وقوع 118 پس‌لرزه در غرب ایران

© AFP 2023 / Pouria Pakizeh/ISNAوقوع 118 پس‌لرزه در غرب کشور
وقوع 118 پس‌لرزه در غرب کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ئیس مرکز زلزله‌نگاری ایران گفت: تاکنون ۱۱۸ پس لرزه رخ داده است و با توجه به بزرگی زلزله تا ماه‌ها پس لرزه ادامه خواهد داشت.

اخبار لحظه به لحظه زلزله در غرب ایران - اسپوتنیک ایران
اخبار لحظه به لحظه زمین لرزه در غرب ایران/ قربانیان زلزله غرب ایران به ۴۰۰ نفر رسید
به گزارش اسپوتنیک، علی مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران با اشاره به زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه گفت: کانون این زلزله در شهر ازگله در استان کرمانشاه و در ناحیه خط مرزی و کمی داخل کشور بوده است.
وی با اشاره به اینکه ۷.۳ ریشتر بزرگای زمین لرزه است نه شدت آ‌ن گفت: شدت زلزله با توجه به فاصله شهرها از نقطه مرکزی وقوع آن تفاوت دارد. هر چه از مرکز زلزله دور می‌شویم. میزان زمان لرزش بیشتر می‌شود اما شدت و دامنه آن کمتر می‌شود.
به نقل از ایلنا؛ مرادی افزود: این منطقه بسیار لرزه‌خیر بوده و پیش از زلزله شب گذشته یک پس لرزه به بزرگای ۴.۵ ریشتر اتفاق افتاده بود.
مرادی ادامه داد: هر چه دامنه و عمق بیشتر باشد، طبیعتا خسارات نیز بیشتر است. چنین زمین‌لرزه‌هایی گاه تا ده‌ها کیلومتر نیز قابل احساس است.
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های ثبت زلزله در شهرهای مختلف نصب شده است و امکان سنجش در ایستگاه‌های لرزه‌نگاری وجود دارد، گفت: این زلزله دیشب در تهران نیز احساس شد. کسانی که در سازه‌های بلند زندگی می‌کنند؛ بیشتر این مساله را حس کردند تا کسانی که در سازه‌های کوتاه زندگی می‌کنند.
مرادی افزود: احساس زلزله توسط شهروندان رابطه مستقیمی با شرایط آنها دارد. یعنی اگر فرد در حالت خوابیده، ایستاده و یا نشسته باشد یک شدت متفاوت از زلزله را می‌تواند احساس کند.
وی با تایکد بر اینکه پیش لرزه‌ها از ساعت ۲۱ آغاز شده بود، ادامه داد: با وقوع پیش لرزه‌ها مردم آگاه‌تر شده و چون زلزله اخیر اوایل شب اتفاق افتاده تلفات چشم‌گیر نبوده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به بزرگی زمین لرزه اکثرا آن را حس کرده‌اند.
مرادی درباره تعداد پس‌لرزه‌ها بعد از زلزله اصلی گفت: پس از زلزله اصلی ۱۱۸ پس لرزه تاکنون اتفاق افتاده است که ۴۹ مورد آن بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۱۷ مورد بین ۴ تا ۵ ریشتر بوده‌اند. احتمال وقوع پس لرزه‌های بیشتر کماکان وجود دارد و با زلزله‌ای به چنین بزرگی تا ماه‌ها پس‌لرزه‌ها ادامه خواهد داشت و مردمی که خانه‌هایشان آسیب دیده است باید مراقب این مساله باشند هر چند پس لرزه‌ها حداقل یک واحد از زلزله اصلی کمتر است.

روز یکشنبه 21 آبان ماه در ساعت 21:48 دقیقه زلزله ای شدید با قدرت 7.3 ریشتر در استان کرمانشاه در غرب و مرز این کشور با عراق به وقوع پیوست که تا کنون منجر به کشته شدن336 نفر و مجروح شدن بیش از 3500 تن در مناطق زلزله شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала