گزارش و تحلیل

اولین پاسخ اروپایی ها به تقاضای ترامپ برای فشار بر ایران

© AFP 2023 / ERIC PIERMONTاولین پاسخ اوروپایی ها به تقاضای ترامپ برای فشار بر ایران
اولین پاسخ اوروپایی ها به تقاضای ترامپ برای فشار بر ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اولین اقدام پس از تقاضا ها و فشارهای اخیر دولت آمریکا بر علیه کشورهای اوروپایی برای یاری به ایالات متحده جهت زیر پا گذاشتن برجام بانک فرانسوی دولتی BpiFrance اعلام کرد که یک خط اعتباری 1.5 ملیارد یورویی برای شرکت ها و کسب و کارهای کوچک ایرانی باز خواهد کرد.

طبق قوانین تحریمی ایالات متحده بر علیه ایران نه این بانک عضو آمریکایی ای دارد و نه اینکه به دلار با ایرانی ها تعامل خواهد کرد و به این دلیل دست آمریکا برای جریمه کردن این بانک بسته خواهد بود.
می توان گفت این تصمیم فرانسه یک پاسخ دندان شکن به رفتارهای ساختار شکنانه ترامپ در مورد برجام به حساب می آید و با توجه به اینکه قبل از فرانسه آلمان و ایتالیا و اسپانیا نیز کارهای مشابهی را انجام داده اند و انگلیس هم احتمالا یک خط اعتباری با پوند انگلیس بخواهد باز کند می توان متوجه شد که پاسخ اوروپایی ها به تقاضاهای ترامپ چه است.

سفیر روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سفیر روسیه در ایران: ارتباطات ایران و روسیه در خصوص سوریه، مرحله ی جدید همکاری منطقه ایست
اهمیت این موضع فرانسه پیشاپیش سفر وزیر خارجه این کشور به ایران و همچنین سفیر احتمالی رئیس جمهوری فرانسه به ایران در اواسط بهار به این دلیل است که رسانه های آمریکایی طی چند هفته اخیر تلاش داشتند این ذهنیت را ایجاد کنند که اوروپایی ها مخصوصا فرانسوی ها و انگلیسی ها با ایالات متحده همراه هستند و در صورتی که ایران به نشستن مجدد پای میز مذاکره تن ندهد تحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران را اعمال خواهند کرد.
برخی رسانه های آمریکایی تا این حد پیش رفتند که اظهار می داشتند در صورت خروج ایالات متحده از برجام فرانسه دومین کشوری خواهد بود که از برجام خارج خواهد شد.
فرانسه با این تصمیم خود نشان داد که نه فقط به برجام پایبند است بلکه تلاش دارد که به تعهدات خود در برجام عمل کند و حاضر نیست زیر بار زور گویی های آمریکا برود.
این تصمیم همچنین تایید می کند که کشورهای اوروپایی مانند روسیه و چین که امضا کنندگان اصلی برجام هستند متوجه می باشند که عمل به این توافنامه بین المللی برای حفظ صلح و امنیت در جهان اهمیت بسزایی دارد و این رفتارهای نسنجیده رئیس جمهوری آمریکا است که صلح و امنیت جهان را به خطر می اندازد.
همچنین فرانسه با این تصمیم خود به آمریکا گفته حتی اگر هم این کشورها موافق باشند که در مورد بحث موشک های بالستیک و نفوذ ایران در منطقه با تهران گفتگو کنند دلیل ندارد برجام را زیر پا بگذارند وبهتر است اطمینان ایران را جلب کنند تا ایران هم در آینده با آنها در موارد مختلف مورد توجه طرفین گفتگو کند، البته باید توجه داشت بحث از گفتگو با بحث مذاکره متفاوت است و معمولا کشورها در موارد زیادی با یکدیگر گفتگو می کنند و خواسته های خود را از طرف مقابل مطرح می کنند اما هیچ دلیل ندارد گفتگو به توافق رسمی یا مکتوب بیانجامد.
چند دهه پیش زمانی که ایالات متحده کوبا را تحریم کرد اوروپایی ها قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن هیچ کشوری حق ندارد قوانین داخلی خود را بر علیه دیگر کشورها و یا شرکت های آنها اعمال کند و به همکاری خود با کوبا ادامه دادند.
امروزه بحث اینکه همین قانون مجددا احیا گردد مطرح می باشد و اگر اوروپایی ها واقعا می خواهند نشان دهند که در تصمیمات خود برای صلح و امنیت جهانی مستقل هستند بد نیست این قانون را در مورد ایران نیز اعمال کنند.
اروپایی ها بخوبی می دانند که اگر یک قدم به طرف ایرانی ها بردارند ایرانی ها قطعا دو قدم بر خواهند داشت اما اگر بخواهند به ایرانی ها سیلی بزنند با مشت پاسخ خواهند گرفت چون ایرانی ها عادت ندارند در صورتی که سیلی بخورند روی دیگر صورتشان را نشان دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала