گزارش و تحلیل

برجام موضوع اصلی کنفرانس مسکو

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مسکو در باره عدم گسترش سلاح هسته ای
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مسکو در باره عدم گسترش سلاح هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برجام در مرکز بحث های کنفرانس عدم گسترش سلاح هسته ای قرار داشت.

از 20 تا 21 ماه اکتبر کنفرانس مسکو در باره عدم گسترش سلاح هسته ای برگزار شد. بیش از 260 سیاستمدار، دیپلمات و کارشناس سیاسی، دانشمند، متخصص و کارشناس دولتی، نظامی در این کنفرانس شرکت داشتند. آنها در حل و فصل مسائل تکامل امن انرژی هسته ای و عدم گسترش سلاح هسته ای و کنترل تسلیحات از 40 کشور و سازمان بین المللی شرکت دارند.

از سال 2010، کنفرانس مسکو برگزار می شود. مهمترین هدف کنفرانس- تعیین «نقاط داغ»ی است که رژیم عدم گسترش را تهدید می کند و یافتن روش «سرد کردن»آنها. سخنرانی مهمانان افتخاری کنفرانس مهمترین رویداد کار کنفرانس مسکو بود. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گزارشی تحت عنوان «روسیه و نظم جهانی هسته ای» را ایراد نمود. لاوروف در سخنرانی خود به اهمیت زیاد پیمان عدم گسترش سلاح هسته ای توجه نمود و متذکر شد رژیمی که این سند برقرار می کند و اساس حقوقی آن برای یکسری پیمان های مهم، دوران دشواری را از سر می گذراند و با آزمایشات جدی و سنگینی مواجه شده است.

سرنوشت برجام (معامله هسته ای با ایران) یکی از موضوعات مهم کنفرانس مسکو بود. در این کنفرانس به سرنوشت برجام و نقش تلاش های چند جانبه  دیپلماتیک در رفع بحران هسته ای در شبه جزیره کره توجه خاصی مبذول شد.

سرگی لاوروف خاطرنشان نمود: پیداست شکست برجام به تقصیر یکی از شرکت کنندگان فعال آن و به نوعی رهبر گروه « 1+5» می تواند سیگنال نگران کننده ای برای کل معماری امنیت جهانی، از جمله چشم انداز حل و فصل مسأله هسته ای در شبه جزیره کره باشد. رفع آن محتاج تلاش های زیاد دیپلماتیک است. مهمترین هدف در مرحله کنونی — جلوگیری از درگیری نظامی است که به فاجعه انسانی، اقتصادی و اکولوژیکی خواهد انجامید. تمام طرف های دخیل در این قضیه باید خویشتن داری از خود نشان بدهند.

نشست «برجام- دستاورد، موانع و تأمین اجرای درازمدت توافق وین»پر شور بود. در این نشست، سیاستمدارانی گرد آمده بودند که طی روزهای طولانی، واژه به واژه و قدم به قدم متن برجام را آماده کردند. همه آنها برجام و نقش آن در حل و فصل مسأله هسته ای ایران را مورد ارزیابی عالی قرار دادند و در خصوص لفاظی رئیس جمهور آمریکا و اقدامات ضد ایرانی ایالات متحده و قصد ترامپ برای خروج از برجام ابراز تأسف کردند. رهبران کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در اعلامیه مشترکی از برجام حمایت کردند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در چارچوب این نشست یک اعلامیه جنجالی ایراد نمود:«تهران تأیید می کند که تحت هیچ شرایطی سلاح هسته ای تولید و یا خریداری نخواهد کرد. این تعهد دائمی و نامحدود ایران است که تهران در چارچوب برجام به عهده گرفته است».

به گفته دیپلمات ایرانی، پس از پایان زمانی که در سند قید شده است (15-10 سال در خصوص جنبه های مختلف آن) ایران طراحی بمب هسته ای را شروع نخواهد کرد و عضو عادی پیمان عدم گسترش سلاح هسته ای خواهد بود.

بدین ترتیب کنفرانس مسکو عدم گسترش سلاح هسته ای، یکبار دیگر نشان داد که اکثر کشورها بطور جدی نگران وضعیت کنونی نظامی —سیاسی در جهان و سرنوشت رژیم عدم گسترش سلاح هسته ای هستند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала