گزارش و تحلیل

توافق محرمانه پنج کشور در باره تجدید تقسیم خاور میانه

© Photo / Pixabayتوافق محرمانه پنج کشور در باره تجدید تقسیم خاور میانه
توافق محرمانه پنج کشور در باره تجدید تقسیم خاور میانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوزاولکر سفیر بازنشسته ترکیه در پاریس و طرابلس با اسپوتنیک در خصوص دیدار محرمانه 5 کشور در آمریکا مصاحبه کرد.

این دیدار در روز 11 ژانویه در واشنگتن برگزار شد و اطلاعاتی که توسط گروهی از روزنامه نگاران فرانسوی به نام Syrie Leaks منتشر شد، بر اساس نوشته‌های سفیر بریتانیا حاضر در آن جلسه انجام شد.

حل و فصل بحران خاور میانه و ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
حل و فصل بحران خاور میانه و ایران
به گفته اولوچ اوزاولکر در طی این نشست نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و اردن جزئیات دقیق ازطرح تجدید مرزهای منطقه خاورمیانه و تقسیم سوریه به حوزه های نفوذ در چارچوب استراتژی خاورمیانه جدید را مورد بحث قرار دادند.


اوزاولکر اظهار داشت:

جزئیات جلسه مخفی که در روز 11 ژانویه در واشنگتن برگزار شد، به برکت نوشته هایی که سفیر انگیس در جریان آن انجام داد در اختیار روزنامه نگاران قرار گرفت.

شرکت کنندگان آن آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن، دستور روز و مقاصد خود را مشخص کرده و جلب نمایندگان مصر، آلمان و ترکیه به این محفل را بررسی کردند. از بحث‌ها معلوم شد که به مصر دعوت نامه ارسال نشده بود و از آلمان پاسخی دریافت نشد. در مورد ترکیه باید گفت که کشورهایی که در این جلسه حضور داشتند، به طور واضح در مورد نیاز به جلب آن شک داشتند. به نظر آنها، درگیری های بین ترک ها و کردها می تواند بر تصمیمات این گروه تاثیرمنفی بگذارد.

به گفته این دیپلمات ترک، سخنگویان این نشست، آشکارا اعلام کردند که ایالات متحده به دنبال بهانه برای حضور دائم در سوریه و خاورمیانه است.
اوزاولکر گفت: نماینده آمریکا به ضرورت تضمین حضور دائم نیروهای آمریکایی در سوریه اشاره کرد.
تاکید شده است که یکی از اهداف اصلی ایالات متحده جلوگیری از تقویت مواضع ژئوپلیتیک ایران در منطقه است. شرکت کنندگان در این نشست اعتراف کردند که برای آن‌ها اقدامات موفقیت آمیز روسیه در چارچوب فرایندهای مذاکرات در آستانه و سوچی مشکل اصلی است. آن‌ها بر قصد عقیم گذاشتن این مذاکراتها تاکید کرده و در عوض تلاش های لازم برای احیای مذاکرات ژنو را انجام می دهند. کشورهای مذکور می دانند که آنها به دنبال روش هایی برای وارد کردن نیروهای دموکراتیک سوریه به روند ژنو هستند، هسته این گروه ها را یگان های مدافع حلق کرد را YPG تشکیل می دهند. شرکت کنندگان در این نشست گفتند که آن‌ها موضع آنکارا نسبت به کردهای سوریه را درک می کنند، اما در عین حال نیروهای دموکراتیک سوریه و دسته های مدافع خلق در کردستان برای آنها اهمیت زیادی دارند. به این خاطر آنها تلاش می کنند کردها را تحت عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه به روند ژنو جلب کنند.

هزینه ی هنگفت و احمقانه آمریکا در خاور میانه چقد ر بوده است؟ - اسپوتنیک ایران
هزینه ی هنگفت و احمقانه آمریکا در خاور میانه چقد ر بوده است؟
دیپلمات ترک در ادامه گفت: پنج کشور شرکت کننده در این جلسه در باره چهار فرآیند جهانی صحبت کردند. اولا، نماینده آمریکا تاکید کرد که کاربرد سلاح های هسته ای کوچک می تواند راه را برای استفاده از آن در اختلاف‌های منطقه ای هموار سازد. مساله دوم مربوط به تدوین نقشه راه شامل اقدامات لازم علیه روسیه و دیگر کشورها بود که به عنوان تهدیدی به ناتو تلقی می شوند. سوم، مسئله افزایش احتمالی تعداد حملات اسرائیل به ایران در آینده مطرح شد. چهارم، مسئله کردها و نقش آنها در افزایش تنش بین آنکارا و واشنگتن مورد بحث قرار گرفت. گفته شد که تمام این فرآیندها به طور مستقیم بر وضعیت در منطقه خاورمیانه تاثیر می گذارد.

اوزاولکر خاطرنشان کرد: هدف اصلی کشورهای حاضر در این نشست، شکست مذاکرات در آستانه و سوچی در مورد حل و فصل اختلاف سوریه بود. این دیپلومات ترک افزود: علاوه بر این، آنها به احتمال آغاز جنگ های ایران واسرائیلی و بین ترکیه و کردها اشاره کرند و همچنین برنامه هایی برای تقسیم سرزمین سوریه را مطرح نمودند. مقدماتی برای بروز مناقشات جدید بین ایالات متحده و روسیه تهیه می شود. ترکیه که روابط نزدیک با روسیه دارد و در فرایند آستانه نقش ایفا می‌کند مجبور است در این موقعیت موضع خود را انتخاب کند.

اگر همه از همه جا خارج شوند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اگر همه از همه جا خارج شوند
به گفته اوزاولکر، سخنان پنج کشور در این نشست نشان می دهد که درگیری ها در خاورمیانه می توانند جغرافیای خود را گسترش دهند، که بر ترکیه تاثیر خواهد گذاشت. این دیپلمات ادامه داد:

پیام بسیار مهم و هشدار دهنده این است که شرکت کنندگان این دیدار احتمال افزایش درگیری‌ها میان ترکیه و کردها را که امروز هم شاهد آنها هستیم بیان کردند. این امر حاکی از آن است که در آینده وضعیت در منطقه می تواند پیچیده تر شود. رویدادهای کنونی نشان می دهد که درگیری بین بازیکنان قدرتمند به سوریه محدود نخواهد شد، بلکه به کل خاورمیانه گسترش خواهد یافت. همه چیزهایی که در خاورمیانه اتفاق می افتد، نشان می دهد که ترکیه باید در اقدامات خود بسیار محتاط باشد.

اوزاولکر تأکید کرد:

ما نباید انتظار داشته باشیم که در جلسات دوجانبه ترکیه و آمریکا در مورد حل و فصل روابط دو‌جانبه که قرار است در ماه مارس برگزار شود نتایج قابل توجهی حاصل گردد و در پایان گفت: از قرار معلوم، در این گفتگو پیشرفت جدی حاصل نخواهد شد. به احتمال قوی طرفین در مورد سرزمین های واقع در غرب فرات به توافق برسند، اما حصول نتیجه‌ای فراتر از این بعید به نظر می رسد. عزم قاطع ایالات متحده برای حضور در خاورمیانه عیان و هویدا است. در نتیجه، ترکیه که طرفدار تعامل با روسیه است، ممکن است با انتخاب ناگزیر مواجه شود. در این اوضاع و احوال ترکیه با وجود موفقیت عملیات نظامی خود در زمین نباید اهمیت وسایل دیپلماسی را از نظر دور بیاندازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала