گزارش و تحلیل

در دام جنگ قومی منطقه ای گیر نکنیم

© AFP 2023 / Ahmad Al-RubayeИракские войска на подходе к городу Киркук
Иракские войска на подходе к городу Киркук - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی رسانه ها در ایران امروز هلهله راه انداخته بودند کرد ها شکست خوردند و ارتش عراق با کمک الحشد الشعبی بر کردها پیروز شد، امری که کاملا با واقعیت ها در تضاد است و آب در آسیاب دشمن ریختن به حساب می آید.

همه اذعان دارند که به جز یکی دو درگیری کوچک هیچ جنگی در کار نبوده و نیروهای پیشمرگه کرد عموما بدون درگیری مواضع خود را تخلیه کردند و تحویل دولت مرکزی دادند.
در واقع پیشمرگه های کرد طبق قانون عراق جزئی از نیروهای مسلح عراق به حساب می آیند و حقوق بگیر دولت مرکزی هستند حال بماند که برخی به دلیل تعصبات قومی و یا حزبی راه خود را گم کرده بودند.

عکس العمل پادشاه عربستان به حوادث کرکوک - اسپوتنیک ایران
عکس العمل پادشاه عربستان به حوادث کرکوک
در این میان هم ایران و سردار قاسم سلیمانی نقش اصلی در هماهنگی میان دولت مرکزی و نیروهای پیشمرگه ای که مخالف تجزیه عراق بودند را داشته و این خود یک موفقیت هم برای ایران هم پیروزی برای عراق و هم برای کردها به حساب می آید.
در واقع پیروز ماجرا ملت عراق بودند و شکست را آنهایی خوردند که به دنبال تجزیه عراق و منطقه بودند وبس.
اینکه برخی تیتر زده بودند کرد ها شکست خوردند و یا اینکه بغداد فلان مناطق را از دست کردها آزاد کرد و یا… فقط تیترهایی به حساب می آید که در راستای اهداف تجزیه طلبان مخصوصا اسرائیل است که روی ایجاد درگیری قومی در منطقه سرمایه گذاری می کند وهدف آنها فراتر از عراق می باشد.
هدف اینان نه صلح و ثبات و امنیت برای کردها است و نه رسیدن کردها به استقلال بلکه هدف تحریک احساسات قومی برای ایجاد یک جنگ بی پایان جدید در منطقه است همانگونه که چند سال پیش احساسات مذهبی را تحریک کردند تا گروه هایی مانند داعش ایجاد کنند و یک جنگ خانمانسوز در منطقه به پا نمایند وشیعه ها و سنی ها را در کل منطقه رو در روی همدیگر قرار دهند.
تحریک رسانه ای بر علیه کردها نه فقط کردهای عراق را تحریک می کند بلکه کردهای دیگر کشورها را نیز تحریک می کند و می تواند منجر به نوعی واکنش منفی گردد که زیرساخت واکنش منفی و ایجاد گروه هایی مانند داعش شود حال چه این گروه ها بخواهند وابسته به گروه ها و احزاب موجود باشند چه بخواهند از دل آنها خارج شوند و به عنوان اینکه احزاب فعلی پاسخگوی نیاز کردها نیستند از تصمیمات سیاسی سرپیچی نمایند.
بعد از کرکوک چه؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بعد از کرکوک چه؟
هر کس رسانه های غربی و عربی را رصد می کرد متوجه می شد که اینها تلاش دارند تلاش های سردار سلیمانی برای اینکه خونی از دماغ کسی در عراق ریخته نشود را کمرنگ کنند و در مقابل کردها را رو در روی الحشد الشعبی و ایران قرار دهند.
در حالی که الحشد الشعبی رسما اعلام کرد که وارد کرکوک نشده و فقط به پشتیبانی نیروهای عراقی پرداخته و همچنین همه می دانند که ارتش عراق بدون درگیری قابل توجه وبصورت مسالمت آمیز وارد این مناطق شد و خود این ماجرا بسیار ارزنده تر از آن است که بخواهیم بگوییم طرفی شکست خورد یا طرفی پیروز شد، اما بسیاری تلاش داشتند ماجرا را همچون یک جنگ تمام عیار که کردها در آن شکست خورده اند تصویر کنند، تصویری که کاملا با واقعیت منافات دارد و می تواند احساسات قومی کردها بر علیه الحشد الشعبی و ایران را تحریک کند.
ایرانی که به گفته خود آقای بارزانی روزی ناجی کردهای عراق از دست داعش بوده و در موارد بسیاری پیشمرگه های کرد سنگر به سنگر در کنار برادران خود در الحشد الشعبی بر علیه دشمنان جنگیدند.
به نظر می آید بهتر است همه رسانه ها مخصوصا رسانه های ایرانی به این ماجرا واقف باشند و توجه داشته باشند که باید دست به دست هم دهند تا هدف اصلی دشمن یعنی ایجاد تفرقه قومی را خنثی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала