شکست عربستان در قمار بزرگ

© Fotolia / Peter Hermes Furianشکست عربستان در قمار بزرگ
شکست عربستان در قمار بزرگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان نمی تواند با ارتش ایران مقابله کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشنل اینترست، عربستان وارد قمار بزرگی می شود. نیروهای عربستان سعودی به رغم تجهیز نظامی مدرن از سوی آمریکا، به احتمال زیاد قادر نخواهند بود با ارتش مستحکم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقابله کنند.

محمد ایوب استاد روابط بین الملل دانشگاه میشیگان و از اعضای اندیشکده «گلوبال پالیسی» گفت: ریاض بطور مداوم سعی در اغوای دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا برای رویارویی نظامی با ایران می کند و همانطور که یکی از تحلیلگران آمریکایی به تازگی اشاره کرد، «عربستان می خواهد حتی به قیمت کشته شدن آخرین سرباز آمریکایی با تهران بجنگد».

اما علی‌رغم اینکه ذخایر نفت عربستان سعودی حدود یک پنجم ذخایر جهان را تشکیل می دهند اما تلاش های اخیر ریاض برای نفوذ در منطقه به شکست انجامیده است. از جمله این تلاش ها، پشتیبانی از مخالفان سنی مذهب سوری و همچنین تلاش عربستان سعودی برای منزوی کردن قطر در جهان عرب نه تنها شکست خورد، بلکه دوحه را به سمت ایران سوق داد. راه اندازی جنگ یمن برای به زانو در آوردن حوثی ها (جنبش انصارالله) خود شکست بزرگ دیگری برای عربستان به شمار می آید.

موفقیت اتحاد ایران و حزب الله بر این واقعیت متکی است که تهران هیچ تلاشی برای تسلط بر تمام تصمیم های حزب الله ندارد و این جنبش خود یک بازیگر مستقل لبنان است که به دلیل داشتن ایدئولوژی های یکسان با ایران، در خطی موازی همکاری می کند. در نتیجه، سطح اعتماد موجود بین حزب الله و ایران، به طور کیفی در مقایسه با ریاض و حامیان منطقه ای آن بسیار متفاوت است.

 

 آخرین حرکت عربستان سعودی برای رویارویی با ایران، دوستی با اسرائیل است که خود شکستی دیگر برای ریاض محسوب می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала