گزارش و تحلیل

طراحی پهپاد ضربتی مرموز در روسیه

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر طراحی پهپاد ضربتی مرموز در روسیه
طراحی پهپاد ضربتی مرموز در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه آمریکایی "ناشنال اینترست"، روسیه به طراحی پهپاد ضربتی مرموزی دست زد.

این پهپاد از همان نوعی خواهد بود که شرکت General Atomics به آن نام Avenger گذاشته است. وزارت دفاع روسیه 26 دسامبر سال 2017 قرارداد مربوطه را با دفتر طراحی میخاییل سیمونوف(سوخو) امضا کرد.

به گزارش روزنامع معتبر "ایزوستیا" چاپ روسیه، این هواگرد باید به موتور توربوجتی مجهز باشد که به آن امکان خواهد داد سرعتی لا اقل دو برابر بیشتر از پهپادهای کنونی این نوع داشته باشد. این روزنامه نوشت:

سرعت آن تا 1000 کیلومتر بر ساعت بوده ولی خبرگان می گویند که هنوز اطلاع زیادی در باره این هواگرد در دست نیست. این هواپیما مشابه Avenger ساخت آمریکا خواهد بود.

ارتش روسیه بمب های هوایی بی نظیر «درِل» را دریافت خواهد کرد. - اسپوتنیک ایران
بمب های بی نظیر «درِل» روسیه
براساس اطلاعات موجود، به احتمال زیاد این هواپیما برای انجام رصد و شناسایی مورد استفاده قرار گرفته و می تواند در فضای هوایی نسبتا مسدود و بر فراز دریاها استفاده شود. احتمال دارد که در آینده بر اساس این هواپیماهای بدون سرنشین، طراحان قادر خواهند بود دستگاه هایی را ایجاد کنند که بتوانند از فضاهای هوایی بسته و غیر قابل دسترسی عبور کنند.

روسیه هنوز نیاز به وقت و وجوه زیادی دارد تا بتواند پهپاد ضربتی دارای موتور توربوجتی را بسازد. کارشناش "سام بندت" Sam Bendett پژوهشگر از مرکز تحلیلات نظامی — دریایی آمریکا، متخصص در امور تکنیک رابوتی می گوید:

روس ها سعی دارند پهپادهای جدیدی را به سرعت طراحی کنند که بتوانند صربات مهلکی وارد کنند و هواگرد جدید می تواند نمونه ای از این نوع شود. در حقیقت امر آمریکا نیز در حال طرحریزی همین نوع هواگرد است.

کاملا امکانپذیر است که هواپیماهای بدون سرنشین جدید طراحی شده در دفتر سوخو به هوا بلند شوند، اما رقابت شدید برای به دست آوردن حق طراحی پهپادها ثابت می کند که صنعت روسیه به تدریج در برخی راستاها به غرب نزدیک می شود.

بندت گفت: "در چند سال این اتفاق خواهد افتاد. اکنون دفتر طراحی سوخو فقط قرارداد امضا کرده است، بنابراین نمونه اولیه تنها در چند سال آینده ظاهر خواهد شد،" بندت گفت:

"این دفتر طراحی، از جمله از رقبای خود، مثلا دفتر توپولف، یاکوولف و کرونشتات سبقت گرفته است — کرونشتات تنها هواپیماهای بدون سرنشین" اوریون "را ارائه کرده است — یعنی ما شاهد رقابت شدید در صنعت تولید نیروی هوایی روسیه هستیم."

امکان های هواپیماهای دوربرد نیروی هوافضای روسیه اعلام شد - اسپوتنیک ایران
امکان های هواپیماهای دوربرد نیروی هوافضای روسیه اعلام شد
بندت گفت: در حال حاضر وظیفه اصلی تهیه یک پلتفرم تجربی برای تولید هواپیمای جنگی است. بندت اشاره کرد:

"در نهایت، دفتر سیمونوف هم اکنون بر روی هواپیمای جاسوسی التایر "کار می کند و هم اینک از جدول خارج شده و از بودجه فراتر رفتند."

کنت با اطمینان می گوید که روسیه قادر خواهد بود هواپیمای هوایی بدون سرنشین را ایجاد کند و این مسئله فقط مربوط به زمان است. بنت گفت:

"من مطمئن هستم که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین خود را دریافت خواهد کرد — این سوال زمانی است". "دولت به چنین پروژه هایی توجه زیادی می کند، بنابراین انتظار می رود که نمونه اولیه پهپاد تا سال 2020-2025 تولید شود."

اگر روسیه قادر به ایجاد یک هواپیمای بدون سرنشین ضربتی باشد، این کار توانایی مسکو را در زمینه جاسوسی، نظارت و شناسایی، و همچنین در مقابله با سیستم های کنترل و محدودیت های دشمن به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. به علاوه این امر به افزایش چشمگیر توان نیروهای استراتژیک غیر هسته ای و وسایل بازدارنده کمک خواهد کرد زیرا مساله هدفگیری و وارد کردن دقیق ضربات بوسیله پهپاد جدید حل خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала