همکاری نظامی و امنیتی جمهوری آذربایجان با سعودی ها

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر باکو
باکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گفتگوهای جدی میان باکو و ریاض برای همکاری نظامی آغاز شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از سفر هیئتی از وزارت دفاع سعودی به باکو برای گفتگو با مقامات نظامی جمهوری آذربایجان در زمینه گسترش مناسبات نظامی دو کشور خبر داد. قرار است، این هیئت تا نهم فوریه در باکو به سر برد و از مراکز و تاسیسایت نظامی آن دیدن کند.

پس از آنکه ثامر السبهان، وزیر حکومت سعودی در امور خلیج فارس و چهره جنجالی و ضدایرانی و شیعه ستیز رژیم سعودی چند بار در سال 2016 و اوایل 2017 به باکو سفر کرد و توانست الهام علی اف، رئیس جمهوری و ژنرال ذاکر حسن اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان را به سمت همکاری نظامی و امنیتی با سعودی‌ها سوق دهد، گفتگوهای جدی میان باکو و ریاض برای همکاری نظامی آغاز شد.

 عربستان سعودی صرفا به علت مسئله  قره باغ حاضر به شناسایی موجودیت ارمنستان به عنوان کشور نشده است و گویا همین موضع عربستان، این حق را به ریاض می‌دهد که به طور دائم بر سر باکو «منت بگذارد» و هر خواسته نامشروعی را از باکو، اعم از فراهم کردن شرایط برای جولان دادن عناصر وهابی در جمهوری آذربایجان گرفته تا همکاری‌های ضدامنیتی علیه ایران در زمینه تحریک و تشویق قومیت‌گرایی و تجزیه طلبی مطالبه کند و باکو نیز صرفا به علت خودداری ریاض از به رسمیت شناختن ارمنستان و برقراری روابط دیپلماتیک با ایروان، به خواسته‌های نامشروع ریاض تن در دهد.

 نزدیکی باکو با ریاض در حوزه نظامی، ثمره‌ای مثبت به بار نخواهد آورد و صرفا می‌تواند سبب تسهیل و گسترش نفوذ و تحرکات وهابی‌ها در ساختار نظامی جمهوری آذربایجان شود که در این صورت، تبعات تلخی به بار خواهد آورد.

رژیم سعودی به علت طراحی‌ها و نقشه‌هایش برای سوء استفاده از موقعیت جمهوری آذربایجان به عنوان همسایه ایران و کشوری که مردم آن دارای بیشترین قرابت‌های فرهنگی و مذهبی و زبانی و خلق و خوی با ایرانی‌ها هستند و دولتش نیز دارای بیشترین اشتراکات با اسرائیل یعنی دشمن اصلی ایران اسلامی است، هیچ گاه از فکر برقراری ارتباط نظامی با باکو منصرف نشده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала