مسابقه زیبایی شتر ها در خلیج فارس از نظر محبوبیت حای اول را اشغال کرده است. بیش از 30 هزار شتر بخاطر دریافت لقب "زیبا ترین شتر" در جشنواره سالانه شتر ها تحت سرپرستی پادشاه عبدالعزیز با یکدیگر رقابت می کنند. صاحبان آنها مشتاق آن هستند که به فرزندان خود میراث اجداد عربی، روحیه بدوی ها و فرهنگ شبه جزیره عربستان را نشان دهند.
همانطوری که در سایر رقابت ها مشاهده می شود، برخی ها در امید به دست آوردن جایزه بیش از 40 میلیون دلاری سعی داردند تماشاچیان را گول بزنند. شایان ذکر است که گاهی اوقات آنها به جراحی زیبایی شترها متوسل می شوند تا شکل آنها را تغییر دهد. چند تن از دامپزشکان به جرم انجام عملیات آرایشی شترها بازداشت شدند.
بعضی از افراد به خاطر کسب سود در کنکور، بطور بی وجدان رفتار می کنند، دیگران صرفا به خاطر پیروزی به تقلب کاری دست می زنند. ولی برگزاری چنین جشنواره ها باید بر مبنای آداب و رسوم ملی باشد، لیکن در عمل این رقابت ها فقط برای کسب پول انجام می شود.
در دوران کودکی به ما می آموزند که فریب دادن مردم از نظر دینی و اخلاقی خوب نیست. اما هنگامی که ما بزرگ می شویم، می بینیم که افراد فریبنده و جود دارند و در همه جا دیگران را فریب می دهند.
حجم تقلب تجاری در جهان 800 میلیارد دلار یا 7 درصد از تجارت جهانی است. در جهان عرب، میزان تقلب تجاری بین 50 تا 100 میلیارد دلار است.
عربستان سعودی
مصر
کالاهای مختلف تقلبی در بازارهای مصری در معرض فروش قرار دارند. آنها از طریق بنادر و فرودگاه ها با دادن رشوه وارد و قاچاق می شوند. در سال 2016 مقام های مصری حدود 250 تن کالاهای تقلبی مصادره کردند. بزرگترین بازار این نوع در مصر در حومه قاهره قرار دارد.
اردن
ارزش کالاهای تقلبی که هر سال به اردن وارد می شود حدود شش میلیارد دلار است. طبق گزارش انجمن حمایت از مصرف کنندگان اردن، کالاهای تقلبی به طور گسترده در بازار اردن، به ویژه کالاهای چینی در معرض فروش بوده و به عنوان محصولات اصلی با مشخصات مربوطه فروخته می شود، اما اکثر آنها به سلامت شهروندان آسیب می رساند.
تقلب تجاری در بسیاری از بازارهای عرب کاری خیلی معمول است، هر چند که ضرایب و خطرات این وضعیت برای اقتصاد و مصرف کنندگان متفاوت است. کارشناسان این پدیده را به این عوامل نسبت می دهند: فقدان ارزش های اخلاقی و اصول کسب و کار میان تولید کنندگان و تامین کنندگان، جریمه های پایین برای فروشندگان محصولات تقلبی، و همچنین وجود اختلاف های مکرر بین تولید کنندگان، تحویل دهندگان اجناس و سیاستمداران.