گزارش و تحلیل

اسرائیل و فلج هسته ای ایران

© Sputnik / Vladimir Astapkovichاسرائیل و فلج هسته ای ایران
اسرائیل و فلج هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران جاسوس موساد در ترور دانشمندان هسته ای را یافته است، هدف اسرائیل از برنامه فلج هسته ای ایران چیست!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مقامات ایرانی، دادستان تهران جناب آقای جعفرآبادی، از صدور حکم اعدام در خصوص یک عامل موساد خبر داد، بر اساس رای دادگاه، فرد مذکور به لحاظ همکاری با سرویس جاسوسی موساد به اعدام محکوم شده ‌است. اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر از طریق ایشان به خارج از کشور علی الاخصوص اسرائیل درج شده است.

دادستان تهران در توضیح گفت: یکی از اقدامات محکوم‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات 30 نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای از جمله شهیدان شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور آنان منتهی شده است.

وی در این راه، با بیش از هشت افسر اطلاعاتی موساد جلسات متعدد برگزار نموده است و این کار را در ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد به افسران اطلاعاتی موساد داده است.

اکنون دو سوال مطرح می شود، ایران چگونه توانسته است فردی که اطلاعات ایران را به اسرائیل فروخته است دستگیر نماید و این فرد از چه راهی اقدام به فروش اطلاعات امنیتی کشور نموده است! اسرائیل چه اهدافی را از ترور و ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران دارد!

خبرنگار اسپوتنیک به سراغ جناب آقای ولادیمیر مسامد کارشناس محترم مسائل سیاسی ساکن اسرائیل رفته است، و از وی در خصوص اهداف اسرائیل از ترور دانشمندان هسته ای ایران سوال نموده است. به عقیده ایشان با توجه به عدم تایید و یا نفی موضوع ترور دانشمندان هسته ای در ایران، پرداختن به این موضوع دشوار است، اما همه می دانند که اسرائیل به دنبال از بین بردن برنامه هسته ای ایران است و در این راه از هیچ اقدامی فرو نخواهد گذاشت.

تل آویو - اسرائیل - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کلاهک های هسته ای اسرائیل بر علیه ایران

-نیروهای نظامی ایران موفق به شناسایی یک عامل موساد در ایران شده اند، وی متهم به فروش اطلاعات حساس نظامی و هسته ای ایران به اسرائیل است، اسرائیل چه اهدافی را از ترور دانشمندان هسته ای ایران دنبال می کند؟

کشور اسرائیل هیچوقت و به هیچ وجه تمامی اتهامات وارده به خود در خصوص کشتن دانشمندان ایرانی متخصص در حوزه هسته ای را، نه تایید می کند و نه انکار. به همین دلیل نمی توان به طور قطع گفت که اسرائیل آنها را کشته است. دقیقا حدود 7 تا 8 سال پیش بسیاری از مطبوعات و رسانه های خارجی بسیار نوشته شده است که ترور دانشمندان هسته ای ایران (آقای محمدی — دانشیار دانشگاه تهران و…) توسط اسرائیل صورت گرفته است. تمامی رسانه ها اعلام می نمودند که تمامی این دانشمندان ایرانی هدف اسرائیل بوده اند. زیرا این افراد در برنامه هسته ای ایران مشغول به فعالیت بوده اند، در نتیجه یک خطر بزرگی برای اسرائیل محسوب می شدند که اسرائیل اقدام به کشتن آنها نمود.

اما اسرائیل هیچ وقت به صورت علنی اعلام نمی کند، ما دانشمندان هسته ای ایران را به خاطر فعالیت های هسته ای این کشور کشتیم، زیرا ما راه دیگری برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای ایران نداریم جز این کار. بدین ترتیب نمی توان دقیقا گفت که اسرائیل اقدام به کشتن این افراد نموده است و ایران جاسوس و فروشنده اطلاعات هسته ای ایران را یافته است و می خواهد اسرائیل جوابگوی این کارها باشد.

اما در این میان یک نکته بر همگان مشخص است، اسرائیل در پی مواردی است که به برنامه هسته ای ایران آسیب برساند. زیرا این کشور نمی داند چطور می تواند جلوی برنامه هسته ای و توسعه آن را در ایران بگیرد و یا به عبارتی دیگر چطور برنامه هسته ای ایران را متوقف کرد. بنابراین اسرائیل همواره به دنبال راه های مختلفی است که برنامه هسته ای ایران را متوقف سازد. حتی در قرادادی که حدود دو سال پیش در شهر وین به امضا رسید، دنیا با فعالیت های هسته ای ایران به توافق رسید، این موضوع موجب توقف اسرائیل نشد. در واقع اسرائیل همیشه سعی می کند تا این برنامه را متوقف کند. اما اسرائیل هیچ وقت به طور رسمی خبر ترور دانشمندان هسته ای ایران را نه تایید و نه رد نموده است. اسرائیل از راه های مختلف استفاده می کند، اما من به عنوان یک تحلیلگر سیاسی نمی توانم به طور مشخص این موضوع را (به علت عدم تاکید و رد موضوع ترور دانشمندان هسته ای ایران توسط اسرائیل) را تفسیر نمایم، زیرا اسرائیل این موضوع را تایید و یا رد ننموده است.

جناب آقای عماد آبشناس از جمله مفسران و تحلیلگران امور سیاسی در ایران، موضوع ترور دانشمندان هسته ای ایران و فعالیت های جاسوسی اسرائیل در ایران را یک موضوع واضح می داند، این که اسرائیل به دنبال توقف فعالیت هسته ای ایران است و در این راه از هیچ اقدامی باک ندارد. 

اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اسرائیل مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران را شنود می کرد

-ایران چه تمهیداتی در زمینه اقدامات اسرائیل در ایجاد خلل در برنامه هسته ای خود (من جمله ترور دانشمندان هسته ای توسط اسرائیل و شناسایی عوامل موساد در ایران) در نظر گرفته است؟

ما در ایران در یک جنگ اطلاعاتی با برخی کشورها من جمله اسرائیل رو به رو است. طبیعتا" سیستم های اطلاعاتی ایران سخت دنبال افرادی هستند که برای اسرائیل در حال جاسوسی هستند. متاسفانه این روزها تعداد زیادی افراد هستند که برای اسرائیل جاسوسی می کنند و هم عملیات تروریستی برای بر هم زدن امنیت ایران تدارک می بینند. بدین ترتیب، طبیعتا" نمی توان توقع داشت که این جنگ اطلاعاتی به پایان برسد، تصور بنده این است که این جنگ دائم ادامه خواهد یافت. ایران تنها کاری که در این برهه زمانی می تواند انجام دهد این است که این تشکل های اطلاعاتی را مهار نماید.

-موساد از چه طریقی، و با چه اهدافی به دنبال ترور دانشمندان هسته ای ایران و نفوذ در فعالیت های هسته ای این کشور است؟

از خود برنامه هسته ای مهمتر، دانشمندان هسته ای ایران و یا تمام افرادی که در زمینه فن آوری و تکنولوژی نظامی کار می کنند. مغز و تکنولوژی ای که یک کشور در اختیار دارد به عنوان مهمترین ابزار این کشور محسوب می گردد. اگر احیانا" بخواهند یک فن آوری را از کشور را بگیرند کافی است که دانشمندان ان کشور را از بین ببرند. کماآنکه ما دیدیم ایالت متحده زمانیکه به عراق و یا لیبی حمله کرد، اولین افرادی که در معرض ترور و یا دزدین قرار گرفتند، دانشمندان این کشورها بودند. در این راستا، دانشمندانی که حاضر بودند کشور خود را رها نمایند به امریکا فرستاده می شدند و آنهای که حاضر نبودند توسط آمریکا ترور می شدند. زیرا در راه توسعه یک کشور — این تکنولوژی است که بسیار حساس و مهم است.

موساد : ایران چه با توافق هسته ای چه بدون آن تهدیدی برای اسرائیل است - اسپوتنیک ایران
موساد : ایران چه با توافق هسته ای چه بدون آن تهدیدی برای اسرائیل است

ایران علی الرغم که با دیگر کشور توافق هسته ای را انجام داده است، اما دانشمندان و تکنولوژ هسته ای خود را از دست نداده است. ایران هنوز ابعاد علمی خود را دارد. به همین دلیل است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می تواند بر خود ببالد که ایران در عرض چند روز می تواند به سابق برگردد، زیرا به هر حال این تکنولوژی و فن اوری علوم هست. تنها راهی که می توان ایران و یا یک کشوری را در یک زمینه خاص و یا تکنولوژی فلج کرد این است که علوم و فن آوری این کشورها را از بین برد، یا دانشمندان مطرح در این زمینه ها را ترور کرد.

جناب آقای برهانی کارشناس سیاسی ایران در امور کشورهای خاورمیانه نیز با دیگر کارشناس ایرانی همسو است، به عقیده ایشان کشورهای منطقه باید در جهت فعالیت های اسرائیل من جمله ترور دانشمندان ایستادگی نمایند.

-ایران چگونه توانسته است یکی از عوامل موساد در زمینه فروش اطلاعات 30 دانشمند هسته ای ایران و ترور دانشمندان ایرانی را شناسایی نماید؟

پرونده اسرائیل نشان می دهد که در زمینه ترور دانشمندان هسته ای دارای سابقه می باشد، این اقدامات اسرائیل تنها مربوط به ایران نمی باشد. پیش از این در کشورهای دیگر از جمله مصر نیز این اتفاق ها افتاده است. هدف اسرائیل این است که مانع از این موضوع شود که کشورهای منطقه دارای قدرت شوند و بدین ترتیب بتوانند تغییری در شرایط منطقه ایجاد نمایند. اسرائیل در این راه باکی از ترور و قتل ندارد.

به همین دلیل کشورهای منطقه باید آمادگی داشته باشند، زیرا سیاست ترور و از بین بردن مخالفان در برنامه های اسرائیل جا دارد، علی الخصوص کشورهایی که در این زمینه در برابر اسرائیل مقاومت می کنند بیشتر در معرض ترور دانشمندان علوم مختلف خود هستند. 

-بر اساس سخنان شما، اکنون کشورهایی چون ایران و مصر چه اقدامات و تمهیداتی در برابر اسرائیل می توانند انجام دهند؟

به هر حال، یک مجموع وسیعی از اقدامات است که کشورهای منطقه من جمله ایران داشته باشند تا خطر اسرائیل را کاهش دهند، یک بعد این است که کشورهای منطقه می توانند با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند، من جمله تشکل های اطلاعاتی کشورهای مختلف می توانند با یکدیگر همکاری و تبادل اطلاعات داشته باشند، تا از نفوذ اطلاعاتی اسرائیل در منطقه بهتر عمل کنند. کشوهای دیگر از نظر جنبه های فنی و در بحث تکنولوژی نیز می توانند از وسایل ارتباطی و اطلاعاتی جدید و ابزارهای جدید استفاده کنند و یا در برابر ابزار های جدیدی که اسرائیل به کار می گیرد متوقف کنند.

-مقامات ایرانی چگونه توانسته اند (به عنوان مثال راه تکنولوژی یا دیگر راه ها) اقدام به دستگیری این عامل موساد در کشور خود نماید؟

در این مورد خاص، ما محتاج به دانستن اطلاعات ویژه ای داریم که چطور این عملیات صورت گرفته است. علی القاعده این اطلاعات قابل کشف نیست و به راحتی مورد انتشار نیست.

واقعا اسرائیل، دارای سابقه و تاریخ در ترور است. این کشور نظامی است که اهداف مرموز و توسعه طلبانه ای در منطقه دارد. اسرائیل در این راه از قتل، ترور و جنایت هیچ ابایی ندارد. لذا کشورهای منطقه باید حواسشان جمع باشد، زیرا هر گونه غفلت موجب می شود که آنها ضربه بخورند. کشورهای منطقه باید حتما به تحرکات اسرائیل در منطقه توجه داشته باشند، در برابر این طرح ها و اقدامات از خود دفاع نمایند.

در پایان سخنان این سه کارشناس محترم از کشورهای مختلف، اگر چه می توان گفت اسرائیل به طور مستقیم موضوع ترور دانشمندان هسته ای ایران را تاکید و یا رد نکرده است، اما مقامات ایرانی این موضوع را امری مسلط می دانند و تا کنون موفق به خنثی سازی و دستگیری برخی تحرکات اسرائیل شده اند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала