گزارش و تحلیل

اگر ترامپ از برجام خارج شود؟

© AP Photo / Andrew Harnikاگر ترامپ از برجام خارج شود؟
اگر ترامپ از برجام خارج شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود یک هفته دیگر پرزیدنت ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا ایالات متحده می خواهد در برجام بماند یا اینکه از برجام خارج خواهد شد، وبسیاری باور دارند که با توجه به رفتارهای غیر قابل پیش بینی او بعید نیست آمریکا از برجام خارج شود.

علیرغم اینکه ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که برجام را پاره کند اما مشخص است پس از ورود به کاخ سفید کارشناسان حقوقی آمریکایی به وی گوشزد کردند که خروج ایالات متحده از برجام به معنای پایان برجام نخواهد بود چون برجام یک توافق بین المللی میان چندین کشور است که به عنوان سندی در سازمان ملل به ثبت رسیده، وتنها راه برهم زدن برجام این است که ایران را وادار به خروج از آن کنند.
قطعا این کارشناسان همچنین به آقای ترامپ، که در امور حقوقی و سیاسی تازه کار به حساب می آیند، گفته اند که خروج آمریکا از برجام بیشتر به نفع ایران خواهد بود تا به ضرر آن چون برجام دست و پای ایران را در حالی بسته که ایران هیچ امتیازی از امتیازهایی که مد نظرش بود را از برجام دریافت نکرده.

احتمال دارد آمریکا به طور کامل از برجام خارج شود - اسپوتنیک ایران
احتمال دارد آمریکا به طور کامل از برجام خارج شود
اینجا وقتی صحبت از امتیازاتی که مد نظر ایران بود می نماییم قطعا بحث ما بحث امتیازات اقتصادی برجام بوده نه سیاسی و نادیده گرفتن امتیازات سیاسی ای که ایرانی ها موفق شدند از برجام به دست آورند نوعی اجحاف در قبال برجام به حساب می آید.
در واقع بزرگترین امتیاز سیاسی ای که ایران توانسته از برجام به دست آورد شکستن وحدت بین المللی ای که بر علیه ایران برقرار شده بود به حساب می آید.
امروزه شرایط سیاسی بگونه ای شده که اکثریت کشورهای جهان حقانیت ایران را تایید می کنند و در مقابل رفتارهای ایالات متحده معترض می باشند.
ولی خوب، ایرانی ها توقع داشتند امتیازاتی فراتر از امتیازات سیاسی را به دست آورند و ایالات متحده از همان روز اول تلاش کرد این امتیازات را به ایران ندهد.
شاید بسیاری توجه نداشته باشند که نقض برجام از همان زمان دولت آقای اوباما که پای برجام را امضا کرد شروع شد و از همان ابتدا مشخص بود که آمریکایی ها به هیچ وجه تمایل ندارند ایران امتیازاتی از برجام کسب کند.
با به قدرت رسیدن آقای ترامپ و رفتار های خصمانه وی با جامعه جهانی موضع ایران در جامعه بین المللی قویتر شد و بسیاری از کشورها به جمع مخالفین ایالات متحده پیوستند و از رای گیری های اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت مشخص است که آمریکای آقای ترامپ امروزه در شرایط انزوای شدید قرار دارد.
از همان ابتدای روی کار آمدن آقای ترامپ هم مشخص بود که سیاست ایالات متحده مبنی بر آن است تا کاری کند ایران نتواند از امتیازات برجام استفاده کند و دیگر کشورهای جهان وشرکت هایشان در شرایط بی تکلیفی قرار بگیرند تا آنها نیز نتوانند در هیچ طرح یا توافقی با ایران همکاری کنند.
به خطر انداختن برجام یعنی تهدید برای امنیت ملی آمریکا - اسپوتنیک ایران
به خطر انداختن برجام یعنی تهدید برای امنیت ملی آمریکا
با اینکه بهانه ایالات متحده و همپیمانانش برای جلوگیری از اجرای برجام هیچ ربطی به توافق هسته ای ندارد، اما شاهد آن هستیم که برخی همپیمانان این کشور که پای برجام را نیز امضا کرده اند به گونه ای تلاش می کنند با آمریکا همراهی کنند و عملا ایران را از دریافت امتیازهای اقتصادی محروم نمایند.
ماجرا ما را به توافق سعد آباد بر می گرداند زمانی که انگلیس، فرانسه و آلمان توافقی را با ایران به امضاء رساندند و طی آن قرار شد ایران همه تاسیسات هسته ای خود را پلمپ کند ودر مقابل بحث منتقل شدن پرونده ایران به شورای امنیت منتفی شود.
اما بلا فاصله پس از اینکه ایران تعهدات خود در بستن تاسیسات هسته ای را اجرا کرد پرونده ایران به بهانه های واهی به شورای امنیت منتقل شد و این کشورها از اجرای تعهدات خود سر باز زدند.
در آن زمان ایران راضی بود فقط حق غنی سازی آن به رسمیت شناخته شود وبرای کارهای تحقیقاتی خود بصورت محدود تا حد 3.67 درصد غنی سازی داشته باشد، اما پس از خودداری طرف مقابل از اجرای تعهدات خود ایران بلا فاصله غنی سازی را شروع کرد و نه فقط غنی سازی در ایران به 20% رسید بلکه کیک زرد و آب سنگین و… نیز تولید شد.
در حال حاضر هم دست ایران خالی نیست چون هم دانشمندان هسته ای و هم تکنولوژی هسته ای خود را هنوز در اختیار دارد وبقول آقای صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران ظرف چند روز می تواند به شرایط قبلی برگردد. وبدیهی است که می تواند ظرف چند ما از شرایط قبلی جلو بزند.
تیلرسون: برجام دیگر در کانون سیاست آمریکا در قبال ایران قرار ندارد - اسپوتنیک ایران
تیلرسون: برجام دیگر در مرکز سیاست آمریکا در قبال ایران قرار ندارد
علیرغم اینکه بسیاری باور دارند که ترامپ همان سیاست قبلی مبنی بر بلا تکلیف گذاشتن برجام را ادامه خواهد داد اما به هر حال با توجه به اینکه ایران هیچ امتیاز اقتصادی ای از برجام به دست نیاورده امروزه در ایران بحث آن مطرح است که بدون در نظر گرفتن تصمیم آتی ترامپ ایران باید نسبت به این ماجرا واکنش متقابل نشان دهد و حد اقل اجرای برجام را تا اجرای تعهدات طرف مقابل تعلیق نماید.
برخی کشورها مانند فرانسه امروزه خود را وسط انداخته اند و رئیس جمهوری آن اظهار داشته که تلاش دارد ایرانی ها را متقاعد کند برای راضی کردن آمریکایی ها مجددا پای میز مذاکره بنشینند و در مورد برنامه های دفاعی موشکی خود و همپنین نفوذ خود در منطقه به مذاکره بپردازند.
وبر عکس اظهار نظر های فرانسوی ها مبنی بر به تعویق افتادن سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران به دلیل تجمعات اخیر، تعویق سفر وزیر امور خارجه فرانسه به این دلیل بوده که ایرانی ها به فرانسوی ها گوشزد کرده اند اگر وزیر خارجه شان تصمیم دارد برای هماهنگی جهت گفتگوی رئیس جمهوری فرانسه در مورد مسایل دفاعی و یا حضور ایران در منطقه به ایران تشریف بیاورد فعلا ایرانی ها آمادگی پذیرایی از وی نیستند.
در واقع از نظر ایرانی ها این ماجرا نوعی تقسیم نقش میان آمریکا و همپیمانانش به حساب می آید که یکی نقش پلیس خوب را می خواهد بازی کند و دیگری نقش پلیس بد، اما با شرایطی که ایالات متحده در اجرای برجام ایجاد کرده ایرانی ها باور دارند ، سالی که نیکوست از بهارش پیداست، واگر بنا بود طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد به همان اولی پایبند می بود.
بدیهی است خروج ایالات متحده از توافق هسته ای همچنین بقیه کشورهای متخاصم با ایالات متحده را از گفتگو و مذاکره با این کشور دلسرد خواهد کرد و همه ماجرای برجام را به رخ آمریکا خواهند کشید، و بیش از اینکه این خروج به ضرر ایران باشد به نفع ایران خواهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала