گزارش و تحلیل

آیا آمریکا و اسرائیل قصد دارند به ایران در سوریه ضربه بزنند؟

© Sputnik / Sergey Mamontovآیا آمریکا و اسرائیل قصد دارند به ایران در سوریه ضربه بزنند؟
آیا آمریکا و اسرائیل قصد دارند به ایران در سوریه ضربه بزنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه کویتی الجریده ایالات متحده و اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله هوایی به تاسیسات نظامی ایران در سوریه هستند.

روزنامه نگاران کویتی می گویند که سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل — آمان طرف آمریکایی را با نقشه ای از امکانات نظامی ایران در این کشور همسایه مطلع کرده است. یکی از اهداف حملات هوایی ممکن است سازمان لبنانی حزب الله باشد که از طرف ایران حمایت می شود. این عملیات به منظور خنثی کردن ایران در سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه طراحی شده است. بعید است که مقامات آمریکایی و اسرائیلی اطلاعات منتشر شده توسط نشریه الجریده را به بصورت علنی تایید کنند. دشوار است که در باره معتبر بودن آن نیز قضاوت شود. با این حال، چشم انداز عملیات نیروی هوایی آمریکا و اسرائیل علیه ارتش ایران در سوریه قابل توضیح منطقی است.

چه زمانی به ایران حمله می کنند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چه زمانی به ایران حمله می کنند؟
هفته گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل،در دیدار با رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ و قانونگذاران ایالات متحده در واشنگتن، مشکل حضور نظامی ایران در سوریه را بررسی کرد که همراه با روسیه از رژیم بشار اسد حمایت می کند و قصد دارد در قلمرو آن کشور پایگاه خود را ایجاد کند. نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که می‌خواهد این برنامه ها را نقش بر آب کند. از سال 2013 واحدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله نیروی القدس، درگیر عملیات در سوریه بودند. براساس منابع مختلف، دست کم 2000 سرباز ایرانی در سوریه کشته شده اند که از نیروهای اسد در مبارزه علیه مخالفان سوریه و داعش (ممنوع شده در روسیه) حمایت کردند. در دوران پیش از جنگ، سوریه به عنوان دروازه ای به ایران در دریای مدیترانه خدمت می کرد. اکنون رهبری ایران علاقه مند به حضور نظامی طولانی مدت در سوریه برای تأثیرگذاری بر امورسیاسی آن کشور است.

اسرائیل ابراز نگرانی کرد که ایران بتواند از بنادر سوریه برای زیردریایی های خود استفاده کند. هدف بالقوه برای نیروی هوایی اسرائیل، پایگاه نظامی ایران است که در 50 کیلومتری ارتفاعات جولان قرار دارد. در طی پنج سال گذشته، جنگنده های اسرائیل 100 حمله هوایی انجام داده اند و از این طریق مانع تحویل سلاح ها از سوریه، جایی که ارتش ایران عمل می کند، به جنوب لبنان برای سازمان حزب الله شدند.

عملیات مشترک نیروی هوایی ایالات متحده و اسرائیل علیه ارتش ایران در سوریه، مقتضیات زمان را برآورده می کند و به اسرائیل اجازه می دهد تا زیرساخت های نظامی ایران را با خاک یکسان کند که از آن می‌توان برای تحریکات ضد اسرائیلی استفاده نمود. زمانی بود که اسرائیلی ها در جریان جنگ داخلی لبنان در سال های 1975 تا 1990 عملیات مشابهی انجام دادند. در سال 1978، اسرائیل عملیات نظامی "لیتانی" را برای اطمینان از امنیت مناطق شمالی کشور انجام داد. پیش از حمله به لبنان، اسرائیل حملات هوایی را انجام داد و مواضع رزمندگان سازمان آزادیبخش فلسطین را آتشبران کرد. اکنون اسرائیل با یک کار مشابه مواجه است. حالا اسرائیل باید جغرافیای حملات هوایی را به عمق خاک سوریه گسترش دهد تا مواضع استقرار نیروهای ایران، رزمندگان شیعه نابود و ارتباط واحدهای ایرانی با حزب الله قطع شود.

توان دفاعی ایران،افسانه یا واقعیت؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
توان دفاعی ایران،افسانه یا واقعیت؟
تضعیف نفوذ ایران در منطقه برای ایالات متحده از اهمیت کمتری برخوردار نیست. انجام حملات گسترده هوایی علیه مواضع نیروهای نظامی ایران در سوریه، واکنش مستقیم و واضح ایالات متحده و اسرائیل نسبت به برنامه موشکی ایران می بود. ایران پس از "معامله هسته ای"، طراحی و آزمایش موشک های بالستیک را افزایش داد. از اکتبر 2015، پنج موشک بالستیک برد متوسط و کوتاه آزمایش شده است. در زرادخانه ارتش ایران، 11 نوع موشک بالستیک با شعاع عمل از 150 تا 2 هزار کیلومتر وجود دارد. ایالات متحده نگران است که پایگاه های موشکی آمریکا و تاسیسات در کشورهای خلیج فارس واقع در فاصله کمتر از 2000 کیلومتر از ایران، در دسترس موشک های ایرانی قرار گیرند.

العدید، پایگاه هوایی آمریکا در قطر از سال 2003 در دست بهربرداری است. در العدید، 120 جنگنده و 10 هزار نفر پرسنل نظامی مستقر هستند. از این پایگاه هوایی برای پروازها به افغانستان، عراق و سوریه استفاده می شود. تعداد نفرات ارتش آمريکا در کويت (15 هزار نفر)، بحرين (7 هزار نفر)، امارات متحده عربی (5 هزار نفر)، عمان (200 نفر) است.

سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اکتبر سال 2017 گفت: در صورت اعمال تحریم های جدید علیه ایران، ایالات متحده باید برای پایگاه های نظامی خود در فاصله بیش از 2000 کیلومتری به دنبال مکان جدیدی باشد تا از شعاع عمل موشک های ایرانی فاصله بگیرد.

آمریکا با تلاش ترساندن ایران به کاربرد نیروی نظامی سعی می‌کند کاری کند تا آن کشور از موشک های بالستیک متوسط داوطلبانه دست بکشد. قصد آمریکا مبنی بر نابودی امکانات نظامی ارتش ایران در سوریه در حکم دادن علامت اخطار به ایران است. پنتاگون به تهران می فهماند که هدف بعدی ممکن است تاسیسات صنعتی — نظامی در ایران باشد که در توسعه، تولید و آزمایش موشک های بالستیک سهم دارند.

مطلب منتشره در نشریه کویتی الجریده در باره طرح حملات هوايی به تأسیسات ايران در سوريه به احتوال قوی یک حمله خبری آمریکا به ایران است.
بدین طریق واشنگتن واکنش تهران را مورد آزمایش قرار داده و در عین حال هشدار می‌دهد اگر ایران از اجرای برنامه موشکی خودداری نکند و امکانات نظامی در سوریه را ایجاد کند و سلاح را به سازمان حزب الله در لبنان و شورشیان حوثی در یمن باز هم تحویل بدهد چه خواهد شد.

روسیه: ما به حملات موشکی احتمالی آمریکایی ها به دمشق پاسخ خواهيم داد - اسپوتنیک ایران
روسیه: به حملات موشکی احتمالی آمریکا به دمشق پاسخ خواهيم داد
ارتش آمریکا می تواند به کمک همکاران اسرائیلی در شکست دادن ارتش ایران در سوریه کمک کند. نیروی هوایی ایالات متحده تجربه زیادی در وارد کردن چنین ضربات هوایی در این کشور دارد.

با وجود این واقعیت که موشک های بالستیک ایران می توانند پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه و اسرائیل را تخریب کنند، بعید است که رهبران ایران به یک جنگ بزرگ با مخالفان نظامی قدرتمند تن دهد. شکست احتمالی ارتش ایران در برخورد با اسرائیل و ایالات متحده در سوریه اصلاً به نفع رهبری ایران نیست. این جریان می تواند منجر به افزایش نارضایتی نسبت به خط سیاسی فعلی ایران در میان جوانان و گروه های مستضعف جمعیت شود که ازهزینه‌های زیادی برای جنگ خسته شده اند.

این نشریه نوشت: اکنون بهترین زمان برای افزایش هزینه های نظامی برای ایران نیست. بیش از 70٪ ایرانیان از نظر کمبود مواد غذایی دست به گریبان هستند. یک سوم از 80 میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. میزان بیکاری در میان جوانان 40 درصد است. حدود 11 تا 21 میلیون ایرانی در محله های فقیرنشین زندگی می کنند و نمی توانند از خدمات بهداشتی بهره مند شوند.

شاید آمریکا انتظار دارد که روسیه ایران را متقاعد کند که برنامه موشکی را ترمز بگیرد و سیاست توأم با خویشتنداری بیشتری در سوریه را دنبال کند تا از عملیات هوایی آمریکا و اسرائیل علیه ایران جلوگیری شود. نتانیاهو پیشتر به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که حضور نظامی دائمی ایران در سوریه برای اسرائیل غیر قابل قبول است.

الجریده در پایان نوشت: برای ایران مواقفت با خروج نیروهای نظامی از سوریه و برچیدن برنامه موشکی آسانتر از مقابله با نارضایتی آمریکا و اسرائیل است. اگر بصورت منطقی تعمق کنیم به این نتیجه می‌رسیم ولی چه کسی می‌داند در‌واقع چه خواهد بود؟

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала