گزارش و تحلیل

به لحظه اوج تنش در اوضاع سوریه نزدیک می شویم

© REUTERS / Omar Sanadikiبه لحظه اوج تنش در اوضاع سوریه نزدیک می شویم
به لحظه اوج تنش در اوضاع سوریه نزدیک می شویم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماریا زاخاروا ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در جریان گفتگوی مطبوعاتی بیان داشت که شکست اسلام گراها ، راهی برای احیا پیش روی سوریه گشوده است.

در واقع هم همینطور است. اما با توجه به تمام بدیهیات این مسیر پیچیده و پرپیچ و خمی ست.
طی شش سال جنگ میهنی در سوریه تقریبا نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده ، بیش از 100 هزار نفر مفقود الاثر شده و تقریبا 13 میلیون نفر از محل زندگی خود گریخته اند که از بین آنها بیش از 5 میلیون نفر به سایر کشورها پناهنده شده اند. خسارت مالی 85 میلیارد دلار تخمین زده می شود. براساس ارزیابی های کارشناسان برای بازسازی زیرساخت ها از 200 تا 300 میلیارد دلار لازم است. مبلغ چشم گیریست! چه کسی با کیسه ی پرپول به سوریه می آید؟ آینده ی این کشور که رنجی طولانی را متحمل شده است به آن بستگی دارد.

پوتین: عملیات نظامی در سوریه به پایان رسید - اسپوتنیک ایران
پوتین: عملیات نظامی در سوریه به پایان رسید
اما شکی نیست که موفقیت احیا و بازسازی سوریه به طور کامل با تصمیمات سیاسی نهایی وابسته است که باید در ژنو تصویب شوند. اگر چه تا مذاکرات ژنو راهی طولانی در پیش است.
روسیه ، ترکیه و ایران برای آماده سازی زمینه ها به منظور حل نهایی تلاش می کنند. برای این کار مذاکرات آستانه در جریان است، اکنون مشورت فعال سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه در سطوح وزرای امور خارجه ، وزرای دفاع و در سطح بالاتر انجام می شود. روسای جمهور روسیه ، ایران و ترکیه ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان 22 نوامبر در سوچی برای بررسی مشکلات حل و فصل در سوریه دیدار خواهند داشت.
موضوعات زیادی برای بحث و بررسی دارند. متاسفانه ، فعالیت و ابتکارات این سه کشور برای حل مشکل سوریه کافی نیست. از آنجا که اولا باید اختلاف نظرها برای آینده سوریه را کاهش داد. در اینجا بیانیه ی اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مولود چاووش اغلو امیدوار کننده است ، وی بیان داشت که اختلاف نظرها در اجلاس سه جانبه مربوط به اوضاع در سوریه مانعی برای تلاش در زمینه تضمین آتش بس و صلح در این کشور نیست. ثانیا برنامه مسکو، تهران، آنکارا برای ایجاد زمینه ای به منظور بحث و گفتگوی مخالفان بی شمار رژیم اسد چه در داخل سوریه و چه خارج از آن است یعنی آمریکا، عربستان سعودی، قطر و سایر کشورها. در اینجا بدون شک مخالف اصلی که باید با آن گفتگو کرد ایالات متحده آمریکاست.
به گفته ی رئیس جمهور ترکیه ، آمریکا در شمال سوریه پنج پایگاه دارد و با احتساب هشت پایگاه در مناطق دیگر کلا 13 عدد می شوند. تسلیحاتی هم هست که آمریکا به آنجا فرستاده است.
جیمس متیس وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان کرد که نظامیان آمریکایی تا زمانی که مذاکرات ژنو به حل و فصل موفقیت آمیز اوضاع در سوریه دست نیابد ازاین کشور خارج نمی شوند. به گفته ی وی این امر با لزوم از بین بردن پایه و اساس ظهور " داعش دوم" است یعنی نمونه ی جدیدی از تروریست های اسلام گرا. این برنامه ها که در مقابل آمریکا قرار دارد به وضوح برای مدت زمان بسیار طولانی برنامه ریزی شده است برای آنکه تا ژنو راه طولانی در پیش است و مبارزه با " داعش" که پس از شکست رسمی آن ، به دور از هر گونه شک و تردیدی به چیز دیگری تبدیل می شود شاید نزدیک به چریکی به طور نامحدود ادامه خواهد یافت.
سردار سلیمانی: داعش در سوریه و عراق به پایان رسید - اسپوتنیک ایران
سردار سلیمانی: داعش در سوریه و عراق به پایان رسید
همه چیز گواه آن است که آمریکایی ها ضمن حفظ نیروهای خود در محدوده ی سوریه گزینه های مختلف نقش خود را که می توانند در این کشور پس از اتمام فاز حاد درگیری ایفا نمایند، مطالعه و بررسی می کنند.
روسیه همچنین قصد ندارد با وجود پایگاه های نیروی هوایی " حمیمیم" و پایگاه نیروی دریایی " تاروس" به طور کامل ارتش خود را از سوریه خارج نماید.
این واقعیت را هم در مسکو و در واشنگتن درک می کنند. رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در جریان دیدار اخیر خود در کنفرانس کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- پاسفیک در خصوص بیانیه مشترک مربوط به اوضاع در سوریه توافق کردند.
روسای جمهور تاکید کردند که حل و فصل سیاسی نهایی درگیری باید در چارچوب روند ژنو در ارتباط با قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد 2254 یافت شود. ضمنا آنها در ارتباط با تلاش های موفقیت آمیز روسیه و آمریکا برای جلوگیری موثرتر از حوادث خطرناک بین نظامیان روسیه و آمریکا ابراز رضایت کردند ، تلاش هایی که باعث ازبین بردن بیشتر نیروهای داعش در میدان مبارزه در ماه های اخیر شده است.
ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ توافق کردند که کانال های نظامی ارتباطات موجود را برای تضمین امنیت نیروهای مسلح آمریکا و روسیه و همچنین جلوگیری از حوادث خطرناک با شرکت نیروهای شرکا در مبارزه با داعش حمایت و پشتیبانی کنند.
مفهوم است که مسکو و واشنگتن طی دوره ی طولانی غیر قابل پیش بینی از نیروهای خود در سوریه حمایت می کنند ضمن آنکه سعی خواهند کرد در درگیری حاد و شدید با هم وارد نشوند.
دیدار روسای جمهور روسیه و سوریه در سوچی - اسپوتنیک ایران
دیدار روسای جمهور روسیه و سوریه در سوچی+ فیلم
نباید موضع ویژه ترکیه را فراموش کرد که از یک طرف از ترک های هم خانواده خود دفاع کرده و از طرف دیگر علیه خود مختاری کردستان به هرشکلی مبارزه نماید. و بدیهی ست آنکارا قصد ندارد محدوده سوریه را ترک کند.
ایران نیز یکی از مهره های برجسته در زمین سوریه است. برنامه ی اصلی آن تقویت دوست شیعه خود از مرزهای ایران تااسرائیل و تضمین عملکرد کریدور حمل و نقل خشکی ایران- عراق-سوریه-لبنان است. برای این کار ایران پایگاه نظامی در 14 کیلومتری جنوب دمشق و در الکسوه می سازد. ضمنا در ماه مارس رئیس جمهور اسد مجوز ماموریت نظامی —دریایی ایران در لاذقیه را صادر کرد.
مفهوم است که اسرائیل نمی تواند اجازه دهد که تشکل های نظامی ایرانی و همچنین حزب الله در محدوده سوریه به طور دائم حضور یابند. شکایت اصلی اسرائیلی ها به خاطر مرزهای منطقه جنوب غربی در 15 کیلومتری جولان است. اسرائیل اصرار دارد که در فاصله ی 40 کیلومتری از خط اتش بس سوریه و اسرائیل قرار بگیرند. برای مقایسه: دمشق در 60 کیلومتری از خط تقسیم بندی واقع است. فعلا تل آویو کار فعال سیاسی- دیپلماسی با واشنگتن ، مسکو و ریاض با هدف محدود کردن جاه طلبی ایران در سوریه انجام می دهد.
موضوع مهم برای اوضاع سوریه ، کودتای نرم است که اکنون در محمد بن سلمان در عربستان سعودی در پیش گرفته و عملا کل مقام را با وجود زنده بودن شاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در دستانش گرفته است. براساس اطلاعات رسانه ها در آینده ای نزدیک شاه به طور رسمی مقام را به پسرش می دهد و او را شاه اعلام می کند. چنین توسعه ی سیاست درون سعودی بعید است که تهران را شاد کند. محمد بن سلمان ضد ایرانی شدید است و با تمام ابزارها برای مبارزه با ایران هم در یمن و هم در سوریه آماده خواهد بود.
بدین ترتیب اکنون پس از پیروزی بر داعش بر روی سن سوریه لحظه اوج فرا میرسد. تمامی بازیگران مطرح شده در برنامه در تقابل مستقیم حضور خواهد داشت. این کار به ناچار به یک وضعیت مزمن تنش و تکه تکه شدن خاک سوریه به چندین بخش با آینده ای غیر قابل پیش بینی منجر می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала