گزارش و تحلیل

افشاگری یک مامور سیا: اعمال ترامپ غیر قابل پیش بینی است

© AFP 2023 / Nicholas Kammترامپ، تصمیم رهبر کره شمالی را ستود
ترامپ، تصمیم رهبر کره شمالی را ستود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، «ری مک گاورن» (Ray McGovern) کارمند سابق بلندپایه سازمان سیا آمریکا نفوذ سرویس های ویژه بر سیاست ایالات متحده را توأم با خطر معیینی می داند.

ری مک گاورن در خصوص اتحاد شوروی تحلیل‌های زیادی انجام داده و حالا گله می‌کند که سرویس های ویژه و سیاستمداران مزاحم آن شدند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با روسیه مناسبات بهتری برقرار کند.

مک گاورن در برلین در جمع روزنامه نگاران گفت:

«ترامپ بی میل نبود سیاست عقلانه تری در مورد روسیه اجرایی کند ولی حالا به خاطر فعالیت رسانه‌های گروهی، سرویس های ویژه و فروشندگان تسلیحات تمی تواند این کار را انجام دهد.

به گفته وی سازمان های سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا از تاریخ 11 سپتامبر 2001 تا کنون پول‌ها به مقدار سه برابربیشتر از سابق دریافت کردند. وی ضمن صحبت در باره مناسبات آمریکا- روسیه به «داستانی در باره مداخله روسیه در انتخابات 2016 در آمریکا اشاره کرد که دمکرات های باخته و برخی جمهوری خواهان در فضای خبری پخش کردند. ادعا ها در این باره که ترامپ با کمک روسیه روی کار آمده مزاحم آن شده که ترامپ سیاست درستی نسبت به روسیه را دنبال کند.

цру трамп - اسپوتنیک ایران
سرویس های اطلاعاتی آمریکا مانع اجرای توافق های کلیدی بین المللی از سوی ترامپ می شوند
ماک گاورن در سال‌های 1980 تحلیلگر بلندپایه و کارشناس در امور شوروی بود و به ورسای جمهوری رونالد ریگان و جورج بوش شخصاً گزارش می داد. وی در 1990 بازنشسته شد و در اوایل 2003 همراه با دیگر کارمندان پیشین سرویس های ویژه، سازمان «پیشکسوتان به خاطر عقل سلیم» Veteran Intelligence Professionals for Sanity را تشکیل داد. وی از شعار «به حاکمان جهانی حقیقت بگویید» پیروی کرده و مخالف سوئ استفاده از اطلاعات از طرف سرویس های ویژه است.

وی هنگام بازدید خود از برلین در نوامبر 2016 چندی پیش از انتخابات در آمریکا هنوز امیدوار بود که در زمان حکومت ترامت تغییر خط مشی در مورد مسکو امکان‌پذیر باشد. حالا کارمند پیشین سرویس ویژه می‌گوید که دلسرد شده ولی امید خود را از دست نداده است. وی هنگام سفر یک سال پیش به برلین که آن زمان همراه با ویلیام بینی William Binney رئیس سابق سرویس فنی آژانس امنیت ملی آمریکا در برلین بود هشدار داد که سرویس های ویژه و مقامات واشنگتنی حتماً کاری خواهند کرد تا ترامپ با دریافت اطلاعات نادرست گمراه شود.

© Sputnik / Tilo Gräserری مک گاورن
ری مک گاورن - اسپوتنیک ایران
ری مک گاورن

اعمال ترامپ اصلاً غیر قابل پیش بینی است

ماک گاورن در مورد حوادث جاری اظهارنظر کرد، حوادثی که الآن در ایران، سوریه و کره شمالی جاری است. ماک گاورن اشاره کرد که این امر صورت پذیرفته که ترامپ خودش در تاریخ 4 آوریل فرمان کاربرد سلاح شیمیایی در حمله به سوریه داد و فقط بعد از مدتی اطلاع بیشتر مفصل را دریافت کرد. وی در مصاحبه گفت که «اعمال ترامپ اصلاً غیر قابل پیشبینی است صرف نظر از اینکه سیا به او چیزی بگوید یا نه». ماک گاورن افزود:

«ولی این کل مساله نیست. مساله این است که اگر رئیس جمهور قابل پیشبینی نباشد و مجبوریم به نظامیان اتکا کنیم تا آن‌ها او را ترمز کنند، در این صورت جان ما در خطر است!».

ماک گاورن با اشاره به امرا در دولت ترامپ گفت: «ما در ترکیب دولت نظامیان داریم ولی رئیس جمهورما قابل پیشینی نیست. لیکن این بدترین مورد نیست زیرا نظامیان یقیناً خبر دارند که جنگ یعنی چه».

ماک گاورن ادامه داد:

«اگر من پوتین بودم بر این می‌بودم که هیچ وقت نباید اطمیننان داشت که موعد اعتبار این یا آن توافقنامه حاصله با رئیس جمهور آمریکا تا چه اندازه درست است. نه تنها پوتین بلکه سران دیگر کشورها باید تعمق کنند که توافق حاصله با رئیس جمهور آمریکا تا چه اندازه اعتبار دارد. منظورم هم ترامپ و هم اوباما است. کارمند سابق سیا آتشبس ماه سپتامبر 2016 در سوریه تأیید شده از سوی پوتین و اوباما را یادآوری کرد که بوسیله حمله آمریکایی به ارتش سوریه نقض شد.

تفاهم از بروز جنگ جلوگیری خواهد کرد

این کارمند آمریکایی تأکید کرد که این امر اهمیت حیاتی دارد که ما باید روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهورش را درک کینم. ولی در حال حاضر در غرب چنین اتفاقی نمی افتد. در این رابطه ماک گاورن سال 1983 را یادآوری کرد که در آن زمان ممکن بود در دو مورد جنگ هسته ای شروع شود. وی ادامه داد: «ما هنوز هم مدیون سرهنگ «استانیسلاو پتروف» هستیم». منظور وی افسر شوروی بود که امسال فوت کرد و اما در ماه سپتامبر 1983 این نظامی شوروی سیگنال دروغین در باره پرتاب موشک های آمرکایی را درست شناسایی کرده و از واکنش جوابیه جلوگیری نمود.

چندی پس از آن در نوامبر همان سال رهبری مسکو تعلیمات ناتو با نام رمزی Able Archer 83 را بعنوان حمله واقعی با کاربرد سلاح هسته ای تلقی کرد. تحلیلگر سابق سیا گفت که در آن زمان این امر قابل فهم بود. در آن زمان او همراه با همتایان توجه کاخ سفید را به نگرانی شوروی و پیامد های احتمالی جلب کرد و درخواست نمود که آن مانور قطع شود و این کار انجام شد. این از موارد کم شمار تاثیرگذاری سرویس های اطلاعاتی بر سیاستمداران بود.

حکومت „Deep State"

ماک گاورن ضمن توصیف نفوذ «دولت عمقی» متشکل از سرویس های ویژه و صنایع دفاعی به نمونه اوایل سال جاری اشاره کرده گفت: سوم ژانویه سال جاری سناتور «چاک شومر» در مصاحبه با کانال MSNBC آمریکا اظهار کرد که ترامپ وقتی که جنگ با سرویس های ویژه شورع کرد ابلهانه عمل نمود. آن‌ها برای انتقامگیری وسایل زیادی دارند. شومر پیشتر بر این عقیده بود که ترامپ انسان عاقلتر و دارای احتیاط بیشتری می‌باشد و نه کسی است که «به جنگ کوچکی با سرویس های ویژه دست بزند».

سناتور از این امر تعجب کرد که مجری برنامه خانم «ریچل مدو» Rachel Maddow برای توضیح پرسش نکرده و تنفس اعلام نمود. وی بایستی می‌گفت: «سناتور شومر، شما 30 سال در واشنگتن هستیند. آیا شما به من می‌گویید که رئیس جمهور آمریکا باید از سرویس های ویژه بترسد؟» ماک گاورن گله کنان گفت که ولی چنین چیزی صورت نگرفت. وی تأکید کرد که اظهارات سناتور در فضای خبری نادیده گرفته شد که گویای بسیاری چیزها از نقش رسانه‌ها در ایالات متحده آمریکا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала