گزارش و تحلیل

«باراک حسین پسر خوب» و «ترامپ دیوانه» هر دو فرزند یک خانواده!

© REUTERS / Carlos BarriaДональд Трамп и Барак Обама перед церемонией инаугурации президента в Вашингтоне
Дональд Трамп и Барак Обама перед церемонией инаугурации президента в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به ویژه در روزهای اخیر برخی جریانات در تلاش هستند تا با تاکید بر دیوانگی دونالد ترامپ آن را رئیس جمهور و دولت مردی متفاوت از سایرچهره های دولتی و اساسا ساختار حکومتی در ایالات متحده معرفی نمایند تا شاید بتوان به گونه ای تمام تقصیرهای حاکمیت آمریکا را بر گردن ترامپ بیاندازند.

خبرگزاری اسپوتنیک- ساختار سیاسی آمریکا به گونه‌ای طراحی شده است که رئیس جمهور، مجری تدابیر پشت پرده طبقه حاکم است و بیش از این اختیاری ندارد؛ اما در این میان نکته قابل تأمل این است که درخصوص روش اجرای سیاست‌ها، یک تفاوت عمده میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا وجود دارد و آن اینکه ترامپ، برخلاف اوباما، نماد آمریکای بدون نقاب است. نمایش کامل توحش و سفاهت. سایت مشرق در یادداشتی به موضوع ترامپ هراسی با هدف تبرئه سیستم حاکمه آمریکا پرداخت که بخشهایی از این یادداشت ارائه می گردد.
در همین رابطه آماده است، شاید ایران متوجه نشد چه فرصت‌هایی در دوران آقای اوباما برای ایران وجود داشت که می‌توانست اتصالات خود را آن‌چنان مستحکم کند که در دوران ترامپ این‌قدر ضربه‌پذیر نباشد و از سوی منطقه مرکز تهاجم سیاسی قرار نگیرد.
ترامپ هراسی با هدف تبرئه سیستم حاکمه آمریکا در حالی است که ترامپ- به عنوان نماینده جمهوری خواهان- و اوباما- به عنوان نماینده دموکرات‌ها- در هر موضوعی با هم اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان هیچ اختلافی با هم ندارند.
مروری بر کارنامه اوبامای جنتلمن در برجام!
برخی مقامات ایران «اوباما» را فردی مؤدب و باهوش خطاب قرار داده و از برد-برد در مذاکرات هسته‌ای سخن گفتند. این در حالیست که آذرماه سال ۹۴ نیز اوباما قانون «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» را امضا کرد. پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با ۴۰۷ رأی مثبت در برابر تنها ۱۹ رأی منفی به تصویب رسانده بود. براساس این قانون، چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شدند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا 

СВПД - اسپوتنیک ایران
آمریکا موافقت نامه های مربوط به برنامه هسته ای ایران را رد می کند
کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، باید برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند. بر این اساس شهروندان ۳۸ کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت ۹۰ روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی ۵ سال گذشته به این ۴ کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند. این قانون در حالی تصویب شد که تاجرانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام ابراز تمایل کرده بودند، آن‌هایی بودند که به آمریکا رفت و آمد تجاری زیادی داشته و در زمره این ۳۸ کشور جای می‌گرفتند.

در اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴ دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد. وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد. این تحریم‌ها قرار بود دو هفته قبل اعمال شوند، اما واشنگتن به دلیل آنچه نگرانی از بر هم خوردن توافق تبادل زندانیان اعلام شد، از آنها عقب‌نشینی کرد. تحریم‌های جدید در آن مقطع در حالی اعلام شد که هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی ساعتی قبل از آن، ایران را ترک کرده بود.
پس از آن، سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و…ادامه یافت.


ترامپ با قدرت راه اوباما را ادامه می دهد!
در حالی که ترامپ در رقابت‌های ریاست جمهوری سال گذشته، سیاست‌های دولت اوباما را زیر سؤال برده و قول داده بود سیفون را در کاخ سفید خواهد کشید، در موضوع ایران، مسیر اوباما را ادامه داد.

رکورد پایین ترین سطح محبوبیت رییس جمهور آمریکا از سال 1945 - اسپوتنیک ایران
سخنان ترامپ در مورد سرنوشت توافق هسته ای با ایران +ویدئو
وی در تکمیل قانون محدودیت ویزای دولتِ اوباما، قانون جنجالی محدودیت مهاجرت را امضا کرد؛ ترامپ در ادامه اقدامات ضد ایرانی اوباما، قانون سیاه چاله تحریم- یا همان مادر تحریم‌ها- را امضاء کرد.
مقامات آمریکایی ظرف ۴ سال اخیر بارها تاکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با ایران مانند بازی روبیک است، البته آنها تلاش کردند این جورچین پیچیده را طبق منافع خود سرهم کنند؛ اما فراتر از سرانجام مذاکرات که به «برجام» منتهی شد، واقعیت این است که ماجرای هسته‌ای با همه ابعاد و پیچیدگی‌هایش تنها یک وجه و یک مربع از مکعب چالش آمریکا و غرب با ایران است. برنامه هسته‌ای به‌عنوان نماد اعتماد به نفس و اقتدار فنی و پیشرفت ایران، با همه اهمیت، برای غرب آن قدر ارزش ندارد که «خاستگاه» این اعتماد به نفس و جرأت پیشرفت مستقل در میان ملت ایران و ریشه و شاخه و برگ گسترده انقلاب اسلامی در چهار گوشه غرب آسیا. توافق برجام به این معنا — برخلاف برخی خوش‌گمانی‌ها- پایان ماجرا نیست بلکه شروع آن یا دست‌کم، مرحله‌ای جدید از ماجرای بزرگ‌تر تقابل جبهه استکبار با ملت و حاکمیت ماست؛ یا به عبارتی نوک کوه یخ.


روح برجام در ایالات متحده ناآرام است!
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- فروردین ۹۵- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با اشاره به اینکه روح برجام تغییر رفتار ایران است!

Кандидат в президенты США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا ترامپ به «روح برجام» علاقمند شده است؟
 مدعی شد: «شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای است».

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».
در هفته‌های اخیر، ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌اند که ایران روح برجام را نقض کرده و باید در توانایی موشکی و اقدامات منطقه‌ای خود تجدیدنظر کند
حال یک تفاوت عمده میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا وجود دارد و آن اینکه ترامپ، برخلاف اوباما، نماد آمریکای بدون نقاب است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала