گزارش و تحلیل

مطالبات بحق مردمی، قربانی آتش بازی ها و اغتشاشات

© AP Photoمطالبات بحق مردمی، قربانی آتش بازی ها و اغتشاشات
مطالبات بحق مردمی، قربانی آتش بازی ها و اغتشاشات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزهایی در دو هفته گذشته مناطقی از ایران شاهد تجمعات مردمی برای بیان برخی مطالبات صادقانه عمدتا اقتصادی و مشکلات ناشی از آن بود. مطالبات بحقی که در ابتدا با شعارهایی با همین مضامین در مشهد شکل گرفت و در چند شهر دیگر تکرار شد.

به قلم حسن شمشادی 

این تجمع ها، در ابتدا روندی آرام داشت و شرکت کنندگان در آن ها، صرفا در پی رسیدن به خواسته هایشان و حل مسائل و مشکلات اقتصادی بودند.

در این میان عده ای در میان تجمع کنندگان با انحراف در شعارها و حمله به اماکن عمومی و خصوصی خیلی سریع روند این مطالبات عمومی را به انحراف کشیدند و با حمله به مراکز دولتی و انتظامی سعی کردند روند اعتراض ها را سیاسی نشان دهند.

سرعت عمل این عده، در انحراف مسیر تجمع های مردمی نشان از برنامه ریزی گسترده در پس پرده برای رسیدن به مقاصدی دیگر داشت.

چند روزی که گذشت مردم در شهرهایی که تجمع های اعتراضی شکل گرفته بود به خیابان ها آمدند و ضمن تاکید بر حق عمومی شهروندان برای اعتراض به وضعیت اقتصادی و بیان مشکلاتشان، بر لزوم برخورد با قانون شکنان و کسانی که مخل آسایش و امنیت مردم هستند تاکید کردند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در هفته ای که گذشت در سفری به سمنان شمار کسانی که در تجمع های اعتراضی شرکت کرده بودند را چهل دو هزار نفر اعلام کرد.

درخواست آمریکا برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران - اسپوتنیک ایران
درخواست آمریکا برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران

او گفته بود این اعتراضات طبیعی است و در همه کشورها وجود دارد و علت تداوم این اعتراضات در برخی استان‌ها و شهرهای کوچک نیز سطح تعامل و مدارای بالای نظام و نیروهای مسئول با مردم بود چرا که در نظام جمهوری اسلامی مردم جایگاه بسیار بالایی دارند.

محمود صادقی نماینده مجلس هم گفت: در تجمع های اخیر در ایران سه هزار و هفتصد نفر بازداشت شدند.

نگاهی به آمارهای اعلام شده از طرف دو مقام مسئول نشان می دهد که جمعیت شرکت کننده و بازداشت شده در تجمع های اعتراضی و آشوب ها و اغتشاشات، در مقایسه با جمعیت ایران و مناطقی که شاهد برخی ناآرامی ها بود، زیاد نیست، هرچند که همین جمعیت معترض خود می تواند نماینده بخشی از جامعه باشد که هر روز با مشکلات کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم می کند، و به دلایل مختلف نمی خواهد در صف معترضین قرار گیرد.

مردمی که رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان توصیه می کند که مطالبات و خواسته های بحق آنان را پیگیری کنند.

آیت الله خامنه ای چند روز پیش در دیدار با مردم قم به پشت پرده های اتفاقات اخیر در ایران به مثلث فعال اشاره کرده و گفته بود:

آمریکا و صهیونیستها، دولت های پول دار خلیج فارس و منافقین  سه ضلعی هستند که در پس تبدیل مطالبات اخیر مردمی به اغتشاشات دست داشتند.

تشکیل دو قرارگاه هدایت عملیات در فضای مجازی و مدیریت اغتشاش ها در نزدیکی مرزهای ایران، از طرف آمریکاییها و صهونیست ها، در این سخنان مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته بود.

آیت الله خامنه ای همچنین گفت که هیات حاکمه آمریکا بداند، اگرچه در این چند روز به ایران خسارات وارد کرده است، اما این کار بی تقاص و این اقدامات بی پاسخ نخواهد ماند.

با این حال همه مسئولان ایران بر لزوم رسیدگی به مطالبات بحق مردمی متفق القول هستند و رهبری ایران هم دفاع از حقوق مردم بوی‍ژه طبقات ضعیف جامعه و تلاش برای حل مشکلات آنها را وظیفه همه مسئولان می داند.

با این حساب باید شاهد تلاش هرچه بیشتر همه مسئولان و قوای سه گانه برای کاستن از مشکلات مردم، بویژه مشکلات اقتصادی آنان باشیم.

به نظر می رسد بیان شفاف تنگناها، از جانب مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی به مردم ایران، برای حل مشکلات عمده کشور، بوی‍ژه در زمینه های اقتصادی و اشتغال زایی، و برنامه ریزی مناسب برای تعیین جدول زمانی قابل قبول برای رفع مشکلات، می تواند گام موثری باشد برای کاستن از اعتراضات و تحمل هرچه بیشتر مردمی که در حدود چهل سال گذشته، با وجود همه کاستی ها و سختی ها، پای انقلاب و نظام اسلامی ایران ایستاده اند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала