چرا اینبار جنگنده اسرائیلی سرنگون شد؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovichچرا اینبار جنگنده اسرائیلی سرنگون شد؟
چرا اینبار جنگنده اسرائیلی سرنگون شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوالی که امروز بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند این است که چرا جنگنده اف شانزده اسرائیلی سرنگون شد و آیا واکنش به سرنگونی این جنگنده منجر به جنگ تمام عیار در منطقه خواهد شد؟

شاید بد نباشد اول شرایط سرنگونی این جنگنده را بررسی کنیم.
در حالی که روسیه — ایران — ترکیه و دولت سوریه به دنبال آن هستند که جنگ سوریه را به صورت مسالمت آمیز حل کنند اسرائیل و ایالات متحده و همپیمانانشان از هیچ تلاشی برای نابودی روند صلح دریغ نمی کنند و با حمله های پیاپی تلاش دارند روند صلح را بر هم بزنند.
حدود یک ماه پیش خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه برخی خلبانان سوری از حمله های مصطلحا "بزن و درویی" اسرائیل بسیار عصبانی هستند و به پرزیدنت بشار الاسد اعلام کردند حاضر هستند که دست به عملیات در داخل سرزمین های اشغالی بزنند حتی اگر بنا باشند این عملیات عملیات انتحاری باشد.
همزمان خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس جمهوری سوریه رسما از پرزیدنت پوتین تقاضا کرده که زمان سفر نتانیاهو به موسکو به وی اخطار دهد که از این پس سوری ها در مقابل حملات اسرائیلی واکنش نشان خواهند داد و از این پس اسرائیل حق نخواهد داشت به قلمروی سوریه حمله کند و توقع داشته باشد که هواپیماهایش سالم به آشیانه برگردند.
ظاهرا آقای نتانیاهو اخطار را باور نداشت که سوری ها توان سرنگونی هواپیماهای پیشرفته اسرائیلی را دارند وحاضر نشد خط قرمز های توافق شده با روسیه را رعایت کند.
این ماجراها همه در زمانی بوقوع پیوست که آمریکایی ها چند روز قبل ارتش سوریه و همپیمانانش که به سمت دیر الزور در حال حرکت بودند را هدف دادند و علیرغم زیر پا گذاشتن توافقات قبلی با روسیه اظهار می داشتند که از عبور از این خطوط دریغ نخواهند کرد.
دلیل اینکه خط قرمز ها را به عنوان خط قرمز های توافق شده میان آمریکا و روسیه عنوان می کنم چون طبق بسیاری از گزارش ها این خط قرمز ها میان دو کشور ترسیم شد ومتحدین دو طرف پذیرفتند که به توافق دو کشور احترام بگذارند اما وقتی خود ایالات متحده این خط قرمز ها را زیر پا می گذارد نمی تواند توقع داشته باشد که دیگران آن را رعایت کنند.
ماجرای سرنگونی هواپیما هم بسیار مهم است.
در ابتدا برخی اخبار مدعی بودند که یک هواپیمای بدون سرنشین وابسته به ایران وارد حریم سرزمین های اشغالی شده و پس از اینکه جنگنده های اسرائیلی آن را دنبال کردند واکنش نشان داده و موشک هوا به هوایی که در اختیارش بوده را به سمت جنگنده اف شانزده اسرائیلی شلیک کرده و آن را سرنگون نموده.

اسرائیل از رهگیری پهپاد ایرانی وارده از سوریه خبر داد - اسپوتنیک ایران
اسرائیل از رهگیری پهپاد ایرانی وارده از سوریه خبر داد

در صورتی که این ماجرا صحت داشته باشد می تواند آن را به عنوان نشانه مهمی در جنگ و پیشرفت تکنولوژی فنی ایران دانست که نه فقط توانسته هواپیمای بدون سرنشین تولید کند که قادر به حمل موشک هوا به هوا باشد بلکه توانانیی آن را دارد که مدرن ترین هواپیمای اسرائیلی و آمریکایی را هدف قرار دهد.
در خبرهای بعدی آمده بود که موشک های اس 300 روسی این هواپیما را سرنگون کرده اند که خود نشانه آن است که روسیه از رفتار اسرائیل ناراحت می باشد.
و در نهایت در آخرین اخبار آمده بود که پدافند زمینی توانسته این هواپیما را سرنگون کند.
به هر حال هر کدام از این سه خبر صحت داشته باشد مهم آن است که هواپیما و بقول برخی خبرهای دیگر یک هلیکوپتر کبرای اسرائیل سرنگون شده اند.
با توجه به شرایط نابسامان موجود در سوریه می توان گفت این ماجرا می تواند یکی از دو نتیجه را داشته باشد.
یا اینکه پای اسرائیل را به یک جنگ تمام عیار بکشاند که حتی ممکن است در نهایت منجر به آن شود که گستره جنگ از جنگ میان همپیمانان ایران و سوریه با اسرائیل به جنگ مستقیم میان اسرائیل و سوریه و یا حتی کل همپیمانان ایالات متحده و همپیمانان ایران و روسیه کشیده شود و منطقه خاورمیانه که روی بشکه باروت است منفجر گردد.
حملات هوایی اسرائیل به تاسیسات نظامی سوریه - اسپوتنیک ایران
حملات هوایی اسرائیل به تاسیسات نظامی سوریه

یا اینکه اسرائیل و ایالات متحده متوجه شوند که نمی توانند هر کاری دلشان بخواهد در سوریه انجام دهند و از این پس هر کاری تاوانی خواهد داشت و ایالات متحده مجبور شود که یک سیاست واضح در مورد خاور میانه اتخاذ نماید.
هم آمریکایی ها و هم اسرائیلی ها بخوبی می دانند که ایرانی ها و همپیمانانشان سالهاست خود را برای این شرایط آماده کرده اند و ورود به یک جنگ با ایران و همپیمانانش یک گردش تفریحی نخواهد بود به این دلیل ظاهرا به سمت دیدگاه دوم تمایل بیشتری پیدا کرده اند و تلاش دارند خود را از ورود به یک جنگ دور کنند.
اما سوالی که هنوز بی پاسخ می ماند این است که آیا مقامات آمریکایی متوجه هستند که باید سیاست خارجی واضحی اتخاذ نمایند و اینقدر به دنبال بر هم زدن پروسه صلح در سوریه نباشند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала