روسیه از کردستان عراق چه می خواهد؟

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر شرکت روسی روس‌نفت
شرکت روسی روس‌نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه قصد دارد در خط لوله نفت کردستان عراق سرمایه گذاری کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، روسیه به اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در اقلیم کردستان تبدیل خواهد شد. این هدف بخشی از استراتژی پوتین در منطقه است. سیاستی که پوتین در اقلیم خودمختار کردستان عراق دنبال می‌کند،بخشی از سیاست راهبردی او در خاورمیانه به حساب می‌آید. روسیه بر خلاف کشورهای غربی، آمادگی آن را دارد تا در جبهه‌های متفاوت ایفای نقش کند.

در قیاس با سیاست خارجی آمریکا و کشورهای غربی، محدودیت‌های کمتری ناظر بر سیاست خارجی روسیه وجود دارد. به عنوان نمونه، فروش تسلیحات به ایران و همکاری با این کشور در بحران سوریه منجر به آن نمی‌شود که روسیه از همکاری  خود با عربستان سعودی چشم پوشی کند. تصمیم اخیر روسیه مبنی بر صدور جنگ‌افزار به عربستان را نیز باید در همین راستا دانست.

استراتژی پوتین در خاورمیانه بر دو پایه استوار شده است: افزایش نفوذ سیاسی و نقش روسیه در کل منطقه که در این راستا روسیه پس از آنکه در سایه تحریم‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از نفوذ خود را در اروپا از دست داد، اقدام به تغییر رویکرد خود کرد. خاورمیانه یکی از مهم‌ترین عرصه‌های سیاست خارجی جدید این کشور است.

نکته دوم افزایش نقش روسیه در عرصه اقتصادی.سرمایه‌گذاری کلان روسیه در خط لوله نفت اقلیم خودمختار کردستان دومین رکن استراتژی پوتین در خاورمیانه است.

بر اساس اظهارات مقامات روس‌نفت، سهم این شرکت روسی در خط لوله نفت اقلیم خودمختار کردستان بالغ بر ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد مابقی توسط گروه KAR تامین می‌شود. حجم سرمایه‌گذاری روس‌نفت در این پروژه بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала