گزارش و تحلیل

مقایسه آزادی های بانوان در عربستان و ایران +عکس

© AP Photo / Ebrahim Noroozi۱۷ درصد دختران در ایران زیر ۱۸ سال ازدواج می کنند
۱۷ درصد دختران در ایران زیر ۱۸ سال ازدواج می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تغییرات ناگهانی ایجاد شده در عربستان سعودی در رابطه با آزادی بانوان، این روزها در شبکه های اجتماعی جنجال هایی به پا کرده است. در این مقاله سعی بر این شده است که مقایسه اجمالی بین آزادی های بانوان و محدودیت های آنان در دو کشور ایران و عربستان انجام دهیم.

به گزارش اسپوتنیک، در چند ماه اخیر یکی از خبرسازترین اتفاقات در شبکه های اجتماعی اهدا آزادی هایی به بانوان در کشور عربستان است که تا دیروز فقط رویایی دست نیافتنی بوده است.
تا چندی پیش زنان در عربستان نه حق رانندگی داشتند و نه حتی می‌توانستند به قبرستان بروند. آنها بدون یک مرد قادر به خروج از منزل نبوده و حق پرو لباس را نیز نداشتند. حقوقی مانند شرکت در انتخابات و رای دادن و همچنین رفتن به رستوران برای خوردن غذا نیز از حقوقی دست نیافتنی برای آنان به شمار می رفت. این در حالی که است که در کشور ایران این حقوق جزو پیش پا افتاده ترین مسائلی است که نه تنها زنان از آن برخوردارند بلکه حتی به عنوان حق طبیعی هر فردی در اجتماع برشمرده می شود.
در کشور عربستان زنان اجازه رفتن به ورزشگاه و دیدن مسابقات ورزشی را نداشتند و در خبرهایی شنیده می شود، مدتی است که پیدا کرده اند. به نظر می رسد امکان حل آن این موضوع در ایران نیز وجود داشته باشد.

از جمله شرایط خاصی که در عربستان برای بانوان وجود دارد، اجازه قیم قانونی آنان برای داشتن گذرنامه، ازدواج، مسافرت یا رفتن به دانشگاه ها برای طی مراحل عالی تحصیلی می باشد.
معمولا قیم زنان درعربستان سعودی پدر، همسر، برادر و یا حتی فرزند او می باشد. گفته شده است که حتی در بیمارستان های سعودی پیش از رسیدگی و درمان زنان، نیازمند داشتن اجازه از سوی قیم و ولی او است و برای شروع درمان او چه ساده و چه سخت، بدون این مجوز اقدامی صورت نمی گیرد. در ایران نیز زنان متاهل برای گرفتن گذرنامه نیازمند اجازه کتبی از همسر خود هستند اما برای درمان و آموزش نیازمند چنین اجازه ای نیست.

پس از تغییرات ناگهانی در عربستان سعودی اجازه ورود به استادیوم و رانندگی برای بانوان آزاد اعلام شده است و آنان بطور قانونی می توانند رانندگی کنند. این در حالی است که بانوان در ایران از مدت ها پیش حتی بیشتر از آقایان به رانندگی می پرداختند. بحث اجازه ورود بانوان به استادیوم نیز از سوی دولت ایران دست اجرا است و وعده هایی در این زمینه از سوی مسئولین به آنان داده شده است.

پس از انتخابات جدیدی که در ایران انجام شد قرار بود وزیری بانو از سوی دولت تعیین شود که به گفته روحانی عملی نشد اما در مقابل در کشور امارات ۹ زن بعنوان وزیر انتخاب شدند که یکی از آنها ایرانی الاصل می باشد.

البته لازم به ذکر است که در ایران از بانوان در مراتب بالای حکومتی و معاونت رئیس جمهور استفاده شده است. بعنوان مثال "لیدا جنیدی" بعنوان مشاور حقوقی رئیس جمهور، "شهیندخت مولاوردی" بعنوان دستیار رئیس جمهور و "معصومه ابتکار" بعنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ایران انتخاب شده و در مقامات بالای دولتی فعالیت می کنند.

با توجه به تمامی آزادی های نداشته بانوان در کشور عربستان نکته جالب توجه این است که این کشور عضو جدید کمیسیون مقام زن شده‌ است!
با نگاهی اجمالی به آزادی های زنان در دو کشور ایران و عربستان و بازگشت به تاریخ، می توان مشاهده نمود که آنچه که برای زنان عربستان در حال اتفاق افتادن است، دارد شباهت زیادی به دوران اصلاحات رضاخان در ایران پیدا می کند. برخی از کارشناسان بر این عقیده اند که این اتفاق ها، سرمنشع کوچکی برای اتفاق های بزرگ و احتمال براندازی دولت آل سعود می تواند باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала