول ما واقعا نمی دانستیم قرار است چه اتفاقی بیافتد، آنچه مهم بود به تصویر کشیدن زندگی این خواهرها بود. اما در مورد خود فیلم باید بگویم که به موفقیت آن باور داشتیم و تلاش نمودیم تا بهترین اتفاقات را برای آن بوجود بیاوریم و خوشبختانه با یک برنامه ریزی درست این نتیجه حاصل گردید، بویژه اینکه در مستند استفاده درست از عوامل فنی که در پشت صحنه هستند و جدی گرفتن کار بسیار مهم است. اما این را در نظر داشته باشیم که اطمینان صد در صد از موفقیت کار در صنعت سینما تقریبا غیر ممکن است و همیشه با ریسک همراه می باشد.


مهتاب کرامتی تهیه‌کننده، فعال حقوق زنان و کودکان، فعال محیط زیست و مدیر هنری که نزد مردم بیشتر با بازیگری شناخته شده می باشد در گفتگو با اسپوتنیک گفت:

فیلم صفر تا سکو با هزینه شخصی و با دغدغه شخصی تیم ما کار شد و سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت که بزرگترین جشنواره مستند ایرانی است جایزه اول و نشان فیروزه ای را دریافت کردیم و فکر کردیم که شاید برای اولین بار یک مستند بتواند اکران عمومی بگیرد، اگرچه کار سختی بود اما ما از سخت کوشی هنرمندان فیلم درس گرفتیم و تلاش نمودیم تا کار نشدنی را ممکن کنیم و فیلم در سطح ایران اکران عمومی گرفت. همه فکر می کردند که طی یک هفته این فیلم از اکران پایین می آید اما اینطور نشد و فیلم هفت هفته اکران موفق داشت.
کرامتی در ادامه افزود، روسیه را آغاز کردیم به عنوان اولین اکران بین المللی و دوست داریم ببینیم مردم اینجا چه ارتباطی با فیلم برقرار می کنند. این فیلم یک اثر ایرانیست اما دغدغه انسانی دارد و برای ما بسیار حائز اهمیت است تا بدانیم ارتباط جهان شمول تر این فیلم به شکلی است.

© Sputnikمهتاب کرامتی
مهتاب کرامتی  - اسپوتنیک ایران
مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی خاطر نشان کرد که خود دارای دغدغه های اجتماعی زیادی است، و تلاش می کند تا در سطح جامعه به موضوعاتی بپردازد که کمتر به آن توجه شده است و به کمک شبکه های اجتماعی سعی در اطلاع رسانی آنها دارم. منجمله پرداختن به حقوق کودکان و توانمندسازی زنان و البته محیط زیست از موضوعات اجتماعی قابل توجه مهتاب کرامتی است، وی در ادامه افزود، به عنوان مثال کمک به احیای دریاچه ارومیه وظیفه تک تک ما ایرانیهاست و کوتاهی در این این زمینه انتقادی است که می توان به خودمان داشته باشیم، اهمیت دریاچه ارومیه تاجایی پیش رفته که حتی هنرپیشگان خارجی نیز به عنوان چهره های شناخته شده نسبت به آن واکنش نشان داده اند که جای تقدیر دارد. این کاری است که تک تک هنرمندان ایرانی باید انجام دهند و هر کدام گوشه ای از تهدیدات وارده به محیط زیست را انتخاب نموده و از محبوبیت خود برای اطلاع رسانی و کمک به بهبود محیط زیست و اساسا هر مشکل اجتماعی استفاده نمایند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала