گزارش و تحلیل

عاقل را اشاره کافیست

© AFP 2023 / Strعاقل را اشاره کافیست
عاقل را اشاره کافیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر گونه بخواهیم نتیجه حوادث و اتفاقات اخیر در ایران را تحلیل کنیم این ضرب المثل "عاقل را یک اشاره کافیست" در ذهن ها تداعی می گردد.

گویند زمانی مردی همه سرمایه زندگی خود را برای ساختن یک خانه زیبا خرج کرد و پس از سالها تلاش این خانه را ساخت و خانه را قسم داد تا بدون اخطار بر سرش خراب نشود، سالها گذشت و آن مرد تصور می کرد چون خانه را با مصالح خوب ساخته نیازی به رسیدگی به آن نیست.

پس از سالها دیوار های خانه شروع کرد به ترک برداشتن و مرد ترک ها را با گچ پر می کرد تا ظاهر خانه حفظ شود و به دنبال دلیل ترک خوردن خانه نمی گشت تا در نهایت به یک باره خانه روی سرش خراب شد.

مرد قسم زمان ساخت را به خانه یادآوری کرد و خانه در پاسخ گفت من با زبان بی زبانی ده ها بار به تو اخطار دادم ولی تو توجه نکردی، "عاقل را اشاره کافیست".

به عنوان یک تحلیلگر از هر زاویه ای به ماجراهای اخیر در ایران نگاه می کنم این ضرب المثل به ذهنم خطور می کند، شاید هم بتوان اشاره ها را در نکات ذیل خلاصه کرد:

1 – مردم در ایران متحمل فشار های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی شدید می باشند و به دنبال گوش شنوا هستند تا صدای آنها را بشنود و به دنبال حل مشکلات آنها باشد.

2 – مردم ایران آنقدر نجیب هستند که تا ما زاد توان خود همه فشارها را تحمل کنند ولی هیچوقت به دنبال آن نیستند که مملکتشان را بخواهند نابود کنند و یا ایران را تبدیل به آنچه در همسایگی اش وجود دارند نمایند.

3 – دشمنان مترصد کوچکترین ترک در ایران هستند تا از آن وارد شوند و تلاش کنند خانه را ویران کنند.

4 – ایرانیان به هیچ وجه حاضر نیستند تحت تاثیر تحریک های دشمنان مملکت قرار گیرند و آنقدر باهوش هستند که بتوانند میان خواسته های به حق خود و خواسته های دشمنان تفاوت قایل شوند و در دام دشمنان گیر نکنند.

5 – مردم ایران با تمام توان و اقتدار پشت نظام و مملکت خود ایستاده اند و در مقابل همه توطئه ها برای تبدیل ایران به لیبی دیگر مقاومت خواهند کرد.

6 – پس از شکست دشمنان در محاصره ایران و شکست طرح های تروریستی برای نفوذ از خارج به داخل ایران، دشمنان به نقشه جدیدی مبنی بر برهم زدن مملکت از داخل روی آورده اند و باید بپذیریم که متاسفانه توانسته اند بسیاری را تحت تاثیر قرار دهند و برخی را به خدمت بگیرند وادامه شرایط دشوار و سخت معیشتی برای مردم می تواند زمینه نفوذ بیشتر دشمنان را فراهم نماید.

شاید سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با خوشحالی اظهار می داشت "با حمله نظامی نمی توان ایران را نابود کرد، باید به دنبال نابود کردن آن از داخل باشیم" بهترین گواه بر این ماجرا باشد و سخنان سابق شاهزاده محمد بن سلمان در منتقل کردن بحران های منطقه به تهران و حمایت صریح رئیس جمهوری ایالات متحده از سرنگونی نظام واغتشاشات را بتوان بهترین بهانه هایی دانست که ثابت می کند دشمنان مدت هاست برای نابودی ایران از داخل نقشه می ریزند.

7 – گو اینکه مردم به خیابان آمده اند و یک بار دیگر جلوی فتنه را گرفته اند اما دشمنان هنوز مترصد فرصت خواهند بود و این ختم ماجرا به حساب نمی آید.

از سوی دیگر جریان های سیاسی موجود در مملکت نتوانسته اند خواسته ها و نیازهای مردم را درک ویا بر آورده کنند و بیش از اینکه به دنبال حل مشکلات مردم باشند به دنبال اختلافات و درگیری ها و منافع سیاسی خود هستند، امری که می تواند اصلی ترین ترک در ساختمان مملکت به حساب بیاید و باید مشکل از پایه اصلاح شود نه اینکه با گچ کاری پوشیده گردد.

مملکت به طرح و برنامه و ایده های جدید برای حل مشکلات نیاز دارد و باید فرصت وزمینه برای نسل تحصیل کرده و جوان باز شود تا هم اشتغال ایجاد شود هم اینکه خود زمام امور مملکت را در اختیار گیرند و هم درگیر ساختن مملکت خود شوند چون مشخص است ایده ها و طرح های قدیمی دیگر جوابگو نمی باشد.

8 – برخی مشکلات که کلان هم به حساب نمی آید وابسته به تصمیمات کوتاه مدت و کوتاه بینی است که می توان با اندکی تامل آن را تصحیح کرد اما اگر اصرار بر ادامه آن باشد قطعا مانند بهمن بزرگ می شود و به یکباره مانند دمل از جایی سر باز می کند و آنوقت حل آن سخت تر خواهد بود.

9 – ایران از ثبات و امنیت بسیار بالایی برخوردار است و آرزوی دشمنان برای ویران کردن آن رویایی بیش نیست.

10 – فضای رسانه ای داخلی باید بازتر شود تا خوراک رسانه ای واقعی چه در داخل چه در خارج کشور توسط رسانه های داخلی تامین گردد نه اینکه به یک تحرک کوچک رسانه های دشمن بتوانند آنچنان در سطح بین المللی فضا سازی کنند که بدخواهان تصور کنند کار تمام شده و ایران در حال نابودی است و همچنین دوستان ایران به شک بیافتند که نکند در ایران خبری است و مردم در داخل کشور نیاز پیدا کنند برای کسب خبر به رسانه های بیگانه و گروه های اجتماعی که اخبار غیر مستند ویا حتی مغرضانه منتشر می کنند رجوع کنند.

در واقع رشد ملیونی برخی گروه های اجتماعی در اینترنت را می توان ناشی از آن دانست که رسانه های داخلی پاسخگوی نیاز ها وکنجکاوی های مردم نبوده اند ونیستند ونباید تصور کرد که رسانه های داخلی می توانند با شگرد کهنه "رسانه های تزریقی" قدیمی به فعالیت خود ادامه دهند. با نفوذ ماهواره و اینترنت ورسانه های جایگزین مردم این اختیار را دارند که اگر رسانه یا رسانه هایی خواسته ها و نیاز های آنها را برآورده نکنند به رسانه های جایگزین مراجعه کنند و همانگونه که در حوادث اخیر به وضوع مشاهده شد رسانه های جایگزین می توانند نقش تخریب کننده ای در تحریک خیابان ایفا کنند.

11 – هر چه قدر که دیر شده باشد اما هنوز هم هیچ وقت دیر نیست که به فکر باشیم اقتصادی مقاوم در مقابل دشمنان را راه اندازی کنیم وتحریم ها را به فرصتی برای خود تبدیل کنیم چون قطعا هر چه قدر که فشار اقتصادی بر مردم بیشتر شود دشمنان انگشت روی زخم ما خواهند گذاشت و بیشتر فشار خواهند آورد و تصور اینکه می توان با دشمنان مدارا کرد تصور بسیار واهی می باشد چون دشمنان تا ایران را نابود نکنند دست بردار نیستند.

12 — شاید بد نباشد توجه داشته باشیم که همه خواسته های تجمع کنندگان فقط اقتصادی نبوده و دشمنان بیش از اینکه بتوانند به دلیل مشکلات اقتصادی در میان مردم و جوانان نفوذ کنند با ابزار مشکلات اجتماعی وفرهنگی می توانند نفوذ کنند. خواسته های نسل های جدید با خواسته های نسل های قدیمی بسیار تفاوت دارد و با توجه و انعطاف پذیری می توان این خواسته ها را برآورد کرد وگرنه نسل جدید به جای اینکه به سمت پدران و خانواده خود کشیده شود به سمت جایگزین های خارجی جذب خواهد شد واین ماجرا نیاز به بازبینی شرایط اجتماعی وفرهنگی دارد چون برخی از مشارکت کنندگان در تجمعات تلاش داشتند فشارهای اجتماعی و فرهنگی ای که بر آنها است را تخلیه کنند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала