گزارش و تحلیل

از گیاهان گوشتخوار نترسید!

© Photo / Esfahani / Darvinمحمدعلی اصفهانی
محمدعلی اصفهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین تصوری که از شنیدن نام گیاه گوشتخوار به ذهنمان خطور می کند، داستان های عجیب و غریب از گیاهان عظیم الجثه ایست که هر موجود جنبده ای را در نزدیکی خود شکار کرده و می خورند.

گیاهانی با برگ هایی شکل دهان که مایع لزجی برای هضم گوشت دارند. اما آیا واقعا اینطور است؟
آیا تا به حال به نگهداری از گیاهان گوشتخوار در خانه تان فکر کرده اید؟ یا از ترس اینکه مبادا به شما آسیبی برساند از این فکر منصرف شده اید. یا شاید هم با خود فکر کرده اید که در آپارتمان کوچکتان جایی برای یک گیاه گوشتخوار غول پیکر ندارید.
این گفتگوی جالب پاسخی ست به تمام این خیالات و تصورات شما. شاید تعجب کنید اما فقط یک نوع از گیاهان گوشتخوار اندام دهان مانند دارد و نکته بسیار مهم و جالب توجه این است که این گیاهان ، از گوشت انسان تغذیه نمی کنند. اکثر آنها حشره خوار هستند و البته باید بند پایان و گاهی موش یا پرنده ها را نیز اضافه کرد.
شاید برایتان جالب باشد که یک جوان ایرانی از علاقه و کنجکاوی اش نسبت به این گیاهان برای کسب درآمد و کارآفرینی استفاده کرده است. جوان ۲۵ ساله ای که تحصیل کرده رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف است. او مسیر زندگی اش را با تمام دشواری هایی که بوده به سمت هدف مورد علاقه اش پیش می برد.

© Photo / Esfahani / Darvinگیاه گوشتخوار
گیاه گوشتخوار - اسپوتنیک ایران
گیاه گوشتخوار


محمد علی اصفهانی در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک درباره ی شروع کارش با گیاهان گوشتخوار، مسیر نه چندان ساده و راحتش و ادامه آن می گوید:

قبل از هر چیز اگر ممکن است در خصوص شروع فعالیت تان در این زمینه توضیح دهید؟ از کجا و چطور این ایده به ذهنتان خطور کرد؟
من همیشه از چیزهایی که عجیب و متفاوت هستند بیشتر خوشم می آمد. و البته از چیزهایی که معمول بود و همه به دنبالش میرفتن خوشم نمیومد. این مهم ترین نیرویی بوده که من رو به سمت این کار و این مدل از زندگی آورده.
وقتی 18 ساله بودم به یک بازارچه خیریه در تهران رفتم ، در بازدید از غرفه ها به غرفه ای برخورد کردم که اجناس متفاوت و هیجان انگیزی داشت. در بین اجناس آن ها یک پکیچ بذر گیاه گوشتخوار دیدم ، با آنکه قیمتش به نظرم بالا رسید اما در مقابل هوسم مقابله نکردم و آن را خریدم. طبق دستور داخل بسته بذرها را کاشتم و مدت ها منتظر ماندم. هفته ها و ماه ها. اما بذر ها رشد نکردند و من در آرزوی دیدن گیاهان گوشتخوار ماندم.
بعد از مرگ پدرم فرصتی پیش آمد تا به دعوت خواهرم و همسرش که در استرالیا زندگی می کردند مدتی نزد آنها بروم. آن زمان من دانشجوی ریاضی دانشگاه شریف بودم. من که همیشه رویای راه اندازی یک کسب و کار مستقل را داشتم و بعد از مرگ پدرم این نیاز را بیشتر نیز حس می کردم به فکر گیاهان گوشتخوار افتادم و با تحقیقی که کردم متوجه شدم استرالیا پرورش دهندگان حرفه ای در این زمینه دارد. از قضا من زمانی به استرالیا رسیدم که نمایشگاه گل سالانه ملبورن برگزار میشد و من با اصرار به نمایشگاه رفتم و در آنجا با فضایی از حرفه ای ترین پرورش دهندگان گیاهان گوشتخوار در دنیا برخورد کردم. اینجا نقطه آغاز کار من بود. من میدانستم این گیاهان عجیب در ایران ناشناخته هستند ، و از طرفی علاقه قدیمی خودم به گیاهان و موجودات زنده و شوق راه اندازی یک کسب و کار مستقل برای خودم نمی گذاشت دست از این رویا و هدف بردارم.


از چه سالی به طور جدی شروع کردید و مشوق شما که بود؟ آیا اسپانسر و یا شریکی هم داشتید؟
از سه سال پیش گلخانه داروین با همین اسم رسما راه اندازی شد ، یک صفحه اینستاگرام ، عکس هایی که با گوشی موبایلم میگرفتم ، و لوگویی که دوستم به ساده ترین و شاید غیر حرفه ای ترین حالت ممکن طراحی کرده بود. اینها آن زمان "گلخانه داروین" بودند ، تنها حامی مالی من خواهر دیگرم بود. اما هیچ کس به کاری که قرار بود انجام بدم باور نداشت. فی الواقع همه سعی میکردند من را از انجام این کار منصرف کنند. به غیر از خواهرم حامی مالی دیگر یا شریک و اسپانسری نداشتم ، یک بار هم بدون اینکه خانواده ام متوجه بشوند پول قرض کردم و خوشبختانه با فروش گیاهان توانستم پول را پس بدهم.

 

گیاهان خود را از کجا و به چه طریقی تهیه می کنید ؟ (به طور کلی مشکلات و سختی هایی که برای تهیه آنها وجود دارد)
تولید این گیاهان روش های متفاوتی دارد ، یکی از بهترین شیوه های تکثیر ونوس حشره خوار که معروف ترین گیاه گوشتخوار هست تقسیم گیاه هست. در بعضی از گیاهان از قلمه زنی و یا از بذر کاری استفاده می کنیم. یکی از مشکلات بزرگ در تولید این گیاهان این است که اولا رشد کندی دارند و از طرفی گیاهان متفاوتی هستند و راهکارهای رشد مخصوص به خود را دارند. از مشکلات دیگر هم این است که باید خیلی از مسایل را خودمان امتحان کنیم و فی الواقع مطالب تئوری را در بوم خودمان عملی کنیم.

© Photo / ِEsfahani / Darvinگیاه گوشتخوار
گیاه گوشتخوار - اسپوتنیک ایران
گیاه گوشتخوار


چه میزان تقاضا در بازار ایران در این زمینه وجود دارد و آیا طی این مدت تغییری در تقاضا ایجاد شده است؟
تقاضا برای هر محصول جدیدی در بازار ایران زیاد است ، ایران جمعیت زیادی دارد که اکثریت آن را جوانان تشکیل میدهند ، ایرانی ها یاد گرفته اند که علی رغم همه ی مشکلات از زندگی خود لذت ببرند و از هر چیزی که برایشان جالب و هیجان انگیز و متفاوت باشد استقبال می کنند. گلخانه داروین با مرور زمان مدام با درخواست های بیشتری مواجه میشود ، ما در این سه سال خیلی تلاش کرده ایم تا ایرانیان را با گیاهان گوشتخوار و نحوه نگهداری از آنها آشنا کنیم ، یک باور عمومی در ایران وجود داشت که نمیتوان از گیاهان گوشتخوار به راحتی نگهداری کرد و یا انکه تصور میشد این گیاهان باید در شرایط بسیار مرطوب و ویژه ای نگهداری شوند. خوشبختانه توانسته ایم این ذهنیت ها را تا حدود خوبی عوض کنیم و سعی ما به همینجا متوقف نخواهد شد. ما دوست داریم ایران را پر از گیاهان گوشتخوار ببینیم. این گیاهان واقعا موجودات دوست داشتنی و جالبی هستند. گیاهان عادی بعد از مدتی ممکن است کسالت آور شوند ، ولی گیاهان گوشتخوار این گونه نیستند. چقدر هیجان انگیز است که وقتی مهمان به خانه شما می آید به جای صحبت از مسایل بد و منفی و غیبت پشت سر دیگران گیاه گوشتخوار تان را به او نشان دهید و راجع به شگفتی های طبیعت به صحبت بنشینید. و بله گلخانه داروین در حال حاضر رقبایی نیز دارد.


البته نام جالبی را هم انتخاب کرده اید، دلیل انتخاب این نام برای گلخانه تان چه بود؟
دلیل نامگذاری "گلخانه داروین" دو چیز هست:
یکی اینکه داروین اولین دانشمندی بوده که به طور مفصل روی گیاهان گوشتخوار تحقیق کرده و حاصل تجربیات ش رو به صورت یک کتاب منتشر کرده.
دوم هم علاقه خود من به داروین
من همیشه از اسمی که روی برندمون گذاشتیم خوشحالم و بهش افتخار می کنم. داروین مستقل از نظریاتش راجع به تکامل انسان یک دانشمند بزرگ بود و دید مارو به دنیا و طبیعت و موجودات و گیاهان عوض کرد.


آینده ی این بازار را چطور می بینید؟ برنامه ی آینده تان برای توسعه ی این بازار چیست؟
من از داشتن کارم بسیار لذت میبرم ، چون باعث ارتباط بیشتر آدم ها با طبیعت میشویم ، ما برای گسترش کارمان برنامه های زیادی داریم که تقریبا تمام شان سورپرایز هستند و نمیتوانیم بازگوشان کنیم. اما مهم ترین چیزی که ما در ذهن داریم این است که بتوانیم اطلاعات عمومی از این گیاهان را افزایش
دهیم تا افراد بیشتری با دنیای متفاوت و هیجان انگیز این گیاهان آشنا شوند.

© Photo / Esfahani / Darvinگیاه گوشتخوار
گیاه گوشتخوار - اسپوتنیک ایران
گیاه گوشتخوار

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала