جنگ ایران و عربستان

© Fotolia / Mark Rubensجنگ ایران و عربستان
جنگ ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنگ ایران و عربستان چه گزینه هایی می تواند داشته باشد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از الشرق الاوسط، پس از اصابت موشک یمنی به ریاض، تنش بین ایران و عربستان بالا گرفت. سعودی‌ها این موشک را "عمل جنگی" به حساب آوردند.

عبدالرحمن الراشد، روزنامه‌نگار نزدیک به محافل قدرت در ریاض، به گزینه‌های جنگ بین ایران و عربستان پرداخت و نوشت: درگیری‌ها با ایران و هم‌پیمانان اصلی آن بیشتر می‌شود. موشکی که حوثی‌ها به سمت پایتخت عربستان شلیک کردند، یک تحول نظامی خطرناک بود که نمی‌توان آن را از نزاع منطقه‌ای با ایران در لبنان، سوریه و عراق جدا کرد.

ایران درگیری‌ها در عراق، سوریه، لبنان و یمن را از دور مدیریت می‌کند. کشورهای منطقه و نیز آمریکا در به کارگیری سیاستی که با استراتژی "توسعه‌طلبی" ایران از طریق نایبان تهران متناسب باشد، شکست خوردند.

گزینه اول یعنی جنگ با ایران، جز در حالت دفاعی و هجوم مسلحانه مستقیم ایران، نامحتمل است. رویکرد تهران، در اداره کردن بحران‌ها، جنگ مستقیم نیست.

درگیر‌ی‌ها با ایران بدون اینکه مانعی داشته باشد، گسترده می‌شود. با تضعیف جریان سعد حریری در لبنان و نیز تقویت قدرت موشکی حوثی‌ها در یمن که قلب عربستان را هدف قرار می‌دهند، این درگیری‌ها خطرناکتر می‌شود.

تقویت نیروهای میلیشیاهای محلی در کشورهای آشوب‌زده، می‌تواند گزینه دیگر باشد.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала