گزارش و تحلیل

حربه ای مخوفتر از سلاح هسته ای

© Sputnik / Iskander Asabayev /  مراجعه به بانک تصاویر Выкатка опытного образца "Ту-160М2" в Казани
Выкатка опытного образца Ту-160М2 в Казани - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از نشریه آمریکایی «نشنال ایتنرست»، پارک مدرنیزه شده بمب افکن های استراتژیک روسی از جمله انواع جدید «توپولف-160 ام 2»، کرملین را از امکان های بیشتر جهت ایراد ضربات هوایی بوسیله تسلیحات متعارف در سراسر جهان برخوردار خواهد ساخت.

در حال حاضر روسیه برای وارد کردن ضربات بسیار دقیق از موشک های بالدار «کالیبر» پرتاب شونده از زیردریایی ها استفاده می‌کند ولی با تسلیح شدن به بمب افکنن های مدرنیزه شده مجهز به موشک های متعارف کم مرئی برد دور Х-101 و Х-102 دارای چاشنی هسته ای طراحی شده در واحد نظامی «رادوگا» کرملین به سلاح مخوفتری دست خواهد یافت.

«والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه طی سخنانی در نشست فرماندهان وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که در حال حاضر برنامه به روزسازی هواپیماهای موشک افکن «تو-160 ام» و «تو-95 ام اس» پیاده می شود. آن‌ها موتورهای قدرتمندتر، تجهیزات رادیوالکترونیک پیشرفته ساخت روسیه و امکانات تخریبی وسیعتری خواهند داشت. طرحریزی جنگنده های بمب افکن دورزن روسیه آغاز شده است.

بمب افکن جدید توپولف 160 ام + فیلم - اسپوتنیک ایران
بمب افکن جدید توپولف 160 ام + فیلم
گراسیموف در ادامه گفت: تعداد جنگنده های قادر به پرتاب موشک های جدید 11 برابر افزایش یافته و سهمیه موشک انداز های مدرن در مقایسه با سال 2012 به 53 درصد بیشتر شده و حالا 75.7 درصد را تشکیل می دهد. بر اثر مدرنیزه سازی تکنیک ما، وابستگی ارتش روسیه به سلاح هسته ای کمتر شده و در تسلیح نیروهای مسلح به سلاح دارای دقت بسیار بالا جهش صورت پذیرفته است. اکنون به روزسازی هواپیماهای دورزن بوسیله تجهیز آن‌ها به موشک های بالدار جدید Х-101 انجام می شود.

به گفته «واسیلی کاشین» کارمند ارشد علمی مرکز تحقیقات اروپا و بین الملل دانشگاه اقتصاد مسکو، روسیه حتی بدون سلاح هایپرسونیک با داشتن موشک «کالیبر»، هم اینک در مرحله تحول قرار گرفته است. وی افزود: بعلاوه روسیه دارای موشک هواپایه با مسافت پرواز بی سابقه 4500 کیلومتری است. هرچند که بمب افکن های استراتژیک سرعت بالای پرواز را ندارند لیکن با مجهز شدن به موشک های جدید Х-101 آن‌ها از امکانات جهان شمول برخوردار خواهند شد.

به نظرم همانا به این خاطر مسکو برای برنامه تکمیل تسلیح بمن افکن های «تو-160 ام» وجوه هنگفتی تخصیص داد. چون آن‌ها خواهند توانست به هر نقطه جهان رسیده و ضربات بسیار شدید را ایراد کنند.

در یک زمان روسیه در حال طرحریزی سلاح هایپرسونیک است که بر اثر راه اندازی آن وابستگی مسکو از زرادخانه هسته ای بازهم کمتر خواهد شد. «والری گراسیموف» در این رابطه گفت: پیشرفت سلاح دارای دقت بسیار بالا و طرحریزی موشک های هایپرسونیک امکان خواهد داد که هدف بازداشتن استراتژیک از بعد هسته ای به رشته غیر هسته ای منتقل شود.

گفتنی است که روسیه در ساخت موشک هایپرسونیک ضد کشتی «سیرکون» به موفقیت چشمگیری دست یافته و بیعد است در زمان نزدیک به ایجاد سلاح جدید غیر هسته ای دوربرد بپردازد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала