وزیر خارجه آلمان: آمریکا زور را جایگزین قانون می کند

© AP Photo / Michael Sohnزیگمار گابریل: آمریکا زور را جایگزین قانون می کند
زیگمار گابریل: آمریکا زور را جایگزین قانون می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه آلمان درباره امکان عدم تائید پایبندی ایران به برجام از جانب آمریکا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه گفت: تصور می‌کند که واشنگتن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید نکند.
بر اساس مصوبه کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا باید هر 90 روز یکبار در گزارشی به سنا و مجلس نمایندگان تائید کند که ایران به توافق پایبند بوده و ضمنا ادامه حضور آمریکا در توافق همسو با منافع ملی ایالات متحده است.
رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در موعد بعدی صدور گزارش که 15 اکتبر (23 مهر) خواهد بود، به بهانه همسو نبودن برجام با منافع آمریکا، از صدور تائیدیه خودداری خواهد کرد.
این اقدام الزاما به معنی خروج آمریکا از توافق نیست، بلکه سرنوشت برجام را به کنگره می‌سپارد و نمایندگان 60 روز زمان خواهند داشت تا در مورد احیا یا ادامه تعلیق تحریم‌های رفع شده پس از برجام، تصمیم‌گیری کنند.
به نوشته خبرگزاری آلمان، گابریل در جریان سخنانی در ایالت «نیدرزاکسن» گفت: «ایالات متحده احتمالا در هفته آینده توافق هسته‌ای را لغو می‌کند و این نگرانی بزرگ من است.»
بنا بر این گزارش، دولت آلمان همچنان تلاش خواهد کرد تا آمریکا به این توافق که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده، پایبند بماند.
وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که هیچ توافق بهتری از آنچه اکنون وجود دارد، وجود نخواهد داشت.
گابریل همچنین گفت: «سیاست ترامپ و مشاورانش نشانی از خطری بزرگ دارد. هواداران ترامپ می‌گویند که همه آنچه به دست آمده، (توافق) بی‌معنی است. جهان عرصه مبارزه است و در آن قوی پیروز است. این یعنی آن‌ها حاکمیت قدرتمندان را جانشین حاکمیت قانون می‌کنند و این موضوع برای آلمان خطرناک است. چرا که جهان را تغییر می‌دهد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала