گزارش و تحلیل

تحکیم ارتباطات بین قفقاز شمالی روسیه و ایران

© Sputnik / Artem Kreminskyتحکیم ارتباطات بین قفقاز شمالی روسیه و ایران
تحکیم ارتباطات بین قفقاز شمالی روسیه و ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی از مناطق روسیه ( قره چای –چرکس، کاباردینو –بالکاریا و آلبانیا) برای ارسال محصولات کشاورزی به ایران آماده اند.

ورا بلیکوا معاون سازمان خدمات فدرال برای نظارت بر دامپزشکی و گیاهان دارویی کاباردینو —بالکاریا و اوستیای شمالی در مصاحبه ای با اسپوتنیک ضمن اظهار نظر در خصوص نتایج کنفرانس بین المللی " ایران و قفقاز شمالی: تاریخ و چشم انداز همکاری" در ولادی قفقاز این خبر را اعلام کرد.

بازدید مدیران منطقه آلتای روسیه از ایران - اسپوتنیک ایران
بازدید مدیران منطقه آلتای روسیه از ایران
وی جزئیات بیشتر مربوط به چشم اندازهای همکاری کشاورزان روسیه را در پاسخ به سوالات اسپوتنیک شرح داد:
سوال: بلافاصله چند منطقه روسیه برای ارسال محصولات کشاورزی خود به ایران آماده شده اند. در واقع چه محصولاتی مورد توجه طرف ایرانی است؟
پاسخ: پیش از همه برای ایران بخش کشاورزی: تولید غلات، دانه های ذرت و محصولات گوشتی جالب توجه است. می توان تولید رب گوجه و آب میوه را نیز افزود.
سوال: چه سندی امضاء شده و جزئیات آن چیست؟
پاسخ: پروتکل مربوط به اهداف و همکاری متقابل در زمینه ارسال محصولات کشاورزی از روسیه به ایران بین شرکت " آگرو —ایر" و گروه شرکت های " توان اروند" ایران امضاء شده است. این توافق در مرحله آماده سازی برای امضاء قرار دارد. بر اساس اطلاعات ما قرار داد برای ارسال ذرت به ایران منعقد شده است.
سوال: چه شرکت هایی از طرف ایران به عنوان شریک تجاری هستند (خصوصی یا دولتی)؟
پاسخ: آن اندازه که من اطلاع دارم در چارچوب این مراسم از جانب ایران بیشتر بخش های خصوصی حضور داشتند اما ضمن احتساب سطح بالای نمایندگان از هر دو طرف می توان حدس زد که این توجه و علاقه گستره ی دولتی دارد.
سوال: به نظر شما چرا همکاری با مناطق روسیه برای ایران جالب توجه است؟
امضای قرارداد تولید واگن قطار میان ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
امضای قرارداد تولید واگن قطار میان ایران و روسیه
پاسخ: امروز ارتباطات دولت های ما به گفتگوهای باکیفیت بالا و بی سابقه کشیده شده است و ارتباطات متقابل در تمامی جهات پیشرفت و توسعه دارد.
در عین حال با لغو تحریم ها، ایران برای جهان گشوده شده و ایرانی ها نیز بیشتر به غرب و شمال توجه می کنند.
دریای خزر ، حوزه ی منافع تهران است. به زودی پنج کشور صاحب این دریا کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی آن را امضاء می کنند. احتمالات زیادی برای ارتباطات متقابل وجود دارد ، پروژه های مختلفی از هر دو طرف می توانند در اینجا اجرایی شوند.
سوال: مبلغ قرار داد نهایی چقدر است ، البته اگر این یک راز تجاری نیست؟
پاسخ: به احتمال زیاد این یک راز تجاری ست که ما نمی توانیم آنرا افشا کنیم. در این مورد تنها مسئله ی قرنطینه و دفاع از گیاهان مورد نظر است.
سوال: چه موقع مراحل اجرایی آن آغاز می شود؟
پاسخ: در آینده ی خیلی نزدیک. تا زمانی که قرارداد امضاء نشده است نمی توان دقیق گفت.
سوال: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روسیه در زمینه همکاری با ایران چه اهدافی را پیش روی خود قرار داده اند؟
پاسخ: در حوزه اقتصادی همکاری سودمند برای دو طرف هنوز شکل نگرفته است. باید این حقیقت را در نظر گرفت که در محدوده اوستیای شمالی جاده نظامی —گرجستانی عبور می کند که روسیه را با قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) مرتبط می سازد و همچنین مسیری به جمهوری اسلامی ایران است. در این جاده پیشتر در هر دو طرف حجم زیادی بار جابه جا می شد اما این اواخر چنین جریان فعالی وجود ندارد و خیلی عالی می شد اگر به آن وضعیت برمی گشتیم. همکاری با ایران، امکانی برای گشودن بازار جدید محصولات کشاورزی (به خصوص غلات) است.
لازم به یادآوری ست که قرارداد ارسال گوشت روسی به ایران توسط شرکت صنعتی کشاورزی جمهوری با نام " قفقاز — میاسا" (قفقاز- گوشت) امضاء شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала