گزارش و تحلیل

هجوم ابرهای سیاه به آسمان ایران پیروزمند

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شکست داعش باعث تقویت مواضع ایران در غرب آسیا شده است.

در این روزها، سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، آیت الله خامنه ای، اعلام نمود که شکست داعش باعث تقویت مواضع ایران در غرب آسیا شده است. «دسیسه های آمریکایی ها و صهیونیست ها در سرنگونی بشار اسد نیز به شکست انجامید. ائتلافی که توسط ایران، عراق و سوریه و «حزب الله» تشکیل شد به پیروزی در جبهه مقاومت انجامید». البته وی فراموش کرد از نقش روسیه در این پیروزی یاد کند.

اشکالی ندارد، فراموشی این سرلشکر را می بخشیم و گفته او در خصوص تقویت نقش ایران در منطقه را مورد تأیید قرار می دهیم. تهران درعمل آرزوی دیرینه خود — ایجاد پل شوسه که بتواند ایران را به سواحل دریای مدیترانه متصل کند- به حقیقت مبدل کرد. هم اکنون «کمربند شیعه» مهمترین عامل تحریک کننده برای آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی می شود.

آمریکایی ها که نگران چنین پیشرفت رویدادها در سوریه شده اند اعلام کردند قصد دارند پس از تار و مار کردن داعش، در سوریه باقی بمانند. علاوه بر آن، آنها به همه از جمله نظامیان روسیه اطلاع دادند که اجازه استقرار و یا پیشروی نیروهای زمینی (منظور ارتش دولتی سوریه ، واحد نظامی ایران و گروهک «حزب الله») در شرق فرات را نخواهند داد. نیروهای مسلح آمریکا منطقه ممنوعه برای پرواز را در آن جا برقرار خواهند کرد تا مانع از انجام عملیات نظامی و پرواز هواپیماها شود که بار دگر منظور هواپیماهای سوری و ایرانی است.

مطابق با اطلاعات رسانه ها، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تماس تلفنی چندی پیش خود با ولادیمیر پوتین در خصوص حضور دائمی ایران در سوریه ابراز نگرانی کرد. آویگدار لیبرمان وزیر دفاع اسرائیل نیز اعلام نمود که تل —آویو«به هیچ وجه اجازه ایجاد تشکیل محور شیعه در سوریه» را نخواهد داد.

روزنامه کویتی «الجریده» روز 26 نوامبر با استناد به یک منبع اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود گزارش داد که تمام تأسیسات ایرانی که در سوریه در فاصله 40 کیلومتری از بلندی های جولان قرار داشته باشند توسط نیروهای مسلح اسرائیل نابود خواهند شد.

به گفته این منبع اسرائیلی، در جریان سفر بشار اسد به روسیه، وی پیامی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تقدیم کرد. در این پیام آمده است که دمشق آماده است با منطقه غیر نظامی 40 کیلومتری در جنوب کشور فقط در صورتی موافقت کند که اسرائیل از هر گونه تلاشی برای سرنگونی بشار اسد دست بردارد.

در همان نشریه کویتی از تماس تلفنی چندی پیش پوتین و نتانیاهو صحبت شده است که در جریان آن پیام اسد به اطلاع نخست وزیر اسرائیل رسانده شد. نخست وزیر اسرائیل گویا در خصوص موافقت با این معامله ابراز آمادگی نمود اما از طریق هم صحبت خود (که شاید منظور ولادیمیر پوتین باشد) پیام خود را برای اسد  فرستاد:هدف او، هدف اسرائیل یکی است- ریشه کن سازی ایران و «حزب الله» در سوریه به قوت خود باقی خواهد ماند.

پیداست اسرائیل به تنهایی وارد عمل نخواهد شد. بدین منظور لیبرمان پیشنهاد کرد ائتلافی از کشورهای  میانه رو جهان عرب و اسرائیل برای مبارزه با بلندپروازی های ایران در خاور میانه تشکیل شود که با درک اعراب روبرو شد. اتحادیه کشورهای عربی در نشست اضطراری خود در قاهره جنبش شیعه «حزب الله» طرفدار ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت.  این اجلاس به ابتکار عربستان سعودی در چارچوب«مبارزه با نفوذ رو به افزایش ایران در منطقه» برگزار شده بود. در این رابطه دبیر کل اتحادیه کشورهای عربی اعلام نمود که سیاست خارجی ایران در رابطه با کشورهای همسایه، منطقه را به پرتگاه سوق می دهد.

هر چه بیشتر این امر محسوس است که کشورهای عربی منطقه در واقع متحدان اسرائیل در مقابله تل —آویو با تهران می شوند.

لحظه مهم برای اوضاع سوریه «کودتای نرم»ی است که اکنون شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان سعودی به آن دست زده است. او توانسته حتی با وجود زنده بودن ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود تمام قدرت را در دستان خود متمرکز سازد. چندی قبل، روزنامه «دیلی میل» با استناد به یک منبع آگاه  اعلام کرد که پادشاه عربستان قصد دارد از سلطنت کنار برود و پسرش- شاهزاده 32 ساله را به عنوان وارث خود اعلام کند.

محمد بن سلمان به عنوان یک شخصیت «ضد ایرانی» شناخته شده است. مطابق با اطلاعات منبع نشریه نامبرده ، شاهزاده با شدت تمام به «مسئله ایران» رسیدگی خواهد کرد و احتمال دارد که حتی دست به جنگ با ایران بزند.  در مقاله منتشره آمده است که شاهزاده ممکن است از نظامیان اسرائیلی برای تار و مار کردن «حزب الله»  و پلیس لبنانی حامی ایران کمک بگیرد. به گفته منبع نشریه نامبرده، ضربه به «حزب الله» و ایران  هدف بعدی شاهزاده سعودی است.

تصادفی نیست که شاهزاده محمد بن سلمان در مصاحبه با نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران را «هیتلر جدید» خاور میانه نامید. شاهزاده سلمان از ضرورت بازدارندگی مشترک «توسعه طلبی ایران» تحت رهبری آیت الله خامنه ای در منطقه صحبت کرد. شاهزاده سعودی گفت:«ما خواهان هیتلر جدید در ایران نیستیم تا حوادث اروپا در خاورمیانه تکرار شوند».

آنچه گفته شد گواه دیگری بر تعمیق مقابله در منطقه است.  کشور سلطنتی سنی عربستان سعودی و کشور شیعه ایران رقبایی هستند که با یکدیگر آشتی نخواهند کرد. البته آنها بیشتر رقبای  نظامی — سیاسی  و نه دینی در منطقه هستند که تناقضات آنها در درگیری های زیاد خاورمیانه آشکار می شود.

در پایان می توان گفت که ایران با وجود موفقیت ها در سوریه که بدون کمک نیروی هوا-فضای روسیه ناممکن می بود، هم اکنون در وضعیت سیاسی دشواری قرار دارد. عملا  تمام بازیگران در «صحنه سوریه» و پیرامون آن  با بی اعتمادی زیادی نسبت به سیاست تهران در خاور میانه  و در وهله اول در سوریه برخورد می کنند.

مقابله ایران با اسرائیل، عربستان سعودی، آمریکا و اکثر کشورهای عربی، متأسفانه ممکن است به راه حل نظامی مسأله ایران در سوریه و بطور کلی در خاور میانه منجر شود. این فاجعه ای بزرگ خواهد بود. در اینجا فقط روسیه که از مناسبات خوبی با تمام طرفین درگیر برخوردار است قادر است ابرهای سیاه را از آسمان ایران دور کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала