گزارش و تحلیل

هشدار گورباچوف به رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا

© Sputnik / Sergey Guneyev  /  مراجعه به بانک تصاویر М.С.Горбачев
М.С.Горбачев - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در دسامبر 2017 از امضای قرارداد شوروی و آمریکا در باره کاهش موشک های برد متوسط و کوتاه 30 سال خواهد گذشت.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به روزنامه "واشنگتن پست" چاپ آمریکا میخائیل گورباچوف رییس جمهور اول و اخیر اتحاد شوروی در این رابطه به رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا پیام داد.

گورباچوف نوشت:

این قرارداد با عقد قراردادهای کاهش تسلیحات استراتژیک و سلاح هسته ای ضربتی — تاکتیکی تکمیل شد. روند انهدام موشک ها در 1987 شروع شد و تا 2015 حدود 80 % از سلاح های هسته ای انباشته شده دو کشور محو گردید. ولی حالا قرارداد کاهش موشک های میان برد و برد کوتاه در خطر قرار گرفته است. طرفین هم دیگر را به عدم رعایت قرارداد متهم می کنند. با وجود این اتهامات و وخیم شدن مناسبات میان روسیه و آمریکا آنها هنوز هم مفاد آنرا به اجرا در می آورند.

 

گورباچوف با قبول این نکته که این موضوع دارای جنبه های سیاسی و فنی است تاکید می کند که فقط روسای جمهوری روسیه و آمریکا قابلیت بر داشتن گام ها بسوی حل این مساله را دارا می باشند. گورباچوف طی پیام خود به سران روسیه و آمریکا از آنها فرا می خواند که پشت میز مذاکره نشسته و اراده سیاسی خود را ابرز دارند.

گورباچوف به تدارک دیدار دارای فرمت کامل سران دو کشور دعوت می کند. او می نویسد:

 

شهروندان دو کشور و جهانیان مخصوصا منتظر این جریان می باشند. در مرکز توجه این دیدار باید مسایل کاهش تسلیحات هسته ای و تحکیم ثبات استراتژیک در جهان باشند. زیرا اگر سیستم محدود کردن تسلیحات هسته ای از بین برود پیامد های مستقیم و غیر مستقیم آن فاجعه بار خواهد بود. هر چه قدر استقرار سلاح های هسته ای به مرزها نزدیک تر باشد به همان اندازه اوضاع خطرناک تر خواهد شد. وقت گرفتن تصمیم کمتر و امکان بروز اشتباه مهلکی بیشتر می شود. اگر مسابقه تسلیحات هسته ای ازسر گرفته شود قرارداد عدم گسترش سلاح های هسته ای مختل خواهد شد.

 

ولی اگر قرارداد شوروی و آمریکا در باره کاهش موشک های برد متوسط و کوتاه نجات داده شود به جهانیان این سیگنال شدید داده خواهد شد که قدرت های هسته ای بزرگ از مسئولیت خود در قبال صلح در دنیا واقف اند. ملت ها نفس راحتی کشیده و مناسبات روسیه و آمریکا بالاخره از نقطه سکون خارج خواهد شد. تهیه متن اعلامیه مشترک دو رییس جمهور در باره آمادگی شان برای رعایت این قرارداد یک هدف واقعگرایانه است.

ولی ما در جهان ناآرامی زندگی می کنیم و مناسبات دو کشور بزرگ منبع تنش های شدید و گروگان سیاست داخلی این کشورها شدند که مایه نگرانی خاصی است. وقت بازگشت به عقل سلیم فرا رسیده است. اگر مناسبات روسیه و آمریکا به حالت عادی بازگردد حتی مخالفان پرو پا قرص جرات نخواهند کرد به دو رییس جمهور نخیر بگویند. این منتقدان دلیلی برای ایراد گرفتن نخواهند داشت زیرا قرارداد کاهش موشک ها 30 سال اعتبار دارد و ثمربخشی خود را ثابت کرده و نشان داده که به نفع امنیت دو کشور و جهان خدمت کرده است.

گورباچوف در پایان نوشت:

در هر کاری که باشد برداشتن گام اول دشوار است. در 1987 کار پرزحمت رهایی جهان از سلاح هسته ای —عقد قرارداد شوروی و آمریکا در باره کاهش موشک های برد متوسط و کوتاه بسیار دشوار بود. در حال حاضر ما با چالش دوگانه مقابله می کنیم — لزوم جلوگیری از فروپاشی توافقات هسته ای و قطع گرایش های منفی در روابط روسیه و آمریکا. حالا وقت برداشتن گام اول فرا رسیده است.

 

گفتنی است، میخائیل گورباچوف متولد سال 1931 طی سال های 1985 تا 1991 رهبر اتحاد شوروی بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала