نقش دستگاه سى- ان- سى در پيشرفت كره شمالى

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر نقش دستگاه سى- ان- سى در پيشرفت كره شمالى
نقش دستگاه سى- ان- سى در پيشرفت كره شمالى - اسپوتنیک ایران
اشتراک
كره شمالى در سال ٢٠٠٩ اولين دستگاه سى-ان-سى خود را بدون وابستگى ساخت و اين رويداد را جشن گرفت

به گزارش اسپوتنيك به نقل از رویترز، کره شمالی در سال 2009 با انتشار یک ویدئو از دستگاهی پرده برداشت که کارشناسان خارجی معتقدند این دستگاه در برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور نقش عمده دارد. کره شمالی در این ویدئو، از این دستگاه به عنوان یکی از "قهرمانان ملی" خود یاد کرد.

این دستگاه‌ها اکنون در کره شمالی به لطف مهندسی معکوس و اضافه‌شدن برخی فناوری‌ها به آنها، نقش مهمی را در برنامه تسلیحاتی این کشور ایفا می‌کنند. وجود این دستگاه‌ها باعث شده است پیونگ‌یانگ برای ساخت بمب‌ها و موشک‌های خود نیازی به واردات قطعه یا کمک‌های خارجی نداشته باشد.

در سال 1996، به موجب یک پیمان بین‌المللی کنترل تسلیحات، فروش دستگاه‌های سی‌ان‌سی به کشورهایی که این پیمان را امضا نکرده‌اند – از جمله کره شمالی — ممنوع اعلام شد. به همین دلیل بود که زمانیکه این کشور در سال 2009 اولین دستگاه سی‌ان‌سی بومی پیشرفته خود را تولید کرد، یک جشن ملی سراسری در این کشور برگزار شد.

کره شمالی اولین دستگاه سی‌ان‌سی ساختخود را در سال 1995 آشكار کرد اما تقريبا 10 سال طول کشید تا این کشور بتواند به قابلیت ساخت انواع دستگاه‌های سی‌ان‌سی با کاربردهای مختلف دست یابد.

این کشور در سال 2013 موفق به تولید دستگاهی شد که به دلیل استفاده مستقیم در برنامه‌های تسلیحاتی، در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد.

در ماه اوت سال جاری، مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند این کشور در زمینه تولید موتور موشک به خودکفایی رسیده است و این مسئله می‌تواند به این معنا باشد که پیونگ‌یانگ دستگاه سی‌ان‌سی به مراتب دقیق‌تر و پیشرفته‌تری را طی دو سه سال اخیر ساخته که آن را از واردات کلیه قطعات لازم برای ساخت موتور موشک بی‌نیاز کرده است.

البته برخی معتقدند کره شمالی علاوه بر دستگاه‌هایی که در سالیان دور از شوروی سابق وارد کرده بود و با مهندسی معکوسِ آنها به توانمندی ساخت دستگاه‌های سی‌ان‌سی اولیه دست یافت، طی سالهای اخیر از سوئیس نیز برای توسعه این دستگاه‌ها کمک کرفته است.

دستگاهی که کره شمالی پیشرفت موشکی و هسته‌ای خود را مدیون آن است

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала