بلندپروازی های فرانسه و تهدید ایران

© Sputnik / Alexei Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر ژان ایو له دریان، وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو له دریان، وزیر خارجه فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا وزیر خارجه فرانسه، ایران را تهدید می کند؟

به گزارش اسپوتنیک، وزیر خارجه فرانسه تهران را با تحریم های جدید تهدید کرد، اگر مسأله برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران حل و فصل شود.

ژان ایو له دریان، وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفر به ایران در خصوص برنامه موشکی ایران اظهار نظر کرد. مقامات ایران به سخنان  پاریس واکنش نشان دادند و خاطر نشان نمودند که «خودشان در خصوص نوع تسلیحاتی که می خواهند داشته باشند تصمیم خواهند گرفت». لفاظی  وزیر خارجه فرانسه  قبل از سفرش به ایران چه توضیحی می تواند داشته باشد؟

له دریان وزیر خارجه فرانسه گفت:«در ایران برنامه ساخت موشک وجود دارد که شعاع عمل آن چند هزار کیلومتر است و با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد و فراتر از نیازهای دفاعی ایران است. اگر این موضوع  حل و فصل نشود، تهران با تحریم های جدید روبرو خواهد شد…».

شایان ذکر است که 5 ماه مارس قرار است ژان- ایو له دریان به ایران سفر کند.  در مذاکرات سه  موضوع اصلی بررسی خواهند شد: موافقت نامه برنامه هسته ای ایران، آزمایشات بالستیکی و نقش ایران در ثبات اوضاع در منطقه.  بعلاوه، در ماه مارس، مذاکرات  نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا در آلمان باید انجام شود که در آن برجام یکی از موضوعات مورد بحث خواهد شود.

در تهران قبل از ورود وزیر خارجه فرانسه به ایران به اعلامیه وی پاسخ دادند. علی اکبر لاریجانی  مشاور امور بین الملل ریاست کشور اعلام نمود که له دریان بهتر است موضع کمتر انتقادی اتخاذ کند، به ویژه اگر پاریس به تحکیم مناسبات دو کشور امیدوار است.

ولایتی گفت:«هیچ یک از کشورهای جهان نمی تواند به جای ما تصمیمگیری کند. جمهوری اسلامی ایران خودش تصمیم می گیرد چه نوع تسلیحاتی داشته باشد».

در این میان، کشورهای اتحادیه اروپا که برجام را امضا کرده اند بر رعایت شرایط برجام توسط آمریکا اصرار می ورزند، زیرا تهران تعهدات خود در این خصوص اجرا می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала