گزارش و تحلیل

آیا موشکهای اس-400 عربستان قدرت موشکی ایران را ضعیف می کند؟

© Sputnik / Sergei Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر S-400 regiment enters on duty in Crimea
S-400 regiment enters on duty in Crimea - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در خلال سفر سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان به روسیه در تاریخ پنجم اکتبر 2017 رسما توافقنامه خرید سامانه ضدهوایی اس-400 و همچنین ساخت آن در عربستان را امضا کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک- سایت رسمی «شرکت صنایع نظامی عربستان» گزارش داد، عربستان سعودی با هدف حفاظت از حریم هوایی خود اقدام به خرید مجموعه ای از جدیدترین موشک‌های روسیه از جمله موشک‌های ضد زره «کورنت-ای ام»، سامانه پدافند هوایی اس-400، موشک‌انداز و همچنین نارنجک‌انداز (ای.جی.اس. 30) و مسلسل‌های کلاشینکوف (کی.103) نموده است.

С-400 АРАВИЯ - اسپوتنیک ایران
مسکو و ریاض در باره تحویل اس-400 به توافق رسیدند
سایت عربی «دافاع و امنیت» در این رابطه نوشته است: «موشک‌های اس-400 موشک‌های پدافند هوایی پیشرفته‌ای است که عربستان می‌تواند در کنار موشک‌های پاتریوت، از آن برای مقابله با حمله موشکی احتمالی حوثی‌های یمن استفاده کند.

این منبع عربی با اشاره به اقدام عربستان در خرید تسلیحاتی از آمریکا، سلاح‌های روسیه را کم‌هزینه‌تر از آمریکا دانست چون اولاً روسیه مواد اولیه مانند آهن را از خاک خود استخراج می‌کند و آن را از خارج وارد نمی‌کند و دوما، شرکت‌های روسی عموما دولتی هستند و نمی‌توانند هر قیمتی که خودشان بخواهند،‌ ارائه کنند.

آنچه مسلم است این اقدام عربستان حاکی از اهمیت تقویت قوای دفاعی و امنیتی در حریم هوایی این کشور است، اما مجموعه موشکهای جدیدی که از روسیه روانه عربستان می شود تا چه اندازه می تواند توازن قدرت در منطقه را برهم بریزد. کامران کرمی کارشناس ارشد مسائل عربستان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: از آنجا که سامانه اس 400 پیشرفته تر از سامانه اس 300 است و در میان سامانه های دفاع موشکی جایگاه ویژه ای دارد این مسئله پیام های مهمی را در کوتاه مدت خواهد داشت.

احتمال فروش سامانه پدافندی اس-400 به ترکیه - اسپوتنیک ایران
عربستان چهارگردان اس 400 از روسیه می خرد
کرمی افزود، اگر روسیه و عربستان موفق شوند این قرارداد را اجرایی کنند در واقع می تواند بر قدرت موشکی ایران تاثیرگذار باشد و همچنین رقیبی برای تسلیحات آمریکایی در منطقه باشد بخصوص که خریدار این سامانه یعنی عربستان متحد راهبردی آمریکا در منطقه است.

این کارشناس مسائل عربستان در خصوص علت نوسازی و تقویت قوای موشکی عربستان گفت: به نظر می رسد که سعودیها با این سفارش موشکی خود در واقع سه هدف دارد: یکی اینکه سامانه دفاع موشکی پاتریوت در جنگ با یمن کارایی خود را از دست داده و نتوانست جلوی موشک های انصارالله را بگیرد و از این زاویه آسیب پذیری زیادی داشت. دیگر اینکه عربستان قصد دارد از توانمندی های روسیه در بومی سازی تسلیحات خود بر اساس سند 2030 بهره مند شود. و در نهایت عربستان با خرید این سامانه و همچنین سامانه موشکی «تاد» از آمریکا به دنبال برقراری نوعی توازن در روابط با واشنگتن است بخصوص در زمانی که دچار تنش احتمالی با آمریکا شود.

کامران کرمی در پایان افزود بنظر می رسد که بخش عمده ای از این خریدها بخصوص در موضوع سامانه های دفاع موشکی ناشی از نگرانی از قدرت موشکی ایران در منطقه است که برد آنها به راحتی به مرزها و عمق استراتژیک عربستان می رسد. از این حیث مورد توجه مقامات سعودی قرار گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала