گزارش و تحلیل

ماجرای استعفای سعد الحریری چیست؟

© AP Photo / Hassan AmmarA woman and her daughter pass by a poster of outgoing Prime Minister Saad Hariri, in Beirut, Lebanon, Saturday, Nov. 11, 2017. Lebanon's president has called on Saudi Arabia to clarify the reasons why the country's prime minister has not returned home since his resignation which was announced from the kingdom
A woman and her daughter pass by a poster of outgoing Prime Minister Saad Hariri, in Beirut, Lebanon, Saturday, Nov. 11, 2017. Lebanon's president has called on Saudi Arabia to clarify the reasons why the country's prime minister has not returned home since his resignation which was announced from the kingdom - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سعد حریری نخست وزیر فعلی لبنان که در عربستان سعودی بسر می برد اعلام کرد که از بیم جان خود پست خود را ترک می کند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به خبرگزاری روسی "تاس" سعد حریری که از 2016 نخست وزیر لبنان است تنها پس از این می تواند اختیارات خود را کنار بگذارد که میشل عون رییس جمهور لبنان استعفای نخست وزیر را بپذیرد. این اتفاق پس از بازگشت این سیاستمدار به بیروت رخ خواهد داد.

حریری همچنین از 2009 تا 2011 نخست وزیر لبنان بود ولی کابینه وی در زمینه بهار عربی منحل شد. در 2016 وی توانسته است دولت وحدت ملی را تشکیل دهد. پدر سعد رفیق حریری میلیاردر و کارآفرین متنفذ در سالهای 1992- 1998 و 2000- 2004 نخست وزیر بود که در سال 2005 ترور شد.

  • چرا سعد حریری کناره گیری کرد؟

بیانیه دفتر سعد الحریری در واکنش به اظهارات یک مقام ایرانی - اسپوتنیک ایران
بیانیه دفتر الحریری در واکنش به اظهارات یک مقام ایرانی
حریری مداخله ایران و همدستان آن از قبیل حزب شیعه حزب الله در امور داخلی لبنان علت اصلی استعفای خود نامید.
نخست وزیر در تاریخ 4 نوامبر گفت: آنها (ایرانی ها) به لبنان و دیگر کشورهای عرب "اعمال صورت پذیرفته" را تحمیل می کنند. من کاربرد حزب الله بعنوان سلاح علیه ملت سوریه را رد می کنم. برای من این امر قابل قبول نیست تا لبنان منبع خطر در منطقه باشد.
سخنان حریری برای بسیاری سیاستمداران لبنانی مشکوک به نظر رسید."سلیم جریصاتی" وزیر دادگستری لبنان تصمیم حریری را غیر قابل فهم واشتباه نامید. به گفته طلال ارسلان وزیر امور مهاجران، حریری در ریاض مورد فشار قرار گرفته است. وی افزود: در نشست اخیر هیچ علایمی از استعفای حریری وجود نداشت.

  • چرا حریری در خارج از لبنان تصمیم استعفای خود را اعلام کرد؟

ولید بخاری کاردار موقت عربستان سعودی در بیروت یک هفته پس از اعلامیه حریری به این سوال پاسخ داد. بخاری بعید ندانست که حریری بنا به ملاحظات امنیتی ممکن است به بیروت باز نگشته و "بنا به اراده خود در ریاض باقی مانده است".
وزیر خارجه لوکزامبورگ در بیانیه 13 نوامبر خود حدس زد که مقامات عربستان حریری را به گروگان گرفته بودند. ولی عبد الله المعلمی نماینده دائمی عربستان در سازمان ملل متحد این گفته ها را پوچ و توخالی نامید.

  • استعفای حریری بر زندگی سیاسی لبنان چه تاثیری خواهد گذاشت؟

نخست وزیر لبنان استعفا کرد - اسپوتنیک ایران
واکنش کاخ سفید به استعفای سعد الحریری
محققان می گویند که بر اثر استعفای حریری لبنان ممکن است وارد بحران سیاسی جدی شود.
تحلیلگر "جورج عالم" یادآوری کرد که حریری که پیشوای جمعیت سنی محسوب می شود یک سال پیش یک ابتکار مصالحه آمیز را مطرح کرد در نتیجه میشل عون — متحد حزب الله به مقام ریاست جمهوری برگزیده شد. بر اثر این کار خلاء حکومتی در بیروت رفع شده و راه برای تفاهم و مشارکت ملی هموار گردید.
عالم متذکر شد: اقدام کنونی حریری در ماهیت امر مصالحه سیاسی که بر اثر مساعی وی حاصل شده بود را تخریب می کند و کشور را بسوی بحران سوق می دهد.
بیروت پایتخت لبنان در سالهای 2007-2008 هم اینک صحنه رویارویی شیعیان و طرفداران حزب حریری "المستقبل" بود.

  • واکنش جهانیان به استعفای حریری

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که همه مسایل سیاست داخلی لبنان باید بوسیله گفتگوی پرمحتوا "با شرکت همه نیروهای سیاسی عمده لبنان چند مذهبی" حل شوند.
پیشتر این وزارتخانه از "همه نیروهای خارجی" دارای نفوذ بر حوادث لبنان دعوت به "برخورد سازنده" کرد.
آمریکا از همه کشورها به "احترام گذاشتن به استقلال، حق حاکمیت و روند قانونی" در آن کشور دعوت کرد. کاخ سفید اشاره کرد که فقط نیروهای دولتی از حق کنترل موقعیت در آن کشور برخوردادند.
بنا به خواست مقامات لبنان 9 نوامبر فرانسه با حریری تماس غیر رسمی برقرار کرد. به گفته امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه درخواست حریری برای واگذاری پناهندگی سیاسی در پاریس از حریری واصل نشد.
پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد که از تصمیم حریری مبنی بر ترک پست خود حمایت کرد. این پادشاهی اعلامیه های ایران درباره اینکه ریاض حریری را برای استعفا سوق می داد رد کرد.
خود حریری 8 روز پس از اعلام استعفا گفت که بزودی به بیروت باز خواهد گشت. وی افزود: من به بیروت می آیم تا رسما درخواست استعفا را به رییس جمهور لبنان تسلیم کنم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала