کنفرانس بین المللی «پنج قرن روابط ایران و روسیه »

© Sputnikکنفرانس بین المللی «پنج قرن روابط ایران و روسیه »
کنفرانس بین المللی «پنج قرن روابط ایران و روسیه » - اسپوتنیک ایران
اشتراک
۱۵ نوامبر در ساختمان بایگانی تاریخ سیاسی- اجتماعی دولتی روسیه ، کنفرانس علمی بین المللی « پنج قرن روابط ایران و روسیه » کار خود را آغاز کرد.

این مراسم به ابتکار دانشکده خاور شناسی آکادمی علوم روسیه و مرکز آموزش و تحقیقات وزارت امور خارجه ایران ، با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو و وزارت امور خارجه روسیه سازمان دهی شده است.
میخاییل بارانوف، نماینده دپارتمان دوم آسیا وزارت امور خارجه روسیه پیام ویژه سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را خواند:


«از صمیم قلب به تمامی شرکت کنندگان کنفراس « پنج قرن روابط روسیه و ایران» که توسط دانشکده خاورشناسی آکادمی علوم روسیه به مناسبت ۵۰۰ سالگی ایجاد ارتباطات دیپلماسی بین دولت های ما سازمان دهی شده است خیر مقدم می گویم. امروز ارتباطات روسیه و ایران ، طی قرن های طولانی مستحکم شده و بر اصول تساوی حقوق و احترام متقابل استوار بوده و در تمامی زمینه ها به تدریج رشد و پیشرفت می کند.
گفتگوی مرتب در سطوح عالی ، نقش با ارزشی در توسعه ارتباطات ایفا می کند که در جریان آن گام های مشخصی برای فعال سازی ارتباطات متقابل بین المللی و اجرای پروژه های عظیم برداشته می شود. کمیسیون های بین المللی در زمینه همکاری اقتصادی — تجاری، نظامی — فن آوری و علمی — فن آوری عملکرد موثری داشته ، ارتباطات علوم انسانی از جمله تبادل توریست پیشرفت می کند. امروز کار مشترک برای جستجوی پاسخ های موثر به چالش های مهم و تهدیدات معاصر شامل تهدید تروریسم بین المللی ادامه دارد.
این خوب است که ما امروز برای بیشتر شدن همکاری سودمند دو جانبه در آینده تلاش می کنیم که به مرحله جدیدی از شراکت استراتژیک میرسد.»


سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران ، آقای مهدی سنایی نیز پیام وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف را ایراد کردند:

ویتالی نااومکین رئیس دانشکده خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، پروفسور مشهور و رئیس انجمن شرق شناسان روسیه ضمن افتتاح این کنفرانس خطاب به مهمانان یادآوری نمود که شراکت روسیه و ایران در واقع ضمانتی برای حل تمامی مشکلات حاد جهانی است:


« این کنفرانس مفهوم نمادین ویژه ای دارد. در واقع ۵۰۰ سال ارتباطات دیپلماسی ایران و روسیه ، تاریخ عظیمی ست. و گواه این است که ارتباطات بین کشورها و ملل ما تاریخ منحصر به فردی دارد که گاهی ساده نبوده و در آن سقوط ها و فراز و نشیب های زیادی هم وجود داشته است. اما این تاریخ را ما با هم پشت سر گذاشتیم. ما آنرا می دانیم، احساس می کنیم و این امر ما را به هم نزدیک می کند. این در واقع فاکتور نزدیکی تمدن های ماست، برای آنکه ما از مدت ها پیش در فضای ساختاری واحدی زندگی می کنیم، علی رغم آنکه تفاوت های مذهبی داریم.
امروز نزدیکی برخوردهای ما در مقابل مشکلات منطقه ای و جهانی ما را متحد کرده است. این امر را می توان در حل و فصل اوضاع سوریه مشاهده کرد. فقط زمانی که ما با هم کار می کنیم، شانس حل شدن مشکلات به وجود می آید.»


محمد کاظم سجادپور مدیر مرکز آموزش و تحقیقات بین المللی وزارت امور خارجه ایران ، دپپلمات ایرانی و تحلیل گر سیاسی ضمن صحبت در خصوص پنج قرن تاریخ دیپلماسی در خصوص کار خود و اینکه چطور سازمان وی تاریخ توسعه ارتباطات دو کشور را طی این قرن ها ارج می نهد به خبرنگار اسپوتنیک توضیح داد:


در طول مراسم دانشمندان برجسته روسیه و ایران، شرق شناسان، نمایندگان دیپلماسی و محافل علمی ، ارزیابی های خود را از ارتباطات متقابل و شراکت گذشته و کنونی دو کشور ارائه کرده و همچنین پیشنهادات و درخواست های خود را برای توسعه ی ارتباطات آینده روسیه و ایران در زمینه های مختلف مطرح کردند. دیپلمات های ایرانی و نمایندگان محافل علمی توجه ویژه ای به مسئله توسعه همکاری نه فقط در زمینه حل و فصل درگیریهای جهانی ، مبارزه با تروریسم و یکپارچگی های بانکی و تجاری — اقتصادی بلکه در زمینه فرهنگ و ورزش ابراز داشتند. شرکت کنندگان ایرانی کنفرانس پیشنهاد کردند تبادل فعال تجربیات ورزشی به صورت دائمی ایجاد شده و توسعه یابد از جمله در زمینه محبوبیت و شهرت مدرسه های ژیمناستیک روسیه در ایران سخن به میان آمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала