گزارش و تحلیل

معمای مشکل آمریکا

© Sputnik / Denis Aslanov /  مراجعه به بانک تصاویر معمای مشکل آمریکا
معمای مشکل آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید بتوان گفت پیچیده ترین معمای تاریخ بشریت همانا منافع ملی و مشکل ایالات متحده با دیگر کشورهای جهان به حساب می آید که ظاهرا نه پایانی دارد و نه تعریف.

بستگی به سلیقه روسای جمهوری و منافع کنگره ایالات متحده این منافع دائما در حال تغییر است وجهان را سردرگم کرده.
از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا به حال روزی نیست که ایالات متحده در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکند و روزی بر بشریت نگذشته که در جایی از جهان انسان های بی گناه توسط نیروهای مسلح ایالات متحده وهمپیمانانش کشته نشوند و در همه این موارد آمریکایی ها مدعی هستند که از منافع ملی خود دفاع می کنند.
بد نیست یکبار هم که شده آمریکایی ها تعریفی از منافع ملی خود برای جهانیان ترسیم کنند تا تکلیف همه روشن باشد و کاری نکنند که با منافع ملی ایالات متحده در تضاد باشد.
حال سوالی که اینجا مطرح است منافع ملی دیگر کشورها چه می شود؟
آمریکایی ها از پانزده هزار کیلومتر دورتر به خلیج همیشه فارس می آیند و مدعی می باشند که برای دفاع از منافع ملی خود و دمکراسی به این منطقه لشکر کشی کرده اند.
اگر مردمان این منطقه دمکراسی آمریکایی نخواهند چه کار باید کنند؟
آیا دمکراسی آمریکایی را باید با زور به آنها خوراند؟
این دمکراسی که خیری برای اهالی این مناطق نداشته و هر جایی که ایالات متحده تلاش کرده دمکراسی خود را در آن پیاده کند مردم با ویرانی و نا امنی و تروریسم و… مواجه شدند.
نمونه پیاده سازی این دمکراسی را می توان در افغانستان و عراق به وضوع مشاهده کرد.
برخی باور دارند منافع ملی ایالات متحده به معنای حذف دیگر کشورها و استعمار کشورهای دیگر به روش های نوین به حساب می آید.
در واقع در دورانی که کشورهای استعمار کننده مانند فرانسه و انگلیس و… کشورهای دیگری را اشغال می کردند حد اقل حق و حقوق و مزایایی برای مستعمره های خود قایل می شدند و برخی مسئولیت ها مانند تامین امنیت را به گردن می گرفتند اما در روش جدید آمریکایی اشغال کنندگان هیچ مسئولیتی را به گردن نمی گیرند و فقط منابع خدادادی کشورهای مختلف را به یغما می برند.
اگر هم کشوری بخواهد از منافع ملی خود دفاع کند متهم به دخالت در امور کشورهای دیگر ، بست نفوذ و تهدید امنیت همسایگان می شود.
بد نیست آمریکایی ها تفسیر کنند اگر آنها از پانزده هزار کیلومتر دورتر به خاورمیانه و یا شرق آسیا و یا غرب اوروپا و یا آفریقا و یا آمریکای جنوبی و یا… می روند چگونه است که مثلا ایران حق ندارد چند صد کیلومتر آنطرفتر به دنبال منافع ملی و تامین امنیت ملی خود باشد؟
زمانی که رسانه هایی عملکرد آمریکایی ها را رسوا می کنند می بینیم که آمریکایی ها تلاش می کنند صدای آنها را خفه کنند، مانند اتفاقاتی که امروزه برای RT و اسپوتنیک روسیه می افتد یا قبلا برای پرس تی وی و یا شبکه العالم ایران افتاد.
مشکل اصلی آمریکایی ها امروزه این است که همه طرح های آنها در خاورمیانه توسط ایران و روسیه ناکام مانده و تلاش دارند با روش های کثیف خود نقشه تجزیه منطقه را پیاده کنند.
آنها با اعمال تحریم بر علیه ایران و جلوگیری از فعالیت رسانه های روسی و استفاده از کمسیون های خلع سلاح سازمان ملل که زمانی در عراق ناتوانی خود در کشف حقایق را نشان داده اند تلاش دارند تا سهمی برای خود پس از پایان داعش در سوریه و عراق داشته باشند و منطقه را به مناطق نفوذ میان خود و دیگران تقسیم کنند.
آمریکایی ها می دانند امروزه نیروهای همپیمان ایران و روسیه هستند که داعش ساخته آمریکا در سوریه و عراق را نابود کرده اند و چند صباحی بیش نمانده تا کار این گروه تروریستی تمام شود و می دانند که پس از اینکه کار داعش تمام شد در سوریه ارتش سوریه و همپیمانانش به دنبال آن خواهند بود که تکلیف باقیمانده نیروهای خارجی را روشن کنند.
در واقع منافع ملی ایالات متحده ظاهرا امروزه این است که کشورهای منطقه و جهان با تروریسم بین المللی درگیر باشند، خاور میانه به کشورهای کوچکتر که تا ابد با هم درگیر هستند تقسیم شود و کشورهای بزرگ منطقه ها در دشمنی قرار داشته باشند تا ایالات متحده هم سلاح های بنجل خود را به فروش برساند هم اینکه آمریکا به بهانه های مختلف دائم در منطقه حضور داشته باشد.
تا وقتی که کشورهای منطقه با هم متحد نشوند تا جلوی زیادی خواهی های آمریکا در منطقه خاورمیانه را بگیرند قطعا این ماجرا ادامه خواهد یافت و با توجه به اینکه سران بسیاری از کشورهای منطقه دست نشانده آمریکایی ها هستند بعید به نظر می آید تا زمانی که اینان قدرت را در دست دارند بتوان امیدوار بود که منطقه خاورمیانه و جهان بتواند نفسی آرام بکشند و تنها امید مردمان این منطقه به ایران و روسیه خواهد بود تا دست آمریکا و همپیمانانش را کوتاه کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала