گزارش و تحلیل

چگونه می‌توان از برخورد زمین به شهاب سنگ جلوگیری کرد؟

© Fotolia / MopicИллюстрация падения астероида на Землю
Иллюстрация падения астероида на Землю - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به ناسا 12 اکتبر یک شهاب سنگ ساعت 9 و 10 دقیقه بوقت تهران از نزد کره زمین بر فراز حوزه انتارکتیک رد شد.

ناسا می افزاید: این جرم آسمانی 2012 TC4 در سطحی نزدیک به مدار ماهواره های مخابراتی در فاصله 42 هزار کیلومتر از زمین ثبت شد. این شهاب دارای عرض از 15 تا 30 متر در لیست واحد های فضایی خطرناک برای کره زمین قید شده است.

روزنامه La Croix چاپ فرانسه می نویسد: این شهاب سنگ در 2012 کشف شد و از آن زمان تا کنون تحت رصد دانشمندان اخترشناس است. آن‌ها گفتند که این سنگ آسمانی برای کره زمین هیچ خطری نداری ولی 15 فوریه 2013 در شهر چلیابینسک روسیه یک شهاب سنگ دیگر منفجر شد که اخترشناسان از موجودیت آن اصلاً بی‌خبر بودند. بر اثر ضربه ناشی از آنحدود یک هزار نفر آسیب دیدند.

نزدیکی شهاب سنگ به زمین - اسپوتنیک ایران
تصادم شهاب سنگ با زمین در روز پنجشنبه
این نشریه ادامه داد: آگر شهاب سنگی به قطر بیش از 20 متر به زمین برخورد کند بروی سطح آن گودالی به عرض 300-400 متر ایجاد خواهد شد. اگر ابعاد شهاب سنگ تا یک هزار متر باشد زیان های وارده به یک کشور در حکم یحک فاجعه ملی خواهد بود. دو سه بار درطول یک سده زمین به شهاب سنگ‌های 20 متری برخورد می‌کند. معمولاً محل این تصادف ها جاهای غیر مسکون یعنی بیابان ها یا اقیانوس ها می باشند.

طرق جلوگیری از برخورد شهاب سنگ‌ها به زمین

قرار است ناسا در 2022 موشکی پرتاب کند که قادر باشد مسیر پروار شهابسنگ را تغییر دهد. نام این پروژه Dart بوده و هدفش منفجر کردن موشک بروی سطح سنگ سماوی Didymoon دارای قطر 170 متر است. این سنگ آسمانی همراه با شی سماوی دیگر و بزرگ‌تری Didymos دوقلو هستند و اگر بر اثر انفجار، آن شهاب سنگ فقط به چند میلیمتر منحرف شود با مروز زمان مسیر پروازش اصلاح خواهد گردید. در حال حاضر علم اخترشناسی در وضعی قرار دارد که دانشمندان در باره سنگ‌های سماوی با قطر یک کیلومتر و بیشتر معلومات مفصلی داشته و آن‌ها را دقیقاً رصد می‌کنند ولی در باره سنگ‌ها سماوی چند ده متری هیچ چیز نمی دانند.

یک روال دیگر منحرف کردن مسیر حرکت شهاب سنگ ها و اجاناب ورزیدن از تصادف آن‌ها با زمین — تغییر دادن رنگ آنها است. مسیر پرواز سنگ سماوی به چگونگی چرخیدنش بدور محور خود بستگی دارد. چگونگی چرخیدن به نیروی انعکاس نور بوسیله سطح سنگ آسمانی بستگی دارد. با رنگ کردن سطح سنگ سماوی به رنگ سیاه یا سفید مسیر پروازش تحصیح خواهد شد.

در فهرست شهاب سنگ‌های خطرناک برای زمین بیش از 250 سنگ آسمانی قرار دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала